۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵

دیدار لاریجانی با رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم درگیری‌ها در منطقه از نقشه‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف قدرت کشورهای اسلامی است.
کد خبر : ۳۳۶۷۱۳
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تداوم درگیری‌ها در منطقه از نقشه‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف قدرت کشورهای اسلامی است.

به گزارش فارس، به نقل از خانه ملت، ذوالکفلی حسن رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی ظهر دوشنبه (15 آبان ماه) با آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با تاکید بر ضرورت اهمیت استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو کشور مسلمان و ارتقاء سطح مناسبات فیمابین گفت: فرصت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه روابط پارلمانی میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی وجود دارد که با بهره‌‌گیری از آن میتوان به توسعه و گسترش مراودات در جهت منافع دو ملت بهره برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از تداوم بحران‌های منطقه‌ای خاطرنشان کرد: دخالت نظامی خارجی و تحرک گروه‌های تروریستی دو روی یک سکه می‌باشند که باعث تقویت این گروه‌ها و تداوم مشکلات منطقه‌ شده است.

لاریجانی گفت وگوهای سیاسی را تنها راه‌حل پایان دادن به بحران‌های موجود از میانمار تا منطقه غرب آسیا دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاست‌های غلط برخی کشورهای منطقه تصریح کرد: تداوم درگیری‌ها در منطقه از نقشه‌های رژیم صهیونیستی برای تضعیف قدرت کشورهای اسلامی می‌باشد و متاسفانه اتخاذ سیاست‌های نادرست در تجاوز نظامی و حمله به مردم بی‌دفاع یمن به تشدید بحران و به سود رژیم اشغالگر قدس منجر گشته است.

لاریجانی در ادامه راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌های موجود در منطقه را گفت‌وگو و مذاکره دانست و افزود: مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکاری برای رسیدن به گفت‌وگوهای سیاسی جهت حل و فصل مسائل منطقه بویژه در سوریه و یمن حمایت می‌کند.

لاریجانی موضوع فلسطین و قدس را از اولویت‌های اساسی جهان اسلام خواند که مدتی است مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تقدیر از رأی منفی دولت اندونزی به قطعنامه حقوق بشر علیه کشورمان افزود: تبادل هیا‌ت‌ها و رایزنی‌های مستمر مقامات عالیرتبه سیاسی و پارلمانی دو کشور می‌تواند به تقویت و تحکیم مناسبات فیمابین در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی کمک نماید.

*رژیم صهیونیستی و دشمنان مسلمانان در جهان به دنبال تخریب آثار و تمدن اسلامی هستند

در ادامه این دیدار ذوالکفلی حسن رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم و تاثیرگذار در جهان و منطقه دانست و گفت: نقش ویژه ایران در موضوعات مهم منطقه‌ای می‌تواند به روند برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک فراوانی نماید.

وی افزود: پارلمان و دولت اندونزی از هرگونه اقدامی در جهت توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه مراودات پارلمانی فیمابین حمایت می کند.

رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی با اشاره به بحران‌های جاری در خاورمیانه تصریح کرد: اندونزی گفت‌وگوهای سیاسی در کشورهای درگیر در منطقه را تنها راه‌حل مشکلات می‌داند و بر همکاری‌های مستمر میان کشورهای اسلامی در جهت صلح و ثبات در منطقه تاکید دارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و دشمنان مسلمانان در جهان به دنبال تخریب آثار و تمدن اسلامی می‌باشند که هوشیاری بیشتر ملت‌های مسلمان را می‌طلبد.

ذوالکفلی حسن با تشریح وضعیت تاسف بار مسلمانان میانمار در منطقه آسیای جنوب شرقی و ملت مظلوم فلسطین بر آزادسازی قدس شریف تاکید کرد و افزود: آزاد سازی مسجدالاقصی نقطه اشتراک همه کشورهای اسلامی است. همکاری‌های مستمر اندونزی و جمهوری اسلامی ایران در موضوعاتی مانند فلسطین و مسلمانان دیگر مناطق جهان می‌تواند به حل مشکلات امت اسلامی کمک نماید.

وی در پایان بر رفع موانع بانکی میان موسسات مالی و تجاری جهت تسهیل در تجارت میان بازرگانان دو کشور و سرمایه گذاری‌های مشترک تاکید کرد.