۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱

۷ تصور غلط از فناوری

گسترش نوآوری‌های دنیای فناوری ایجاب می‌کند مصرف کنندگان محصولات فناوری درباره گجت‌ها و دیگر محصولات فناوری که به بازار می‌آید، اطلاعات زیادی داشته باشند، اما گاهی اطلاعات جدید، با اطلاعات نادرست همراه می‌شود.
کد خبر : ۳۳۷۲۱۷
صراط: گسترش نوآوری‌های دنیای فناوری ایجاب می‌کند مصرف کنندگان محصولات فناوری درباره گجت‌ها و دیگر محصولات فناوری که به بازار می‌آید، اطلاعات زیادی داشته باشند، اما گاهی اطلاعات جدید، با اطلاعات نادرست همراه می‌شود.

به گزارش جام جم، گسترش نوآوری‌های دنیای فناوری ایجاب می‌کند مصرف کنندگان محصولات فناوری درباره گجت‌ها و دیگر محصولات فناوری که به بازار می‌آید، اطلاعات زیادی داشته باشند، اما گاهی اطلاعات جدید، با اطلاعات نادرست همراه می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌خواهیم سراغ برخی چیزهایی برویم که احتمالا اطلاعات درستی درباره فناوری‌های عمومی تلقی می‌شوند، اما حقیقت ندارند. خیلی از این موارد ممکن است جزو باورهای خدشه‌ناپذیر شما بوده باشند، اما بهتر است تصورات خود را اصلاح کنیم و با واقعیت روبه‌رو شویم.

کابل‌های HDMI کیفیت بهتری دارند

آیا واقعا لازم است هزینه زیادی برای اتصالات پلی‌استیشن 4 یا تلویزیون اچ‌دی صرف کنید؟ برخی افراد ـ بویژه فروشندگان ـ استدلال می‌کنند کابل‌های گرانقیمت‌تر، کیفیت بهتری به شما ارائه می‌کنند، اما این استدلال به طور کلی نادرست است. دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کابلی که به یک ابزار وصل می‌شود، می‌تواند تصویر بهتری ارائه کند. برق همان برق است، صرف‌نظر از مسیری که از طریق آن به ابزار شما منتقل می‌شود. حوزه‌هایی مثل ماندگاری و ضمانت کالا از مواردی است که می‌توانند یک کابل را به کابل دیگر برتری بدهند. پیش از صرف هزینه زیاد روی کابل گرانقیمت، تامل بیشتری کنید.

شبکه جهانی وب یعنی اینترنت

بسیاری از افراد، واژه‌های اینترنت و شبکه جهانی وب (www) را با هم اشتباه می‌گیرند، اما این دو مفهوم، مترادف نیستند. اینترنت که شامل هردو گروه سخت‌افزارها (سرورها، رایانه‌ها و...) و نرم‌افزارهایی می‌شود که جهان را به هم متصل می‌کنند، سال 1337/ 1958 توسط وزارت دفاع ایالات متحده تاسیس شد. شبکه جهانی وب، اما سال 1368/ 1989 به عنوان راهی برای انتقال اطلاعات از طریق تایپ URLs در نوار مرورگر پایه‌گذاری شد.

امروزه راه‌های زیادی برای ارسال اطلاعات از طریق اینترنت وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به ایمیل و پیام فوری اشاره کرد. وب تنها یکی از این راه‌هاست. اگر اینترنت را با شبکه جهانی وب مترادف بگیریم، مثل این است که همه مارها را پیتون بنامیم.

استفاده از گوشی همراه در جایگاه سوخت خطرناک است

احتمالا هر بار که برای سوختگیری اتومبیل در یکی از جایگاه‌های سوخت توقف کرده‌اید، متوجه علامتی شده‌اید که پمپ بنزین به آن مزین شده است. این علامت به شما می‌گوید، هنگام سوختگیری از گوشی همراهتان استفاده نکنید. معنی این هشدار این است که پیام نوشتن برای دوستتان در این مکان، می‌تواند انفجار مهیب پایگاه سوخت را درپی داشته باشد، اما آیا این یک خطر واقعی است؟ کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا خاطرنشان می‌کند، به طور فرضی این امکان وجوددارد که باتری گوشی همراه، موجب آتش گرفتن بنزین شود، اما هیچ حادثه‌ای که واقعا اتفاق افتاده باشد، این فرضیه را تایید نمی‌کند. بنابراین چک کردن تلگرام، هنگامی که در این جایگاه‌ها سوختگیری می‌کنید، می‌تواند بی‌خطر باشد. فقط هنگام رانندگی است که باید گوشی همراهتان را کنار بگذارید.

وی‌پی‌ان‌ها هویت شما را مخفی می‌کنند

سرویس‌های آنلاین مثل تور (Tor) و وی‌پی‌ان‌ها (VPN) در این باره که می‌توانند هویت شما را مخفی کنند، تبلیغات زیادی می‌کنند، اما آیا ضمانت آنها درباره مخفی کردن کامل هویت شما واقعیت دارد؟ احتمالا این طور نیست. بسختی می‌توان پذیرفت که این سیستم‌ها خطاناپذیر باشند. دولت‌ها راه‌های متعددی برای کشف هویت شما ـ در صورتی که کار غیرقانونی انجام بدهید ـ دارند. به عنوان نمونه، زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت می‌تواند آی‌پی آدرس شما را لو بدهد. افزون بر این، سرویس‌هایی مثل تور به طور مشخص سرعت پایینی دارند. پس اگر تا به حال برای ناشناس ماندن از این سرویس استفاده می‌کردید، بهتر است با آن خداحافظی کنید.

شبکه‌های مجازی خصوصی یا وی‌پی‌ان‌ها نیز می‌گویند ناشناس ماندن شما را تضمین می‌کنند، اما آنها هم از خطاکاری بی‌نصیب نمانده اند و کاربرانشان در مقابل خطر دزدیده شدن اطلاعات کارت اعتباری از طرف همه کسانی که از شبکه استفاده می‌کنند، آسیب‌پذیر هستند. به خاطر داشته باشید، صددرصد مخفی ماندن هویت در اینترنت نمی‌تواند واقعیت داشته باشد. مطمئن باشید هیچ گونه استدلال قانع‌کننده‌ای برای استفاده از سرویس‌های تور یا وی‌پی‌ان وجود ندارد.

هنری فورد، اتومبیل را اختراع کرد

وقتی صحبت از اتومبیل می‌شود، باید گفت چیزهایی هست که تاریخ اتومبیل آنها را فراموش کرده است. برخی افراد تصورمی کنند هنری فورد صنعتگر مشهور آمریکایی و موسس کارخانه فورد، اتومبیل را اختراع کرد، اما چنین چیزی به هیچ وجه درست نیست. فورد مخترع خط تولید صنعتی است که نخستین بار با هدف تولید خودروی ارزان‌قیمت، خط تولید را به کار گرفت. مهر 1287/ اکتبر 1908، فورد مدل تی را به بازار عرضه کرد و آن را به تولید انبوه رساند، اما اختراع اتومبیل ایده او نبود. پس چه کسی اتومبیل را اختراع کرد؟ صرف‌نظر از درشکه‌هایی که با نیروی بخارکار می‌کردند، اولین خودروهای گازوئیلی را دو مرد آلمانی به نام کارل فردریش بنز و گوتلیب دیملر اختراع کردند و هر دوی آنها سال 1265/ 1886 دقیقا در یک روز و به طور جداگانه، اختراع خود را به ثبت رساندند.

پاک کردن یک فایل به معنی پاک شدن آن است

وقتی فایلی را انتخاب می‌کنید و آن را به سطل زباله ویندوزتان انتقال می‌دهید، آیا آن فایل را برای همیشه از بین برده‌اید؟ این طور نیست. چیزی که شما آن را پاک می‌کنید، اطلاعات ایندکس یا نمایه‌ای است که محل آن فایل را در هارد درایو رایانه شما نشان می‌دهد، اما فایل واقعی هنوز قابل بازیافت است، مگر در صورتی که آن فایل را در هارد درایو از بین برده و با چیز دیگری جایگزین کرده باشید. رایانه با گذشت زمان به خودی خود این کار را می‌کند، اما نمی‌توان گفت، دقیقا چه زمانی این اتفاق می‌افتد. بنابراین تصور درستی که می‌توانید داشته باشید این است که هرچیزی که فرمت الکترونیک به آن می‌دهید، برای همیشه وجود خواهد داشت.

گوشی هوشمند، باعث ابتلا به سرطان می‌شود

با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، شایعاتی در این باره می‌شنویم که این گوشی‌ها می‌توانند باعث ابتلا به سرطان شوند. ادعایی که مطرح می‌شود، این است که تابش پرتوهای غیریونیزه که در شکل امواج رادیویی با آنتن‌های گوشی‌های همراه تولید می‌شود، می‌توانند باعث ایجاد تومور مغزی شود، اما شواهدی که این ادعا را ثابت کند وجود ندارد. واژه پرتو، واژه ترسناکی به نظر می‌رسد. شاید دلیلش این باشد که این کلمه تداعی گر سلاح هسته‌ای و مواد رادیواکتیو و چیزهای دیگری است که سرطان ایجاد می‌کنند، اما تعریف واقعی پرتو چیزی جز انرژی نیست. پرتو انرژی است که از هر منبعی منتشر می‌شود و همه چیزهایی که در جهان هستی وجود دارند، بسته به دما و شرایط، پرتوهایی از خود منتشر می‌کنند.

برخی منابع تابشی مثل منابع تولید پرتوهای ایکس، پرتوهای گاما و واکنش‌های هسته‌ای، پرتوهای یونیزه‌ای تولید می‌کنند که می‌توانند باعث تخریب سلول‌های بدن انسان شوند، اما پرتوهای غیریونیزه مثل امواج رادیویی و نور مرئی به طور کلی بی‌ضرر هستند، مگر این که شما در معرض منبعی بسیار قدرتمندتر از گوشی تلفن همراه قرار بگیرید. امواج وای‌فای نیز دقیقا به همین دلیل خطرناک نیست. بنابراین با خیال راحت می‌توانید با گوشی همراهتان صحبت یا از طریق آن مطالعه کنید.

برچسب ها: فناوری گجت صراط