۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۱

حافظه عضله چیست؟‌

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: حافظه عضله مترادف یادگیری حرکتی است.
کد خبر : ۳۳۵۷۲۳
صراط: یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: حافظه عضله مترادف یادگیری حرکتی است.

‌دکتر وحید ولی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: حافظه عضله به بحث یادگیری در تمرینات قدرتی برمی‌گردد؛ زمانی‎که یک حرکت به صورت مکرر توسط ورزشکار انجام شود حافظه‌ای در عضله و سیستم عصبی شکل می‌گیرد.

وی اظهار کرد: هر چقدر تکرار یک تمرین توسط ورزشکار بیشتر باشد حافظه عضله قوی‌تر خواهد شد.

ولی‌پور ادامه داد: زمانی‎که یک ورزشکار برای مدت کوتاهی تمرینات خود را قطع می‎کند هم قدرت و هم حجم عضله کاهش می‌یابد و اگر تمرینات از سر گرفته شود حجم از دست رفته با سرعت بالا دوباره به دست خواهد آمد و این پدیده حافظه عضله نام دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: در هنگام تکرار یک حرکت ورزشی سیستم عصبی به آن تمرین عادت کرده به‎طوری‎که وقتی ورزشکار هوشیاری کامل نداشته باشد، می‌تواند آن حرکت را انجام دهد.  

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه حافظه عضله مترادف یادگیری حرکتی است، یادآور شد: چون با تکرار زیاد یک تمرین قدرتی عضله آن حرکت را یاد گرفته است بعد از گذشت مدتی از کناره‎گیری ورزشکار با یک یادآوری کوچک، تمرین موردنظر را به راحتی انجام خواهد داد.

وی افزود: در ورزش‌هایی چون دوچرخه‌سواری، هنرهای رزمی و... چون تکرار تمرینات بالا است بعد از مدتی فاصله از ورزش، ورزشکار به راحتی می‌تواند حرکات قبلی را انجام دهد.