۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
دو هواپیما برجام را هوا کردند!

ایرباس فقط تحریم «عکس یادگاری» را لغو کرده بود؟!

با گذشت 9 ماه از فرود نمایشی ایرباس 350 در تهران که قرار بود 16 فروند آن به ایران فروخته شود، به نظر می رسد اوج همکاری ایرباس همان یک عکس یادگاری تحقیرآمیز بوده و هنوز هم خبری از تحویل هواپیماها نیست.
کد خبر : ۳۳۴۳۵۰
صراط: شواهد نشان می دهد بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران دچار تردید شده اند و احتمال لغو توافقات پیشین قوت گرفته است.

به گزارش صراط، توافق با بوئینگ و ایرباس به عنوان دو شرکت هواپیمایی بزرگ دنیا، همواره از سوی مسئولان دولت به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام معرفی شده بود و در حالی که هنوز خبری از اصل هواپیماها نبود، باز هم رییس جمهور و وزیر راه به آن می بالیدند.

پیشتر مقرر شده بود ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد؛ در همین حال گفته می شد دولت اوباما، فقط با فروش 17 فروند از آنها موافقت کرده؛ اخبار دیگری هم از تحویل تعداد دیگری هواپیما حکایت داشت اما همه اینها تحت تاثیر اظهارات سخنگوی شرکت بوئینگ قرار گرفته؛ تیم نیل گفته است: اگر دولت «ترامپ» ‌سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش هوایپما به ایران را ممنوع سازد، بوئینگ به این مسئله احترام می‌گذارد. (اینجا)

به بیان ساده تر، بوئینگ به راحتی توافق با ایران را زیر پا خواهد گذاشت. مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیما به ایران هم احتمال این عهدشکنی را تقویت کرده. هرچند این مصوبه هنوز به قانون تبدیل نشده و اوباما وعده وتوی آن را داده است.

اما نکته قابل توجه دیگر اینکه، ماجرا فقط به بوئینگ خلاصه نمی شود. بلکه با مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا ممنوعیت صادرات هواپیماهای ایرباس به ایران که قطعات آمریکایی دارند نیز ممنوع می شود.

معاون رئیس ایرباس هم در واکنش به این موضوع اعلام کرده است "ایرباس در حال ارزیابی رأی مجلس نمایندگان (آمریکا) است؛ شرکت در مراحل نهایی مذاکره با ایرانی‌هاست ولی این مصوبه، شرایط عدم قطعیت را ایجاد کرده است؛ این اقدام در زمانی که ترامپ در حال تبدیل به رئیس‌جمهور آمریکا است، خوش‌یُمن نیست."

ایرباس البته یک سنگ دیگر هم پیش پای ایران انداخته و شرط "پرداخت نقدی" را پیش کشیده. شرطی که قائم مقام وزیر راه گفته به صورت "رسمی" به ما اعلام نشده و البته اگر اعلام شود هم "منبع مالی برای خرید نقدی هواپیماهای نو از ایرباس نداریم".

اسفندماه سال گذشته، یک فروند هواپیما ایرباس 350 که در نمایشگاه سنگاپور به نمایش گذاشته شده بود، در راه بازگشت به پاریس در تهران به صورت نمایشی فرود آمد و در اقدامی عجیب و فاجعه بار، حاضران در فرودگاه اعم از مسئول و غیرمسئول با آن عکس یادگاری انداختند! (اینجا و  اینجا)

هرچند قرار بود از این مدل ایرباس 16 فروند به ایران فروخته شود اما با گذشت 9 ماه از آن فرود نمایشی، به نظر می رسد اوج همکاری ایرباس با ایران همان یک عکس یادگاری تحقیرآمیز بوده و هنوز هم خبری از تحویل هواپیماها نیست.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
۱۵
۱۹
صراط جان شما هم که از این قضیه بدت نمیاد که فروش ایرباس لغو بشه چون برای جان مردم ارزشی قایل نیستید وبا کیهان همنوا هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دولتی که 20 هزار زائر حسینی را در مرز عراق و در سرما سرگردان رها کرده بود برای جان مردم ارزشی قائل نیست .
آنتی
|
Iran (Islamic Republic of)
اتفاقا این ناراحتی داره نه خوشحالی مملکت دست ادمایی افتاده که حتی از ساده ترین ادبیات سیاست بی خبرن ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اخه عزيزم خود شريعت مداري و امثالهم با فرسكلاس امارات سفر ميكنند نيازي به هواپيماي نو ايران ايري ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
از مذاکرات زیر سم اسب مارکوس اولریوس بیشتر از این هم در نمیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
۱۶
۳
این خبرها چیه؟
مگه مشکل کشور اینهاست؟

الان مشکل و دغدغه جوونهای مردم سخنرانی علی مطهریه
الان همه تو کف هستند ببینن علی مطهری چی میخواسته بگه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اراجیف علی مطهری شنیدن ندارد مثلا"گفته بود اگر امام رضا الآن بود پای کنسرت می نشست !! اگر کمی تعقل می کرد باید از امام رضا(ع) خجالت می کشید و به مشهد نمی رفت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
۱۷
۳
اگر هواپیمالغو شد عیب ندارد بجایش از فرانسه وآالمان خاک اره چوب. سنگ پا دسته بیل ذغال وارد میکنیم وتا دلت بخواهد لواز آرایشی برای خانوم هاشان
آنتی
|
Iran (Islamic Republic of)
از برزیل تاکسی شهری هم میارن چون هیچ کدوم اینهارو ایران بلد نیست بساز حتما باید از اونور بیاد تا طرف غربی به خودی های نخودی اعتماد کنه
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
۶
۰
الان بحث ازادی بیانه نه بحث هواپیما و ... من نمی دانم چرا فقط آزادی بیان برای مسئولین کشور و نمایندگان مجلس است اما وقتی من جانباز از استان دار استان مرکزی ( زمانی ) چند تا سوال پرسیدم ( مکالمه ما موجود است ) ما در روایتی از معصومین ع داریم که شیطان هر از چندگاهی از اهل خودش ( زنا زاده ها و فرزندان ... و بی بسم الله ) را به اسم شیعه ما علم میکند و وقتی در بین مردم جا افتاد مسیرش را تغییر میدهد تا با عث بدبینی مردم به معصومین ع و اسلام شود ؛ چرا دزد می شود ذخیره انقلاب و چرا باعث بدبینی به اهل بیت ع می شوید و ....وقتی روحانی قصد خمین امدن داشت اسم مرا به شورای تامین داده بودند تا مرا بترسانند تا ظاهرا روحانی هیچ معترضی نداشته باشد حالا دم از ازادی بیان میزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵
۸
۱
با لغو قراردادهای ایرباس و بوئینگ دستاورد برجام از تقریبا"هیچ به کلا"هیچ تبدیل خواهد شد.
اسفندیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵
۵
۱
فریاد بلند مردم ...
در حسینیه سجادیه کوت عبدالله
«شعار هرچی مرده احمدی بر میگرده!»
ای مشهورترین گمنام ایران
دعای کوخ نشینان نثار آمدنت


آرای باطله پیروز است
ایران سرزمین کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵
۶
۱
اگر از این دولت بیشتر ازاین انتظار باشه .جای تعجبه . از اول مگه قرار بود چیزی بدن . همش فریبه امریکاییهاس . نمیدونم چرا خودتون رو به خواب زدین .
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
صراط نیوز یه سایت دروغ پردازی هست که معلوم نیست خواسته اش چیه . فقط نشسته و سیاه نمایی میکنه . من نمیدونم تو ذهن تحریریه مجموعه چی میگذره که اینقدر به دنبال منفی نگاری و حعل خبر و دروغ هستند . دروغ هر پایگاه و جمعی را منفجر می کند و مطئم باشید راه کچ و نادرست صراط به زودی این مجموعه و عواملش را به زمین خواهد زد . مگر اینکه خودتان را اصلاح و راهتان را راست کنید و از دروغ دست بردارید . دروووغ آفت است و مطمئن باشید به زودیه زود به شما آسیب های جبران ناپذیر و بزرگی خواهد زد