۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
گزارشی از متن و حاشیه نسشت علنی خانه ملت:

پاسخ‌های لاریجانی به نماینده اصلاح‌طلب

خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد حاشیه‌هایی در پی تذکری درباره محمود صادقی بود.
کد خبر : ۳۳۶۴۲۵

صراط: خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد حاشیه‌هایی در پی تذکری درباره محمود صادقی بود.

به گزارش فارس، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 202 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 84 نماینده خالی بود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه سال 1396 کل‌کشور در نشست علنی امروز پارلمان حضور یافت.

*لاریجانی:دولت قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را هر چه سریع‌تر اجرا و گزارش آن را به مجلس ارائه کند

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به شهادت زائران ایرانی در بمب‌گذاری حله عراق گفت: شهادت 10ها نفر از زائران ایرانی اوج سبوعیت جریان تروریستی داعش را نشان داد.

وی افزود: در تاریخ اسلام کمتر سابقه‌ای به این وقاحت سراغ داریم که گروهی در انجام اعمال خود تا به این حد لاابالی باشند.

رئیس مجلس اظهار داشت: در این شرایط به هم ریخته امنیتی در منطقه ایران با تدبیر و با همت نیروهای مسلح و امنیتی خوشبختانه از امنیت پایدار برخوردار است.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حادثه ریلی در استان سمنان خاطرنشان کرد: کمیته‌هایی برای رسیدگی به این حادثه دردآور تشکیل شد و کمیسیون عمران مجلس در این زمینه تلاش وافری کرد و گزارش اولیه خود را تهیه کرد که به زودی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید. 

وی با اشاره به تصویب قانون تمدید تحریم‌های ایران در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا افزود: در همین زمان که این قانون به مجلس آمریکا به تصویب رسید رئیس‌جمهور آمریکا که یک طرف توافق هسته‌ای بود در مقابل این سؤال که چنین اقدامی خلاف توافق است، اعلام کرد شما محدودیت‌های من را در کنگره می‌دانید.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا این موضع رئیس‌جمهور آمریکا موضعی صادقانه است؟ یعنی رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتخابات اخیر آنقدر در مجلس نمایندگان و سنا بی‌اعتبار شده است که حتی هم‌حزبی‌های او نیز به نظرش توجهی نمی‌کنند. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند. چطور یک نفر از آنها رای نداد. این امر حکایت از آن می‌کند که کل سیستم حکومت آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه و تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران توافق کرده‌اند و معنای این امر بی‌اعتباری رئیس‌جمهور فعلی این کشور است.

وی افزود: چطور موقع انجام توافق هسته‌ای اعضای حزب رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مجلس نمایندگان و سنا موفق شدند جلوی جمهوری‌خواهان را بگیرند اما در اینجا یک نفر هم از دموکرات‌ها در سنا شأنی برای تعهد رئیس‌جمهور آمریکا قائل نشد.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ این حادثه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد و گفته اخیر وی که بنده محدودیت‌هایی در کنگره دارم از روی صداقت نیست. محدویت دارد اما نه تا به این حد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید تحریم‌های ایران برخلاف توافق هسته‌ای است. حداقل با بررسی اجمالی که من انجام دادم در 8 جا در برجام به نوعی مخالفت با چنین رویکردی را نشان داده است. 

وی افزود: به عنوان مثال در بند «ه» دیباچه آمده است؛ گروه 1+5 و ایران متعهد می‌شوند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده بر مبنای احترام متقابل اجرا کنند و از هر گونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام که سبب تخریب اجرای موفق آن شود خودداری کنند و گروه 1+5 از تحمیل الزامات مقرراتی و آئین‌نامه‌ای تبعیض‌آمیز به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌سازی که تحت پوشش این برجام قرار می‌گیرند، خودداری خواهند ورزید.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بند 21 برجام آمده است؛ ایالات متحده منطبق با این برجام تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد. این تحریم‌ها شامل حوزه‌های معاملات با بخش انرژی ایران، سرمایه‌گذاری شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات،‌ فناوری و دانش فنی و کمک به بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در قانون ایستا محور اصلی تمرکز تحریم‌ها روی نفت، گاز و سرمایه‌گذاری بعدی آن مثل پتروشیمی که با صراحت در بند 21 برجام ایالات متحده باید از این تحریم‌ها خودداری کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا بارها این معنا را اعلام کرد و حتی قبل از بحث در سنا نیز اعلام نگرانی کرد. لذا اقدام آمریکایی‌ها هیچ توجیهی از نظر تعهد بین‌المللی ندارد و از طرفی پایبندی ایران نیز بر حسب نظر سازمان‌های بین‌المللی مسجل است.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مجلس قانون بسیار مهمی را تصویب کردیم و به نظر می‌رسد تکلیف کار در قانون مصوب مجلس روشن شده است. در بند 3 این قانون ما به صراحت بیان کردیم اگر یکی از طرفین به تحریم‌ها روی بیاورد یا تحریم‌های جایگزین مشخص شود دولت باید چه اقداماتی را انجام دهد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: چون در این گونه موارد تحریم‌هایی ایجاد شده و دولت باید متناسب با این قانون اقدامات لازم را صورت دهد و لذا ما اکیدا از دولت می‌خواهیم مطابق مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به خصوص بندهای 3 و 7 آن اقدام متقابل را در ازای گستاخی آنان هرچه سریع‌تر به موقع اجرا قرار دهد و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی افزود: از همه دوستداران انقلاب در قوای مختلف می‌خواهیم در شرایط فعلی کشور که احتیاج به وفاق بیشتر داریم تمامی سعی خود را در وحدت و همدلی صرف کنند و از اقداماتی که چالش برای کشور ایجاد می‌کنند بپرهیزند تا وقت مسئولین صرف منافع ملی کشور شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما اکیدا از دولت می‌خواهیم تا قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام را در ازای گستاخی طرف مقابل هر چه سریع‌تر اجرا کند و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت روز مجلس اظهار داشت: شهید مدرس به حق معتقد بود که مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است و در جای دیگر گفت عظمت ملت همان عظمت مجلس است. هر ملتی بزرگواری و عظمتش بسته به عظمت مجلس است. پس هر کسی ملتی را بزرگ و باعظمت بخواهد باید مجلس آن را بزرگ و باعظمت بداند. 

لاریجانی اضافه کرد: به همین جهت از دور دوم مجلس که مدرس به عنوان ناظر و مجتهد طراز اول وارد مجلس شد تا پایان مجلس ششم اهتمام ویژه‌ای به جایگاه مجلس داشت و در همه امور سیاسی، فرهنگی، امنیتی، حقوقی و اقتصادی اظهار نظر تاثیرگذاری داشت و خود به سایر نمایندگان توصیه‌ای کرده است. البته آقایان وکلا تصدیق می‌کنند که این کاری که ما قبول کردیم بهترین کارهاست و اهم امور است. پس باید بهترین اوقات‌مان را برای این کار معین کنیم. در حقیقت اداره کننده مملکت آقایان وکلا هستند.

وی افزود: البته شرایط زمانه مدرس و سال‌های آغاز مشروطیت و به هم ریختگی صحنه بین‌المللی و سرریز آن بر کشور ما و چند دستگی‌ها در داخل کشور در استقرار تفکر محوریت مجلس نزد مدرس بی‌تاثیر نبود اما نظریه مدرس مربوط به یک دوره تاریخی خاص نیست. او می‌گوید تعقیب از مقالات روسو نمی‌کنیم برای این است که افکار عالیه محمد بن عبدالله (ص) را برای نظم اجتماع بهتر از افکار روسو می‌دانیم.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:موقعی که رضا شاه به دنبال تغییر ساختار حکومت بود و بحث جمهوریت را مطرح کرد مدرس اعلام کرد که من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم تقریبا و بلکه حقیقتا جمهوری بوده است.ولی این جمهوری که می‌خواهند به ما تحمیل کنند بنا بر اراده ملت نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این موارد نشان می‌دهد که نظام فکر سیاسی مدرس مبتنی بر شناخت سنت اسلامی به سوی مردم‌سالاری و تقویت نهاد مجلس بوده است و بدون تردید تلاش‌های آن مرد بزرگ الهی تاثیرات خود را در تاسیس نظام جمهوری اسلامی گذاشت و به درستی روز مجلس با نام مدرس متبرک شد.

وی افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر همین منهج مجلس را در رأس امور کشور قرار دادند و امیدواریم مجلس امروز در جهت مدرسه مدرس حرکت کند.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مدرس در سال‌های پایان عمر خود که در تبعید و حبس به سر می‌برد نوشته است؛ نظر به اینکه سال‌ها بود در بعضی اوقات که به خود می‌آمدم به هر حال که بودم از خداوند مسئلت می‌کردم که فراغتی به من مرحمت بفرماید که چند امر را به توفیق خودش انجام دهم. اولین محاسبه عمر را سرمایه عمر و قوای جوانی را در چه راهی صرف کردم و دیگر اینکه درباره معلومات و حقایقی که در فطرت من خداوند گذاشته تفکر کرده و اجتهاد کنم و سوم آنچه از من فوت شده اعم از اعمال و کار تدارک کنم و در این پیشامد قهری به موفقیتی که سال‌ها از خداوند تبارک و تعالی مسئلت می‌کردم تقریبا نائل آمدم.

*طنین شعار «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس

در ادامه نمایندگان مجلس شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

پس از اعتراض رئیس مجلس نسبت به موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مصوبه مجالس نمایندگان و سنای این کشور در تمدید تحریم‌های ایران شعار «مرگ بر آمریکا» را سر دادند.

*اعتراض نمایندگان خوزستان به رئیس جمهور در صحن مجلس

جمعی از نمایندگان خوزستانی در نشست امروز خانه ملت در اعتراض به معضل ریزگردها در این استان به حجت‌الاسلام حسن روحانی اعتراض کردند.

این نمایندگان در ابتدا و در حین نطق روحانی که برای تقدیم لایحه بودجه سال 96 به مجلس آمده بود، گرد حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور چمع شده و اعتراض خود را نسبت به عدم انجام اقدامات لازم درباره معضل ریزگردها اعلام کردند.

پس از مدتی عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر، روحانی را مورد خطاب قرار داد و فریاد زد «اکنون 5 میلیون نفر در خوزستان دارند می‌میرند اما رئیس جمهور درباره هر چیزی صحبت می‌کند غیر از آلودگی در خوزستان»

همین اعتراض نماینده خرمشهر و پس از آن جلیل مختار نماینده آبادان باعث شد رئیس‌جمهور برای دقایقی نطق خود را قطع کند.

*روحانی: صراحتاً اعلام می‌کنم تمدید تحریم‌ها نقض فاحش برجام است / پاسخ مناسب به نقض برجام خواهیم داد / به عهد خود با مردم در کاهش تورم وفا کردیم

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه بودجه سال 96 اظهارداشت: امروز چهارمین لایحه بودجه دولت یازدهم را در فرصت قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنیم.

وی افزود: دولت یازدهم تقدیم به موقع لایحه بودجه را به مجلس،‌رعایت شأن و منزلت مجلس و نشان‌گر اهتمام خود در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی می‌داند. بودجه سال آتی آخرین بودجه دولت یازدهم خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت به همراه تبیین شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که وفور درآمدهای نفتی در دهه هشتاد به دلیل سوءمدیریت‌های گذشته و تحمیل تحریم‌های ظالمانه در شرایط ویژه‌ای از نظر اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در حوزه‌هایی با شرایط بحرانی و در حوزه‌های دیگر با دشواری‌های زیادی مواجه بود. در این شرایط دولت یازدهم با در نظر داشتن رویکردی واقع‌گرایانه و عمل‌گرا تلاش کرد با اولویت‌بندی مشکلات‌ و بحران‌ها نسبت به رفع و تخفیف آنها اقدام کند.

وی با اشاره به وضعیت تورم در کشور گفت: تا قبل از دولت یازدهم هیچ دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده بود. در حالیکه در شروع به کار دولت یازدهم نرخ تورم بالای 40 درصد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این دولت توانست به عهد خود با مردم در رسیدن به تورم تک رقمی وفا کند و کمتر از سه سال تورم بالای 40 درصد را به زیر 10 درصد کاهش دهد.

روحانی ادامه داد: از خرداد سال جاری نرخ تورم در مدار تک رقمی قرار گرفته و برای تمام ماه‌های پس از آن تک رقمی باقی مانده است. دستاورد تورم تک رقمی افتخاری است که در تاریخ کشورمان برای دولت یازدهم باقی خواهد ماند.

روحانی ادامه داد: تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی که جزو سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و یک ضرورت برای امروز و فردای کشور است، جز از طریق ایجاد ثبات اقتصاد کلان میسر نخواهد بود. خوشبختانه دولت توانسته با تحقق تورم تک رقمی، ثبات و پیش‌بینی پذیری اقتصادی را افزایش دهد که این خود به کاهش ریسک سرمایه گذاری داخلی و خارجی منجر می شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته به دلیل تنوع و عمق مشکلات کنونی اقتصاد ایران تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی، علاوه بر ثبات اقتصاد کلان، نیازمند اصلاحات ساختاری گسترده در اقتصاد کشور است که بخشی از این اصلاحات در قالب برنامه ششم به مجلس محترم تقدیم شده است.

وی اظهار داشت: با این حال حفظ دستاورد تورم تک رقمی از طریق رعایت توازن در بودجه و عدم تأمین مالی از طریق منابع بانک مرکزی، به عنوان پیش شرط انجام اصلاحات، سیاست بلند مدت و خدشه ناپذیر دولت است.

رروحانی در ادامه با اشاره به مشکل بیکاری، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در شرایطی سکان امور ‏را به دست گرفت که برای یک دوره طولانی طی سال‌های 84 تا 91 اقتصاد کشور از بیماری رشد بدون ‏اشتغال رنج می‌برد. این امر سبب شد تا خالص اشتغال در کشور تغییر نکرده و تقریبا برابر صفر باشد این ‏در حالی بود که در همین سال‌ها، متولدین دهه 60 در مقیاس بزرگ آماده ورود به بازار کار بودند، امری ‏که در 60 سال گذشته در کشور بی‌سابقه بوده است.‏

رئیس جمهور اضافه کرد: عدم ایجاد اشتغال مناسب برای این گروه، سبب شد تا بخش بزرگی از آنان ‏ورود به بازار کار را به تعویق انداخته و به صورت گسترده وارد دانشگاه شوند که در نتیجه آن نرخ ‏مشارکت نیروی کار را در نیمه دوم دهه 80 به میزان قابل توجهی کاهش داد اما این انباشت عظیم نیروی ‏جوان که در سال‌های گذشته به شغل دست پیدا نکرده‌اند، بازار کار ایران را ظرف 2-3 سال اخیر و بویژه ‏طی یکسال گذشته با اتفاق جدیدی مواجه کرده است. ‏

وی گفت : فعال شدن جمعیت تحصیل‌کرده و ورود آن به بازار کار به همراه افزایش نرخ ‏مشارکت اقتصادی زنان، سبب افزایش قابل توجه نرخ مشارکت اقتصادی در 8 فصل اخیر شده است. در ‏یکسال منتهی به تابستان سال 1395، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند که بالغ بر ‏نیمی از آنان تحصیلات عالی دانشگاهی داشته‌اند از طرف دیگر حدود 65 درصد، از افراد وارد بازار کار ‏شده را زنان تشکیل می‌دهند. با وجود اینکه طی 2 سال منتهی به تابستان سال 95، سالانه به طور متوسط ‏‏704 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده و این رقم حتی در مقایسه با بهترین عملکرد اشتغال‌زایی ‏کشور، طی سال‌های 80 تا 84 ،یک رکورد محسوب می‌شود.‏

روحانی با بیان اینکه همچنان میزان اشتغال‌زایی متناسب با میزان ورود جمعیت فعال، به بازار کار ‏نیست،اظهار داشت: افزایش نرخ مشارکت در عین حال که می‌تواند یک فرصت برای رشد اقتصاد کشور ‏باشد، زنگ هشداری برای ایجاد اشتغال خصوصاً برای زنان و افراد تحصیل‌کرده است تا در سال‌های آتی، ‏کشور با سیل بیکاران مواجه نگردد و این در حالی است که همچنان جمعیت غیر فعال بسیار بزرگی در ‏کشور وجود دارد که انتظار می‌رود در سال‌های آتی وارد بازار کار شوند.‏

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود موضوع رشد اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه به جز ‏دولت یازدهم هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی تا به حال کار خود را با نرخ رشد منفی اقتصادی شروع ‏نکرده است، گفت: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که اقتصاد کشور، 2 سال پیاپی رشد ‏منفی بزرگ را تجربه کرده بود. رکود سال‌های 91 و 92 اگرچه بخش‌های مختلف اقتصاد را به اشکال ‏متفاوتی متأثر ساخت اما صرف نظر از آثار کوتاه‌مدت آن به نظر می‌رسد، متأسفانه روند بلندمدت رشد ‏اقتصادی کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده و آن را کند نموده است.‏

وی افزود: همین امر سبب شده که بازگشت به سطح درآمد ملی قبل از رکود سال‌های 91 و 92 در دوره‌ای طولانی تر اتفاق افتاده است.

روحانی خاطرنشان کرد: تدابیر اندیشیده شده توسط دولت در راستای تحرک اقتصادی، اگر چه از عمق رکود کاسته و رشد مثبت 3 درصدی را در سال‌ 93 به دنبال داشته، اما افت کم‌سابقه قیمت نفت از نیمه دوم سال 93 تأثیر منفی شدیدی بر اقتصاد کشور و بویژه بودجه دولت بر جای گذاشت که خوشبختانه با گشایش‌های ایجاد شده پس از برجام از زمستان سال 94، تولید و صادرات نفتی ایران افزایش یافت.

وی گفت:‌ همین امر سبب شد که تکانه منفی کاهش قیمت نفت آثاری به مراتب کمتری در اقتصاد ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای نفتی داشته باشد. با شکل‌گیری چشم‌انداز مثبت از آینده و بهبود در فعالیت‌های کسب و کار در بهار امسال بنا بر گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور به 4.4 درصد رسید.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: بخش صنعت که بیشترین آسیب را در رکود سال‌های 91 و 92 دیده بود به رشد 4.2 درصد رسید. این عملکرد به همراه تداوم رشد در فصول بعدی تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی و احتمالا بالاتر از آن را برای سال جاری ممکن خواهد ساخت.

روحانی پیرامون عملکرد دولت در بخش‌های مختلف گفت: اگرچه سه شاخص کلان اقتصادی یعنی تورم، رشد اقتصادی و اشتغال تا حدود زیادی بیانگر عملکرد دولت در سه سال گذشته است، اما مناسب می‌دانم به طور اختصار به برخی دستاوردهای دولت در حوزه‌های بخشی نیز اشاره کنم.

وی در همین خصوص گفت:‌در سه سال اخیر خدمتگزاران مردم کوشیدند ارائه خدمات در اقصی نقاط کشور را بهبود بخشند. هرچند باید اذعان کرد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد دولت در حوزه بهداشت گفت: دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات و مراقبت‌های سلامت با کیفیت را ایجاد کرده است. این طرح توانسته تا حدود زیادی از مردم در برابر هزینه‌های سنگین درمانی حفاظت کند و اجرای این طرح سبب کاهش سهم مردم از هزینه‌های بستری از 37 درصد به 8.5 درصد شده است.

روحانی تصریح کرد: طی این مدت نه تنها از حدود 15 میلیون بیمار بستری در بیمارستان‌های دولتی حمایت شده بلکه برای 74.4 درصد جمعیت کشور به صورت هدفمند در برابر هزینه‌های درمان چتر پوششی گسترده‌ای ایجاد شده است.

وی با اشاره به برنامه دولت در دسترسی مناطق محروم به خدمات تخصصی بهداشت و درمان، گفت:‌ دولت قصد دارد با رفع موانع موجود استمرار این طرح را تداوم بخشد.

رئیس‌جمهور پیرامون عملکرد دولت در حوزه کشاورزی گفت:‌ دولت کوشیده‌ است با حفظ صیانت از منابع چون آب و خاک بهره‌وری از منابع موجود را افزایش دهد. مجموعه تلاش‌ها سبب شده است که تولیدات بخش کشاورزی در سال 94 نسبت به سال 92 به میزان 13.9 درصد رشد داشته باشد که در این میان تولید محصولات باغی به 31.3 درصد و تولید محصولات زراعی با 12 درصد بیشترین رشد را تجربه کرده است.

روحانی ادامه داد: این بهبود در تولید محصولات کشاورزی سبب شده تا کسری تراز تجاری کشور و غذا از حدود 8.1 میلیارد دلار در سال 92 به 3.43 میلیارد دلار در سال 94 کاهش یابد. همچنین خرید تضمینی گندم به عنوان مهم‌ترین محصول راهبردی در سبد غذایی کشور از 4.8 میلیون تن در سال 92 با 140 درصد رشد به 11.5 میلیون تن در سال 95 افزایش یابد که با توجه به تعداد انبوه تولیدکنندگان خرده مستقر در مناطق روستایی نقش قابل توجهی در تقویت بنیه اقتصادی روستایی کشور ایفا نموده است.

وی پیرامون عملکرد دولت در حوزه نفت و گاز گفت: برچیده شدن تحریم‌ها و تلاش جهادگونه مدیران و صنعتگران نفت و گاز در کشور توفیقات فراوانی نصیب کشور نموده است. تولید نفت خام از حدود 2.7 میلیون بشکه در روز در پنج ماهه اول سال 92 به 3.8 میلیون بشکه در روز در شهریور 95 رسیده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: صادرات نفت خام که در پنج ماهه نخست سال 92 به رقم 970 هزار بشکه در روز و در 10 ماهه ابتدایی سال 94 با اندکی افزایش به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده بود در مدت کوتاهی پس از اجرای برجام و با پافشاری و بازپس‌گیری سهم ایران از بازار نفت از حدود 1.3 میلیون بشکه به حدود 2.3 میلیون بشکه در روز در شهریور 95 رسیده است.

روحانی در خصوص عملکرد دولت در حوزه گاز گفت:‌ با بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی طی سه سال حدود 150 میلیون متر مکعب در روز معادل 6.5 فاز به ظرفیت تولید گاز اضافه شده است و بدین ترتیب ظرفیت تولید گاز کشور حدود 25 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این با تکمیل گازرسانی به حدود 7 هزار و 70 روستا و 70 شهر جدید از ابتدای 92 تا شهریور 95، 90 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند. امیدواریم تا اواسط سال 96 با تکمیل گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و سایر مناطق میزان پوشش گاز به 95 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توسعه تولید گاز، توسعه شبکه‌های گازرسانی و اقدامات مدیریتی برای کنترل مصرف در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی به یک کشور صادرکننده تبدیل شده‌ایم. در حالیکه در سال 92 صادرات روزانه گازوئیل کمتر از یک میلیون لیتر بوده، در شهریور 95 این میزان به 13.4 میلیون لیتر در روز رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان صادرات به 20 میلیون لیتر در روز برسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در همین مدت صادرات نفت کوره نیز از میزان 24.6 میلیون لیتر در روز در سال 92 به 52.2 میلیون لیتر در شهریور 95 رسیده است.

روحانی در خصوص محصولات پتروشیمی گفت: در حالیکه صادرات در این خصوص در سال 92، میزان 12.8 میلیون تن و به ارزش 9.6 میلیارد دلار به قیمت ثابت سال 90 بود در سال 94 به 18.8 میلیون تن به ارزش 13.7 میلیارد دلار به قیمت ثابت سال 90 افزایش یافت که نشانگر افزایش بیش از 40 درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت است.

وی پیرامون عملکرد دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: در این حوزه با توجه به شرایط رکودی کشور در سال 92 رویکرد دولت بهبود در فضای کسب و کار، ایجاد تقاضای خارجی از طریق توسعه صادرات غیر نفتی و تقویت بازار داخلی بوده است. با بهبود محیط کسب و کار رتبه جهانی ایران در این شاخص 32 پله ارتقا یافته است. از سوی دیگر در سه سال گذشته صادرات غیر نفتی از رشد مستمر و قابل توجهی برخوردار بوده است به گونه‌ای که در سال 93 با پیشی گرفتن از واردات رکورد 50 میلیارد دلاری را برجای گذاشت.

رئیس‌جمهور افزود: در 7 ماه ابتدایی سال 95 نیز مثبت بودن تراز تجاری ادامه یافت. مجموعه این اقدامات به همراه گشایش در روابط اقتصادی خارجی سبب شد تا رشد بخش اقتصادی از منفی 2.2 در سال 93 به مثبت 4.2 در بهار 95 مبدل شود.

وی در خصوص عملکرد دولت در حوزه علم و فناوری گفت:‌ دولت کوشیده است تا علاوه بر حفظ روند شتابان تولید علم در کشور فرایند تبدیل علم به ثروت را تسریع کند. در سه سال اخیر رتبه علمی ایران بر اساس معیار انتشار مقالات علمی با 4 پله بهبود به رده شانزدهم در جهان ارتقا یافت و ایران توانست حائز رتبه نخست در میان کشورهای اسلامی شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ دولت با در نظر گرفتن تفاوت در زیست‌بوم کسب و کارهای مرتبط با فناوری و دانش توجه ویژه‌ای به توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد داشته است. به گونه‌ای که در سه سال اخیر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به رشدی معادل 21 و 30 درصد را تجربه کرده است. مجموعه این اقدامات سبب شده تا فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از دو هزار میلیارد تومان در سال 92 به رقم 15 میلیارد تومان در سال 94 برسد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال میزان فروش بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان شود.

روحانی ادامه داد: همچنین صادرات دانش‌بنیان کشور از کمتر از یک میلیون دلار در سال 91 به بیش از 5 میلیون دلار در سال 94 افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیان شد تنها بخشی از دستاوردهای دولت در سه سال گذشته بود و طبیعتا به دلیل محدودیت وقت ناگزیر بسیاری از تلاش‌های همکارانم در وزارتخانه‌های مختلف ناگفته ماند. البته برنامه دولت آن است که در ماه‌های پایانی فعالیت دولت هر یک از همکاران مشروح اقدامات انجام گرفته و دستاوردهای حاصل شده را برای مردم بیان کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: اما در مسئله روابط خارجی این دولت در شرایطی آغاز به کار کرد که به دلیل اتهامات واهی در موضوع هسته‌ای نوعی اجماع علیه کشورمان شکل گرفته بود و مجامع بین‌المللی ذیل بیانیه‌ها و قطعنامه‌های مختلف محدودکننده مسیرهای عمده وارداتی - صادراتی و مالی و بانکی کشور را مسدود کرده و هزینه مبادلات تجاری کشور را افزایش داده بودند.

وی افزود: وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای بالای نفتی طی سالهای دهه 80 و ورود بدون آینده‌نگری منابع حاصل صادرات نفت به اقتصاد آسیب‌پذیری اقتصاد کشور در مقابل تحریم نفتی را افزایش داد. این آسیب‌پذیری که مورد شناسایی دشمنان قرار گرفته بود سبب شد تا آنان کاهش صادرات نفتی ایران را هدف قرار دهند و تلاش کنند با کاهش هر چه بیشتر صادرات نفت کشور را دچار تنگناهای مالی و ارزی کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اجرای توافق هسته‌ای که با هدایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم و همراهی همه ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی به ثمر رسید تا همین مرحله نه تنها این روند را متوقف کرده و دشمنان ما را به دستیابی به اهداف‌شان ناکام گذاشته بلکه باعث شده که در سایه همت صنعت نفت در مدت کوتاهی صادرات به سطوح پیش از تحریم بازگشته و مانع از آن شود که تکانه بزرگ کاهش قیمت نفت اقتصاد ایران را همچون بسیاری از دیگر کشورهای صادرکننده نفت دچار بحران کند.

روحانی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای گذشته موفقیت قابل ملاحظه‌ای را در زمینه دیپلماسی نفتی به دست آورد. ما با پافشاری‌هایی که کردیم و تدابیری که به کار گرفتیم توانستیم ضمن حفظ انسجام اوپک در کاهش تأثیرگذار میزان تولید نفت که به افزایش ملموس قیمت‌های جهانی نفت انجامید،‌نه تنها ایران را از این کاهش مستثنی کنیم بلکه به رغم مشکلات جدی که با برخی تولیدکنندگان مهم اوپک داشتیم حتی اجازه افزایش میزان تولید را هم اخذ کنیم.

وی ادامه داد: ما عملا ًهیچ محدودیتی برای افزایش تولید و صادرات نفت کشور در ماه‌های آتی نخواهیم داشت. کافیست شرایط به دست آمده را با دوران تحریم مقایسه کنیم که با اعمال محدودیت های سنگین بین‌المللی به طور مستمر از امکان صادرات و تولید نفت کشور کاسته می‌شد و از این طریق دیگران جای ما را در بازار نفت می‌گرفتند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: جا دارد در همین جا از تلاش‌های انجام گرفته از سوی همه کشورهای عضو اوپک و همراهی تولیدکنندگان عمده غیر اوپک برای ساماندهی بازار نفت تقدیر کنم و بر پایبندی ایران به تعهدات خود تأکید کنم. موفقیت به دست آمده را می‌توان گام مؤثری در جهت حفظ منافع کشور در عرصه نفتی و بهبود شرایط اقتصادی کشور تلقی کرد. مجموعه این شرایط باعث شده است تا به رغم آنکه قیمت امروز نفت کمتر از 40 درصد سال‌های نیمه دوم دهه 80 است ما بتوانیم راجع به افزایش درآمدهای ارزی نفتی سال آینده در مقایسه با سال جاری صحبت کنیم.

روحانی ادامه داد: این موضوع البته جدای از به بار نشستن تلاش‌هایی است که دولت یازدهم در زمینه بهبود صادرات غیر نفتی صورت داده است. در غیاب تحولات نفتی رخ داده ظرف یک سال گذشته مسلما امروز کشور با مشکلات اقتصادی قابل توجهی مواجه می‌شد. ما موفق شدیم در مقایسه با شرایطی که پیش‌بینی شرایط داخلی و خارجی کشور حتی برای چند روز هم امکان‌پذیر نبود، از عدم قطعیت‌ها به میزان قابل توجهی بکاهیم. در نتیجه تحولات بیرونی منابع ارزی کشور و به جهت رفع محدودیت صادرات نفت با آزادی منابع مسدود شده افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از هزینه مبادلات مالی و تجاری خارجی کاسته شده است، گفت: به تدریج امکان استفاده از خدمات نظام بانکی بین‌المللی، بهره‌مندی از منابع مالی خارجی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، دسترسی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات غیر نفتی فراهم شده است. به تناسب افزایش شفافیت در اقتصاد از حجم فعالیت‌های رانتی که در فضای غبارآلود تحریم گسترش پیدا کرده بود کاسته شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور هیأت‌های خارجی کشورهای مختلف در ایران و انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری و تجاری گفت:‌ این امر چشم‌انداز مثبتی از تحولات اقتصادی به ویژه در حوزه‌های نفتی و صنعتی شکل گرفته است. البته بدیهی است ما با کشورهایی که سالیان متمادی دچار تخاصم یا چالش بوده‌ایم و در حوزه‌های متعدد هنوز هم با چالش مواجهیم مسیر همواری را در اجرای برجام نداشته باشیم.

روحانی اظهار داشت:‌همان طور که تا به حال چنین بوده رفتار طرفهای مقابل را به دقت رصد کرده و به بدعهدی‌ آنان واکنش نشان دهیم. برجام توافقی برد - برد برای همه طرف‌هاست و هر کدام از کشورهای طرف توافق که در تقویت اجرای آن فعال‌تر باشند از اجرای آن بیشتر نفع خواهند برد. ما بهره‌گیری از فرصت‌های اقتصادی، بین‌المللی و گسترش تعاملات اقتصادی با کشورها را حق خود می‌دانیم و در این زمینه منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهیم بود.

وی با اشاره به اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تصویب طرح تمدید تحریم معروف به ISA گفت: در این جا لازم است به چند نکته اشاره کنم. اول آنکه گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مؤید این واقعیت است که از زمان اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و به آنها پایبند بوده است.

وی افزود:‌ ما اعتقاد داریم که برجام یک سند معتبر بین‌المللی است که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و اجرای دقیق و صحیح آن می‌تواند دستاوردهای فراوانی را برای همه کشورهای مشارکت کننده در آن و حتی کل جامعه بین‌الملل به همراه داشته باشد. ثانیا جمهوری اسلامی ایران همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ گاه نقض‌کننده برجام نبوده و نخواهند بود. ما به تعهدات خود پایبندیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بنده به عنوان رئیس جمهور کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضای 1+5 تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد. مصوبه اخیر کنگره آمریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرت داشته و ناقض آن است.

روحانی افزود: لذا رئیس‌جمهور آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تأیید و به ویژه اجرای آن جلوگیری کند. صریحا اعلام می‌کنم چنانچه این مصوبه به اجرا گذاشته شود نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حتی امضای آن توسط رئیس‌جمهور آمریکا را نیز خلاف تعهدات آمریکا می‌دانیم و با عکس‌العمل مقتضی روبه‌رو خواهد شد. لذا در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته پیش روی هیأت نظارت بر اجرای برجام تصمیمات لازم را اتخاذ و به اطلاع مردم خواهیم رساند. ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تأخیر و یا نقض در اجرای برجام قاطع عمل خواهیم کرد.

وی افزود: ایران امروز کشوری است با ثبات، قوی، دارای نظام مردم‌سالار و اقتصادی با فرصت‌های جذاب فراوان که به فضل خداوند به زودی به یکی از اقتصادهای نوظهور مهم تبدیل خواهد شد. کشوری که مهم‌ترین سد در مقابل گسترش تروریسم داعشی است. کشوری که بدون همکاری آن هیچ بحرانی در منطقه قابل حل نخواهد بود. با همکاری آن می‌توان ثبات و امنیت را به منطقه برگرداند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران کشوری است که علی‌رغم تبلیغات بدخواهان به دنبال پیشرفت اقتصاد در داخل، همزیستی و گسترش تعامل با جهان و امنیت و ثبات در منطقه است. همکاری با چنین کشوری در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در جهت منافع همه کشورها خواهد بود. هرچند رفع تحریم‌ها فرصت‌های ارزشمندی را برای بهره‌گیری از سرمایه فناوری و بازارهای جهانی پیش روی اقتصاد کشور قرار می‌دهد اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران از بیماری‌های مزمن ساختاری که حاصل انباشت مشکلات طی دهه‌های گذشته هست نیز رنج می‌برد و اکنون این امکان به وجود آمده که توان اجرایی و تصمیم‌گیری مشکلات بر حل مشکلات ساختاری کشور متمرکز گردد.

روحانی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم در سال 95 که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی،‌اقدام و عمل نامگذاری شده با تورم تک‌رقمی رشد اقتصادی بالای 5 درصد و ایجاد حدود 700 هزار شغل جدید به پایان ببریم و همین امر می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور باشد.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی بودجه سال 96 گفت: دولت برنامه جامعی را با هدف دستیابی به رشد اقتصادی فراگیر،‌ اشتغالزا و ضد فقر تهیه و تدوین کرده است که بودجه سال آتی نخستین گام از این مجموعه اقدامات است. در سال 96 ادامه رشد صادرات نفت همانند سال 92 نخواهد بود استمرار رشد اقتصادی ایجاد شده در سال جاری مسئله اصلی اقتصاد کشور است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمامی سیاست‌های اقتصادی کشور باید حول این هدف شکل گیرد. به همین منظور دولت بودجه سال 96 را بر مبنای دو رسالت تهیه و تنظیم کرده است. رسالت اول ارائه خدمات از محل بودجه عمومی در بالاترین سطح کمیت و کیفیت با توجه به محدودیت منابع، رسالت دوم نیز اهرم کردن منابع بودجه دولتی برای فعال کردن و به حرکت درآوردن بخش غیر دولتی در جهت تجهیز بیشتر منابع در اقتصاد و ایجاد رشد و تحرک اقتصادی است.

روحانی خاطرنشان کرد: نسبت به طرح‌های نیمه تمام عمرانی با توجه به اینکه چشم‌انداز قیمت‌های نفت به گونه‌ای است که دستیابی به درآمدهای سرشار نیمه دوم دهه هشتاد را غیر محتمل می‌سازد برای سال‌های آینده و با لحاظ حجم بزرگ طرح‌های عمرانی نیمه تمام که برآورد می‌شود برای تکمیل آن بیش از 400 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است، واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی و مشارکت با بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها یکی از راهبردهای اصلی دولت در سال‌های آینده است.

وی ادامه داد: این امر نه تنها کارایی و بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش خواهد داد بلکه منابع و سرمایه‌هایی را که در قالب طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی قفل شده است را آزاد و فعال خواهد کرد. به همین دلیل در لایحه بودجه سال آینده با هدف جلب مشارکت بخش خصوصی، بانک‌ها و صندوق توسعه ملی ساز و کاری طراحی کرده‌ایم که تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام را سرعت خواهد بخشید و حتی تأمین مالی طرح‌های جدید را نیز تسهیل خواهد کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:بر اساس این طرح دولت طرح‌های نیمه تمامی که دارای توجیه اقتصادی و مالی هستند را انتخاب و به بانک‌های عامل معرفی خواهد کرد. با توجه به نوع طرح حداقل 20 درصد از منابع مورد نیاز برای اتمام طرح به عنوان آورده بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود، 25 درصد منابع توسط صندوق توسعه ملی در بانک عامل سپرده‌گذاری خواهد شد و بقیه منابع مورد نیاز در قالب تسهیلات بانکی بسته مالی را تشکیل خواهد داد که به بخش خصوصی برای مشارکت معرفی خواهد شد تا برای سرمایه‌گذاری تا اتمام و بهره‌برداری به بهترین پیشنهاد دریافت شده واگذار شود.

روحانی ادامه داد: اگرچه آورده دولت در طرح‌های نیمه تمام ارزش سرمایه‌گذاری‌هایی است که تاکنون انجام داده اما دولت آمادگی دارد در صورت نیاز به میزان حداکثر 20 درصد از منابع مورد نیاز طرح را از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای همان طرح در قالب تسهیلات بانکی در اختیار بخش غیر دولتی قرار دهد.

وی در ادامه پیرامون سیاست خرید خدمت،‌ اظهار داشت: گسترش خدماتی که دولت ارائه می کند با منابع در دسترس آن همخوانی ندارد و این امر کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده توسط دولت را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که بخش مهمی از فعالیت‌ها نظیر آموزش و پرورش، بهداشت، بهزیستی از حمایت‌های گسترده سازمان‌های مردم نهاد و بخش غیر دولتی برخوردار است. مشارکت بیشتر بخش خصوصی در ارائه اینگونه خدمات و تمرکز بیشتر دولت در قاعده‌گذاری در این بخش‌ها به منظور افزایش کارایی در ارائه خدمات یک ضرورت بلندمدت است. به همین منظور در بودجه سال 96 گام اول را برداشتیم و امیدوارم بتواند در آینده با توسعه بیشتر آن به کارایی بیشتر هزینه‌های دولت کمک کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این راستا در بودجه 96 تا 10 درصد از خدمات حوزه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به جای ارائه مستقیم توسط دولت به صورت قرارداد خرید خدمت از بخش غیر دولتی صورت خواهد گرفت.

روحانی در خصوص مسئله تحول نظام بانکی گفت: برای کشور ما که جزو اقتصادهای بانک محور است رشد اقتصادی نیازمند حضور نظام بانکی کارا با قابلیت تعامل و همکاری با بانک‌ها و نهادهای مالی بین‌المللی است. نظام بانکی به مانند شریان خون در بدن وظیفه به گردش درآوردن منابع مالی را در کل اقتصاد کشور بر عهده دارد و از این طریق سبب شکل‌گیری و تداوم فعالیت‌های مختلف می شود اما متأسفانه به دلیل اعمال سیاست‌های دستوری در زمینه اعطای تسهیلات و نرخ سود در سال‌های گذشته، تکان‌های اقتصادی ناشی از تحریم و رکود و مداخلات دولت برای تأمین منابع مالی خود از بانک‌ها و عدم بازپرداخت آن، کارکرد خون‌رسانی نظامی دچار آسیب‌های فراوانی شده. شیوه تعامل دولت با بانک‌ها از یکسو با ممانعت از شفاف‌سازی هزینه‌های واقعی دولت را به همراه خواهد داشت.

روحانی گفت: در بودجه سال 96 در سایه افزایشی که در درآمد نفتی پیش‌بینی می‌کنیم، برای اجرای ‏طرح ها در 4 بخش مهم آب که امروز معضل بزرگی در کشور ماست، فاضلاب، محیط زیست و ریل ‏اولویت قایل شدیم.‏

وی با تاکید بر ضرورت رعایت شفافیت مالی، خاطرنشان کرد: امروز شفافیت مالی و مقابله ‏با فساد اداری، به مطالبه اجتماعی تمامی آحاد مردم تبدیل شده است و نقطه آغازین اصلاحات در این ‏زمینه ایجاد شفافیت مالی در بودجه و منع هرگونه عملیات مالی خارج از بودجه عمومی است.‏

رئیس جمهور افزود: به همین منظور دولت در بودجه سال آتی تبصره‌ای گنجانده است که بر اساس آن ‏تمامی منابع عمومی می بایست از طریق فرآیند رسمی بودجه و تحت نظارت نمایندگان مجلس ‏شورای اسلامی هزینه شود، بعلاوه امکان دسترسی عمومی به اطلاعات مربوط به آن برای آحاد مردم ‏فراهم شود.‏

روحانی در ادامه و در بیان ویژگی‌های آماری بودجه سال 96 ، گفت: در سال آتی انتظار می‌رود ‏درآمدهای دولت بالغ بر 159 هزار میلیارد تومان شود که از این میزان 113 هزار میلیارد تومان مالیات و ‏حقوق ورودی و 46 هزار میلیارد تومان مربوط به سایر درآمدهاست.‏

وی ادامه داد: این میزان از درآمدها اگر چه در محدوده قانون بودجه ای سال 95 است، اما ‏نسبت به پیش‌بینی عملکرد 12 ماهه بودجه 95 از رشد 23 درصدی برخوردار است.‏

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مجموع این درآمدها حدود 71 درصد را درآمدهای مالیاتی و 29 ‏درصد را سایر درآمدها تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: مجموع منابع عمومی دولت در سال 1396، معادل ‏‏320 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به ارقام قانون و پیش‌بینی عملکرد سال 95، به ترتیب از ‏رشدی معادل 9 و 13 درصدی برخوردار است.‏

روحانی، ایجاد تقاضا و افزایش تحرک اقتصادی از طریق واگذاری پروژه‌های نیمه تمام و عمرانی ‏به بخش خصوصی را یکی از سیاست‌های دولت برای سال 96 در زمینه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ‏برشمرد و افزود: علاوه بر آن مجموع اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال آتی به میزان 62  هزار ‏میلیارد تومان خواهد بود.‏

وی با اشاره به اینکه رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به پیش‌بینی عملکرد ‏سال 95، حدود 26 درصد در نظر گرفته شده است، گفت: بدین ترتیب سهم دارایی‌های سرمایه‌ای در کل ‏مصارف عمومی دولت بالغ بر حدود 19 درصد خواهد شد.‏

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بودجه جاری و مالی رشد اعتبارات هزینه جاری برای سال 96 ، ‏نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 95، معادل 13 درصد برآورد شده، ادامه داد: بعلاوه تملک دارایی‌های ‏مالی در سال 96 با کاهش 17 درصدی نسبت به پیش‌بینی عملکرد 95 خواهد بود که بخش مهمی از آن ‏بازپرداخت سود و اصل اوراق سررسید شده در سال 96 خواهد بود.‏

روحانی خاطرنشان کرد: در مجموع از کل حدود 320 هزار میلیارد تومان مصارف عمومی 236 ‏هزار میلیارد تومان به هزینه‌های عمومی، 62 هزار میلیارد تومان به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 22 هزار ‏میلیارد تومان به تملک دارایی‌های مالی اختصاص یافته است.‏

*روحانی بودجه 96 را تقدیم مجلس کرد

در ادامه نیز، حسن روحانی رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال 1396 کل‌کشور را برای طی مراحل قانونی تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس کرد.

روحانی پیش از ارائه بودجه 96 در سخنانی به دفاع از این لایحه پرداخت.

علی لاریجانی رئیس مجلس حضور رئیس جمهور در صحن پارلمان را خوش آمد گفت.

*لاریجانی: کمیسیون تلفیق، لایحه برنامه ششم را تا آخر هفته ارائه دهد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تقدیم لایحه بودجه سال 96 کل کشور توسط حسن روحانی رئیس جمهور، از دولت به علت تقدیم لایحه در مهلت مقرر تشکر کرد.

وی با اعلام اینکه لایحه بودجه از طریق هیأت رئیسه تقدیم نمایندگان و با تشکیل کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد، گفت: نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس نظرات خود را درباره لایحه بودجه سال 96 اعلام خواهند کرد و این نظرات در کمیسیون تلفیق سامان می‌یابد و ما می‌کوشیم تا بهمن ماه این مسیر را طی کنیم که این طرف سال تکلیف بودجه سال آینده روشن شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بررسی مواد دائمی احکام برنامه‌های توسعه و لایحه برنامه ششم توسعه نیز در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: به کمیسیون تلفیق گفته‌ایم که تا پایان این هفته مواد دائمی و لایحه برنامه را ارائه دهد و به این منظور صبح، ظهر و شب جلسه داشته باشند تا بودجه‌ای که می‌خواهیم تصویب کنیم بر اساس برنامه ششم باشد.

*دهقان: برخی با انگیزه‌های سیاسی رئیس قوه قضاییه را متهم می‌کنند/ حساب‌ها در بانک‌ها به نام «قوه قضاییه» است

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سنای آمریکا و نقض صریح برجام، اظهار داشت: طبق گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس، برجام پیش از این در 11 مورد نقض شده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه طبق گفته‌های امروز آقای رئیس‌‎جمهور با تصویب قانون داماتو برجام مجدداً نقض شده است، لذا ضرورت دارد بند 3 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای اقدام متقابل و متناسب در راستای اجرای برجام عملیاتی شود و دولت اجرای مصوبه مجلس برای غنی‌سازی 190 هزار سو را در دستور کار خود قرار دهد، در حال حاضر چند سالی است که کشور معطل شده است، لذا تقاضا داریم هر چه سریع تر قانون مصوب مجلس اجرایی شود.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها در زمینه حساب‌های قوه قضاییه، توضیح داد: بنده اسناد مربوط به این موضوع را از نزدیک دیده‌ام، حساب‌ها به میزان 1000 میلیارد تومان «به نام قوه قضاییه» است، من تعجب می‌کنم برخی با انگیزه‌های سیاسی رئیس قوه قضاییه را متهم می‌کنند، بحث ما با شخص نیست، اگر انتقاد باشد بنده جزء جلوداران انتقاد هستم، اما نباید از تریبون مجلس شورای اسلامی دروغی به روسای یکی از قوا نسبت داده شود، نباید حرف یک شبکه ضد انقلاب خارجی را در داخل کشور آن هم در خانه ملت بازگو کنند.

دهقان تأکید کرد: همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و نباید در داخل کشور به ابهامات زشتی که ضدانقلاب در خارج از کشور درست می‌کند، بپردازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده هفته پیش از دولت سوال کردم، متأسفانه تا الان یک ریال بودجه عمرانی به استان خراسان رضوی پرداخت نشده است، واقعاً دولت مشخص کند وقتی بودجه را تصویب می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد.

در پاسخ به تذکر دهقان

رئیس مجلس: هیچ‌کدام از حساب‌های قوه قضاییه در بانک‌ها شخصی نیست/ در ریاست جمهوری هم بودجه در حساب دستگاه است

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی در پاسخ به تذکر محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران، با اشاره به قانون اقدام متقابل و متناسب ایران در راستای اجرای برجام، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی مصوبه غنی و قوی در زمینه اقدام متقابل در راستای اجرای برجام دارد که از ابعاد مختلف به این موضوع توجه کرده است، صبح هم بحثی در این زمینه داشتیم.

وی افزود: طبق قانون، اگر کسی در مسیر کار «برجام» را نقض یا تحریم‌های دیگری را علیه ایران اعمال کند، حتماً باید اقدام متقابل انجام شود، اقداماتی هم در آن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از نظر تأسیس کارخانه ذکر شده است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: بنده دیدم برخی از سناتورهای آمریکایی حرف‌های زیاده‌ای از خودشان زدند و گفتند چون ایران در زمینه موشکی و نیروهای مسلح خودش را تقویت می‌کند ما باید قوانین سخت‌تری را به تصویب برسانیم، طبق بند 7 قانون مصوب مجلس، دولت موظف است نیروهای مسلح را مخصوصاً در زمینه موشکی مورد تقویت قرار دهد، ما هر دو بخش را از دولت خواسته‌ایم و شورای نظارت بر اجرای برجام باید هر 2 این موارد را مطابق قانون مصوب پارلمان اجرایی و پیگیری کند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به بخش دیگر تذکر دهقان که درباره حساب‌های قوه قضاییه بود، توضیح داد: بنده هم صحبت‌های شما را قبول دارم، قبلاً هم به آقای صادقی که با آقایان مازنی و رحیمی نزد بنده من آمده بودند، عرض کردم نکته‌ای که درباره حساب‌های قوه قضاییه گفته‌اید درست نیست، البته آنان هم گفتند رسانه‌ها این موضوع را اعلام کردند، ولی به هر حال این مسئله از تریبون مجلس اعلام شد.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کدام از آن حساب‌ها «حساب شخصی» نیست، به آقای صادقی گفتم که بنده با اطلاع به شما می‌گویم و سوءتفاهم در جامعه به وجود نیاورید، این پول‌ها در حساب‌های مربوط به «قوه قضاییه» است، در ریاست‌جمهوری یا دستگاه‌های اجرایی نیز بودجه‌ها در حساب دستگاه‌هاست، ولی نمی‌شود گفت در حساب شخص است، سوءتفاهم ایجادشده این موضوع بود و بنده هم قبلاً گفته بودم آن را اصلاح کنند.

*لاریجانی: آقای صادقی! چرا پس از اطلاع از نادرستی خبر سایت ضدانقلاب سخن خود را اصلاح نکردید؟/ اتهام زدن به افراد را آزادی بیان نمی‌گویند

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آئین‌نامه‌ای محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس که به حکم جلب خود از سوی قوه قضائیه به اتهام تشویش اذهان عمومی اعتراض کرده و خواستار آن شده بود که رئیس مجلس از شأن نمایندگان دفاع کند، گفت: آقای صادقی همین نوع صحبت‌هایی که الآن نیز فرمودید متناسب با روابط میان قوا نیست.

وی افزود: درباره آن مطلبی که فرمودید و تذکری که در مجلس دادید که احساس می‌کنید حق‌تان پایمال شده است، من گفتم مطالبی را که شما گفته‌اید، آوردند و دیدم؛ گفتید خطاب‌تان به وزیر اقتصاد بود که بر اساس کدام ماده قانونی این دخل و خرج‌ها را قانونی اعلام کرده‌اید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما شما یک چیزی اضافه کرده‌اید و گفته‌اید بر اساس کدام قانون این مبالغ به یک حساب شخصی داده می‌شود؟ اینجا نقطه اتهام است؛ ببنید! وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته است و این پول‌ها که در قوه قضائیه است به نام قوه قضائیه می‌باشد، از برادر عزیزمان آقای دکتر صادقی فرزند شهید صادقی عزیز نماینده مجلس انتظار نبود که آن را تائید کند.

لاریجانی گفت: ضمنا به خاطر دارید شما به همراه آقای مازنی و آقای رحیمی نماینده تهران تشریف آوردید من خدمت‌ شما عرض کردم این حرف نادرست است و این پول‌ها به نام قوه قضائیه است و به نام شخص نیست؛ چرا اصلاح نکردید؟

وی با بیان اینکه اتهام زدن به افراد را که آزادی بیان نمی‌گویند؛ تأکید کرد: ما مفتخریم که در مجلس مدرس هستیم که از حق باید دفاع کنیم نه از حرف ناحق؛ وقتی شما آبروی مسلمان و تشکیلاتی را می‌ریزید، شمایی که خود یک روحانی بوده‌اید و آخوندی کرده‌اید مگر در روایات نداریم که حرمت مومن مانند حرمت کعبه است؟ اینگونه ما حرمت مومن را حفظ می‌کنیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار من از شما که فرد فرهیخته‌ای هستید این بود پس از آن که من به شما گفتم با اطلاع به شما می‌گویم که حرف وزیر اقتصاد درست است سخن خود را اصلاح می‌کردید اما اصلاح نکردید؟

وی خطاب به محمود صادقی اظهار داشت: من شما را برادر خوبی می‌دانم و خیرخواهانه به شما می‌گویم؛ عباراتی که شما به کار بردید همچون «بازرس بی‌خرد» عبارات درستی نیست و نباید فضای مجلس و قوه قضاییه را تخریب کنید چراکه قضات ما شریفند و سر جای خود استقلال دارند و به آنها احترام می‌گذاریم اما حتما مطمئنیم اگر کسی در شئونات نمایندگی نکته‌ای گفت در هیات نظارت بررسی شود و نظرشان را به قوه قضاییه اعلام کنند.

لاریجانی خطاب به صادقی گفت: آن روزی که این مطالب در مجلس مطرح شد شما گفتید فقط به خاطر این مسئله‌ای که شما در مجلس گفتید شما را احضار کردند که این هم واقعی نیست؛ آقای ساداتی‌نژاد نماینده کاشان صبح آمدند و گفتند این حرفی که از من نقل کردند دروغ است و من شاکی ایشان هستم. 

وی ادامه داد: آقای وکیلی روز آخر با من تماس گرفتند و گفتند آقای صادقی مطلبی دارند من گفتم اگر صبر کنند و هیات نظارت تصمیم بگیرد بهتر است و اگر هم آنها اصرار دارند آقای صادقی بروند. در این سال‌ها هم مطالبی بود که نمایندگان خارج از حیطه نمایندگی بود به نمایندگان توصیه می‌کردند بروند. یک زمان هم به آقای مطهری توصیه کردیم که بروند در دادگاه شرکت کنند و نظر خود را بدهید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدتی کسالت پیدا کرد و نتوانست بر سر کار حاضر شود ولی ارتباط داشته است و مسائل را از طریق دوستان در جریان قرار می‌‌گرفته است، گفت: ما تلاش کردیم که این مسئله به این صورتی که مطرح شده ادامه پیدا نکند و کار درست و سنجیده‌ای کردید که به دادگاه رفتی. 

وی با اشاره به توصیه خود به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر برگزاری جلسه و استماع سخنان نماینده تهران و دادستانی و قضاوت بر مبنای آن گفت: اجازه دهید موضوع بر همین روال ادامه پیدا کند چراکه ما باید پای حق بایستیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما همان شب به ماموران دادستانی گفتیم که موضوع را رها کنند و برگشتند که این در نتیجه پیگیری ما بود. 

لاریجانی در ادامه پاسخ خود به تذکر محمود صادقی به شرایط حساس کشور اشاره کرد و گفت: می‌بینید که چه خباثت‌هایی آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و این کار کوچکی نیست. ما باید وقت داشته باشیم و مجلس و مسئولین وقت بگذارند. فکر کنیم و به راه‌های منطقی که به منافع کشور کمک می‌کند برسیم.

وی تصریح کرد: از آن طرف اوضاع منطقه را داریم و واقعا اگر بخواهیم دلسوزانه فکر کنیم اقتضا می‌کند که ما مسائل تشنج‌آمیز را دامن نزنیم. نمایندگان حق دارند که سوال کنند ولی با ادبیات و روشی معقول و حق‌طلبانه که به تضادها دامن نزنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مگر کسی از اینکه نمایندگان سخن نگویند دفاع می‌کنند؟ ولی با بیانی درست باید مطرح شود نه اینکه به دیگران اتهام بزنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود در صحن علنی امروز یکشنبه 14 آذر مجلس عنوان کرده بود: جلب غیرقانونی اینجانب در روز یکشنبه برخلاف نص صریح اصل 86 قانون اساسی و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بوده و به جهت تذکر این جانب به وزیر اقتصاد درباره افتتاح سپرده‌های بانکی قوه قضاییه بوده است.

وی در این تذکر بیان داشته بود: قوه قضاییه مدعی است که من به رئیس قوه تهمت زده‌ام؛ خواهش می‌‌کنم متن دقیق اظهارات این جانب را در 24 آبان ملاحظه فرمایید. کجای اظهارات بنده تهمت است! بنده از وزیر اقتصاد سوال کردم شما در مصاحبه خودتان گفته‌اید این حساب‌ها مطابق موازین شرعی و قانونی بوده است. من سوال کردم مبانی افتتاح شرعی و قانونی این حساب‌ها چیست؟ 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه گفته بود: آیا اصل 53 قانون اساسی همه دستگاه‌ها را ملزم نمی‌کند که همه درآمدهای خود را به خزانه‌داری کل بریزند؟ توضیح بدهید که با کدام موازین قانونی مطابقت دارد؟ آیا این تهمت است یا سوال است یا درخواست است؟ آیا نماینده مجلس حق ندارد در مجلس سوال کند؟

*** محمود صادقی: به فرض هم که تهمت باشد 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرده بود:

«به فرض هم که تهمت باشد مگر آیین‌نامه اجازه نمی‌دهد به کسی که مورد تهمت واقع شده توضیحات خود را به مجلس توضیحات خود را به مجلس ارائه بکند.

آقای رئیس مجلس شما امروز درباره روز مجلس و شهامت‌های شهید مدرس سخن گفتید چرا هیچ اشاره‌ای که به تعرض مجلس صورت گرفت نکردید. شبانه مانند دزدان و آدم‌ربایان در اطراف منزل بنده کمین کرده بودند و می‌خواستند مرا شبانه با خود به زور به دادستانی ببرند. أین تذهبوا؟ چرا از شان مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کجا می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید. ما اجازه نمی‌دهیم به شان و اقتدار مجلس اهانت شود.

من از شخص خود هیچ نمی‌گویم فقط به خاطر دفاع از حریم مجلس که میراث مشروطیت و میراث خون پدر شهیدم است تا آخرین قطره خون دفاع می‌کنم. این هیچ مغایرتی با آرامش در جامعه ندارد.

آرامش را کسانی به هم می‌زنند که نیمه شب به حکم یک بازپرس نابخرد یک نماینده مجلس را این گونه جلب می‌کنند و افکار عمومی و مردم را دچار التهاب می‌‌کند. من اگر به دنبال ناآرامی بودم ادامه می‌دهم اما برخلاف اینکه این احضار را خلاف تمام موازین قانونی، حقوقی و آیین‌دادرسی می‌دانم در روز دوشنبه به دادسرا حضور پیدا کردم برای اینکه به ساختارهای نظام احترام بگذارم.

چرا شما دفاع نمی‌کنید. این ساختارشکنی است که دستگاه قضایی کرده است. این رفتار یک رفتار ساختارشکنانه بوده است. به حریم مجلس بی‌حرمتی کرده است. من از شما می‌خواهم که از جایگاه مجلس دفاع کنید. به لحاظ وظیفه‌ای که قانون برعهده شما گذاشته است.»

طبق مصوبه مجلس و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان

لایحه تأسیس و اداره مدارس آموزشی غیردولتی اصلاح شد

نمایندگان در ادامه لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حُسن شهرت جزء شرایط متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تعیین شد.

همچنین در اصلاح دیگری اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حُسن شهرت جزء شروط مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی تعیین شد.

*لاریجانی خواستار ارائه گزارش کمیسیون سیاست خارجی درباره کارشکنی آمریکا شد

سپس حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی طی تذکری گفت: لایحه بودجه سال 96 در حالی امروز تقدیم مجلس شد که برنامه ششم توسعه هنوز در مجلس تصویب نشده است؛ باید دقت شود که ابتدا برنامه ششم به تصویب مجلس برسد و سپس لایحه بودجه براساس ان تصویب شود.

وی با اشاره به کارشکنی آمریکا گفت: از آنجا که تمدید تحریم ها نقض برجام است لذا از دولت انتظار داریم با توجه به بندهای 3 و 7 قانون اقدام متقابل دولت ایران در مقابل عهدشکنی آمریکا اقدامات لازم را انجام دهد و گزارش خود را به مجلس ارائه کند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم دلیجان، از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست با پیگیری این موضوع، گزارش خود را به خانه ملت ارائه کند.

*موافقت مجلس با فوریت لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه برای ایجاد اشتغال در روستاها

نمایندگان مجلس  همچنین یک‌فوریت «لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، عشایری و مرزی» را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 168 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 251 نماینده حاضر در صحن علنی، یک فوریت این لایحه مصوب کردند.

در صورت تصویب نهایی ماده واحده لایحه مذکور، در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود با هدف توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را از طریق بانک‌های عامل صرف اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، عشایری و مرزی کند.

*طرح استیضاح وزیر راه با 80 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد

 طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 80 امضاء در نشست امروز (یکشنبه) پارلمان تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

براساس این گزارش، حادثه برخورد 2 قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان ازجمله دلایل این استیضاح عنوان شده است.

*نوبخت: نرخ فزاینده نیروی جویای کار یک تهدید است/ لزوم برداشت از منابع صندوق ذخیره برای ایجاد اشتغال

محمدباقر نوبخت نیز درجریان بررسی یک فوریت "لایحه برداشت دولت از صندوق توسعه برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی" با اشاره به ضرورت یک فوریت این لایحه گفت: اعتبارات طرح های عمرانی در دو سطح ملی و استانی طبقه بندی شده است.

وی ادامه داد:در قانون بودجه سال 95 کل کشور، 7 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای استانی است که از خردادماه 50 درصد آن به همه استان ها یعنی 3 هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

نوبخت گفت:نکته دیگر در ارتباط با طرح های ملی بوده که 20 هزار میلیارد تومان از طرح های ملی تاکنون تخصیص داده شده و باید توجه داشته باشیم که منابع مالی ما برای طرح های عمرانی به دو شکل است؛یعنی بیش از 27 هزار  و 500 میلیارد تومان از این منابع به صورت اسناد و اوراق است،بنابراین وقتی به استانی و به طرحی اوراق و اسناد خزانه داده می شود به منزله پول نقد است و اگر نمایندگان علاقه‌مند هستند،اسناد این تسهیلات تقدیم به نمایندگان شود.

وی درخصوص یک فوریت لایحه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته،گفت:بازارکار کشور با یک پدیده نو روبرو است،آن هم افزایش نرخ مشارکت نیروی کار است و دولت با توجه به طرح های مختلف تولیدی و عمرانی صادر شد 750 هزار فرصت شغلی در فصل اخیر ایجاد کند و در کنار اقدامات انجام شده و سرمایه گذاری مستقیم باید منابع دیگری نیز پیش بینی شود تا ما بتوانیم نسبت به ایجاد کار برای جوانان تحصیل کرده اقدام کنیم و از این رو با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی در نظر گرفته شده، ما برای ایجاد اشتغال در روستاها و توقف مهاجرت از روستا به شهر نیازمند این منابع هستیم.

نوبخت ادامه داد:به همین جهت درجلسه ای که درخصوص رفع آسیب های اجتماعی تشکیل شد و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درآن جلسه در محضر رهبری معظم حضور داشتند، این بحث مطرح شد که ما بتوانیم از منابع صندوق توسعه با اجازه مجلس منابعی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی برداشت کنیم،‌تا بانک های عامل این منابع را به شکل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار جوانان جویای کار قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه ما در حال حاضر با نرخ فزاینده نیروی کار در کشور مواجه هستیم،گفت:نیازمندیم ازاین اقدام یعنی برداشت از منابع صندوق ذخیره استفاده کنیم تا بتوانیم 900 هزار فرصت شغلی را سالانه ایجاد کنیم؛به همین جهت از نمایندگان درخواست داریم مشارکت لازم را با دولت در این بحث داشته باشند.

*قاضی پور خواهان پیگیری استیضاح آخوندی از سوی رئیس مجلس شد

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم در تذکری شفاهی با اشاره جمع آوری 70 امضا برای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از رئیس مجلس خواست اجازه دهد این استیضاح پیگیری شود.

به گزارش فارس، رئیس مجلس در پاسخ اعلام کرد که به کمیسیون عمران دستور پیگیری موضوع را داده و گزارش مربوطه به نمایندگان ارائه خواهد شد.

*مصری به طور مشروط از پاسخ‌های ربیعی قانع شد

نمایندگان همچنین سوال ملی عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مصری در این سوال از وزیر کار پرسید اجرای طرح تحول سلامت در سازمان تامین اجتماعی بیش از 10 هزار میلیارد تومان صدمه و خسارت به بار آورده است. علت اجبار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرای این طرح و هزینه‌کرد از منابع کارگران چیست؟ 

پس از ارائه توضیحاتی از سوی ربیعی به پرسش مطرح شده، مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت از مصری پرسید آیا از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اید یا رای‌گیری کنیم؟ 

سپس نماینده کرمانشاه در پاسخ به پزشکیان گفت: امیدوارم خداوند طوری هدایت کند که حقوق از دست رفته کارگران به آنان برگردد. بنده دنبال حل مشکل هستم و هدفم حل مشکل کارگران است.

سپس پزشکیان در پاسخ به نماینده کرمانشاه گفت: بسیاری از صحبت‌های آقای مصری به اعتقاد بنده باید بررسی شود و ما باید آن را پیگیری کنیم لذا لازم است جلسه‌ای در این زمینه تشکیل دهیم چراکه در زمینه اجرای طرح تحول سلامت اقدامات خلاف قانون زیادی انجام گرفته است، معتقدم باید قانون اجرایی شود.

پزشکیان اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد تعرفه‌ای را افزایش دهد باید آن را تامین اعتبار کند اما الان شما بدهی دارید، ان‌شاءالله دولت چارچوب قانونی را اجرایی کند، امیدوارم این مسئله را بتوانیم در چارچوب‌های قانونی اجرایی کنیم. 

*ربیعی:‌ ما مقصر محقق نشدن درآمدهای طرح تحول سلامت نیستیم/ ادعای بی‌نقصی در اجرای طرح تحول سلامت ندارم

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در پاسخ به سوال عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه که درباره طرح تحول سلامت بود، اظهار داشت: ما طرح تحول سلامت را به عنوان راهکاری برای ارتقای سلامت آغاز کردیم، برای اینکه بتوانیم مطابق قانون خروجی پول از جیب مردم را به 30 درصد برسانیم، اما خوشبختانه در این طرح این رقم به 10 درصد و حتی کمتر از 10 درصد رسید.

وی با بیان اینکه ما در طرح تحول سلامت ارتقای کیفیت و ساماندهی خدمات را دنبال کردیم، افزود: تصور می‌کنم ما آرزوی بزرگ حضرت امام و همچنین دغدغه مقام معظم رهبری را با اجرای این طرح به پیش بردیم؛ در اجرای طرح تحول سلامت چند اقدام بزرگ انجام شد، اولین اقدام بیشتر شدن پوشش بیمه‌ای و همچنین ارتقای کیفیت، افزایش دسترسی‌ها و افزایش فراگیری بود، کارگران غیررسمی را تحت پوشش قرار دادیم، طبیعی بود در سازمان بیمه سلامت با اجرای طرح تحول سلامت با مشکلاتی مواجه شویم، زمانی که طرح را اجرایی کردیم یکسری چالش‌های مالی و زیرساختی داشتیم، از آنجایی که سرعت برای ما مهم بود، آن را بیشتر مدنظر قرار دادیم اما سرعت در برخی موارد بر دقت پیشی گرفت.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ما باید بتوانیم منابع و مصارف‌مان را یکسان کنیم، باید به دنبال ساماندهی سطح‌بندی خدمات باشیم، ما این طرح را آغاز کردیم و آن را ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم در حین اجرای اصلاحاتی روی آن انجام دهیم.

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: به طور طبیعی هزینه‌هایی در جریان اجرای طرح تحول سلامت پیش آمد که دولت نتوانست هزینه‌های خودش را به سرانجام برساند و موجب پیش آمدن یکسری مشکلات در تحقق منابع و درآمدها شد.

وی با بیان اینکه در بخش تأمین اجتماعی 8 هزار میلیارد تومان بودجه درمانی پیش‌بینی شده بود که ما این رقم را امسال به 18 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم، تأکید کرد: از زمانی که بنده به وزارت کار آمدم یک ریال پول درمان به خارج از درمان در تأمین اجتماعی نرفته است، به هیچ وجه از قانون تخطی نکردم، ما پول درمان را جای دیگری هزینه نکردیم و در ساخت بیمارستان‌ها نیز از سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کردیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش با بیان اینکه 10 میلیون کارگر و حاشیه‌نشین شهری هیچ‌گونه دفترچه درمانی نداشتند که ما ساماندهی آن را دنبال کردیم، تصریح کرد: یا نباید پروژه‌های بزرگ را اجرایی کنیم یا باید آن را اجرایی کنیم و اصلاح در حین اجرا انجام شود، بنده ادعای بی‌نقصی در اجرای طرح تحول سلامت ندارم اما خطای ما خطایی نبوده که کشور با مشکل مواجه شود، ما آگاهیم و تلاش می‌‌کنیم.

وی گفت: بنده بیشترین انرژی‌ام را برای اجرای طرح تحول سلامت گذاشتم، اما متأسفانه از هر سو باید مورد حمله قرار گیرم، ما می‌خواهیم خروجی پول از جیب مردم را کم کنیم برای همین منظور منابع و درآمدهایی را در نظر گرفته بودیم ولی منابع هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد و البته منابع و درآمدهای دیگری هم پیش‌بینی شده بود که آنها هم محقق نشد، ما مقصر نبودیم و امروز در حال تنظیم مصارف با درآمدها هستیم.

ربیعی با بیان اینکه بنده ایستاده‌ام و از منافع کارگران دفاع می‌کنم، یادآور شد: همه وجودم برای زندگی کارگران بوده است. اگر ایستادگی نمی‌کردم طرح تحول سلامت پیش نمی‌رفت البته شما می‌توانیم به ما خرده بگیرید ولی باید بدانید که مشکل ما فقط فقدان زیرساخت‌ها بود، می‌توانستیم معطل بمانیم که زیرساخت‌ها اجرایی شود، ولی خیلی طول می‌کشید اما باید بدانید یک ریال از پول کارگران اضافه بر پول آنها هزینه نکردیم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: آقای مصری! بنده به دلسوزی شما مطمئن هستم اما باید بدانید در برخی استان‌ها به اندازه 30 سال خدمات کارگری را افزایش دادیم.

*پزشکیان: با قاطعیت حادثه قطار تبریز - مشهد را پیگیری می‌کنیم

مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را بر عهده داشت پیش از اعلام پایان جلسه علنی امروز مجلس از نمایندگان خواست به منظور شادی روح قربانیان حادثه قطار تبریز مشهد و نیز شهدای حادثه تروریستی حله فاتحه‌ای قرائت کنند.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به اینکه مجلس با قاطعیت حادثه قطار تبریز مشهد را پیگیری خواهد کرد، گفت: از طرف کمیسیون عمران و مجلس هیأتی قرار است گزارش دهد چرا که این حادثه وحشتناکی بود.

*جلسه علنی مجلس به پایان رسید/جلسه آینده؛ سه‌شنبه

جلسه علنی امروز یکشنبه(14 آذر) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان یافت.

طبق اعلام مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت جلسه علنی آینده در روز سه‌شنبه 16‌ آذر ساعت 8 صبح آغاز می‌شود.