۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

رییس قوه قضاییه: غرب تشنه معنویت است

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین تمام دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی و داشتن جامعه‌ای سالم با نهادینه کردن معارف و امور دینی و مذهبی انجام می‌شود.
کد خبر : ۳۳۷۲۴۰
رییس قوه قضاییه: غرب تشنه معنویت است
صراط: رئیس قوه قضاییه بر ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین تمام دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی و داشتن جامعه‌ای سالم با نهادینه کردن معارف و امور دینی و مذهبی انجام می‌شود.

به گزارش فارس،‌ آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز در استان البرز بیان داشت: توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین تمام دستگاه‌ها و سوق دادن آن در سطح جامعه امری مهم و ضروری است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و داشتن جامعه‌ای سالم با نهادینه کردن معارف و امور دینی و مذهبی انجام می‌شود لذا با توجه به اهمیت فریضه نماز لازم است تا به این مهم توجه بیشتری شود.

وی نماز در روزگار ما بسیار مهم است، زیرا امروز جهان تشنه معنویت بوده و جوانان به دنبال دریافت آموزه‌های معنوی هستند، افزود: این موضوع در تمدن غرب به شدت احساس می‌شود و جوانان غربی امروز تشنه دریافت و تحصیل معنویت هستند و دلیل این موضوع که چرا مسیر تمدن غرب به این سمت رفته است را بسیاری از دانشمندان، محققان، کارشناسان غربی مورد بررسی قرار داده‌اند.

آملی‌لاریجانی گفت: شاید دلیل حرکت تمدن غرب نهضت رنسانس باشد که موجب این سرگشتگی مستمر در بین مردم و به ویژه جوانان ساکن غرب شده است.

وی بیان داشت: امروز بعد از ایسم‌های مختلف و زیادی که در مغرب زمین به راه افتاد، شاهد هستیم که ملت‌ها به خواسته خود نرسیدند و به همین دلیل نیازمند و تشنه دریافت و تحصیل معنویت هستند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: امروز کیفیت مناظره‌ها و نحوه برخورد کاندیداها را همه جهانیان دیدند که هیچ اخلاقی را رعایت نکردند.

وی افزود: مسیری که آمریکا و تمدن آمریکایی طی کرده است در حقیقت قله و انتهای سیر حرکتین تمدن غرب به شمار می‌رود که بستری را برای قهر کردن با خدا ایجاد کرده است.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای تمدن اسلامی،‌ قرآن،‌ سنت پیامبر و روش اهل بیت(ع) بوده و این خسارت بزرگی است که ما از قرآن،‌ نماز و اهل بیت(ع) دور باشیم.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: ما نسخه‌های قرآنی و ابزارهای معنوی و ارزشی فراوانی برای دستیابی به ترقی و سعادت انسانی داریم و اگر از این ابزارها محروم باشیم خسارات بزرگی را متحمل شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نماز یکی از تأثیرگذارترین ابزارها برای ترقی و سعادت انسانی و بهبود وضعیت جامعه به شمار می‌رود، ‌خاطرنشان کرد: قرآن و پیامبر گرامی اسلامی(ص) و اهل بیت(ع) به صورت مکرر مسلمانان را دعوت به اقامه نماز  کرده‌اند.

آملی لاریجانی افزود: بحث‌های نظری بسیاری در زمینه ضرورت اقامه نماز در جامعه داریم اما مسؤولان باید همت بیشتری را برای اجرای برنامه‌ها در جامعه داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به آیات متعدد کلام‌الله مجید، احادیث و روایاتی از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در رابطه با ضرورت اقامه نماز اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اسلام می‌فرمایند؛ نماز همچون نهری است که اگر پنج بار در روز روح خود را در آن شست‌وشو دهیم هیچ اثری از چرک و آلودگی بر آن باقی نمی‌ماند.

آملی لاریجانی بیان داشت: امیرالمومنین(ع) در یکی از خطبه‌های ارزشمند خود به همین حدیث نبوی اشاره و تأکید می‌فرمایند؛ کسی که پنج بار در روز بدن خود را در آبی شست‌وشو دهد آلودگی نخواهد داشت و کسی که پنج بار نماز اقامه کند گناهان او باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه اگر ما به این احادیث و روایات از نظر قلبی ایمان داشته باشیم به طور قطع برای اقامه نماز کوتاهی نخواهیم کرد، گفت: متأسفانه گاهی نماز را کوچک می‌شماریم و این در حالیست که خداوند بارها کراهت کوچک شمردن نماز را متذکر شده است.

آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه نماز نیز مانند هر فعل دیگری دارای ظاهر و باطن، کالبد و جسم و روح واقعی است،‌ گفت: ما به هر کیفیتی که نماز را اقامه کنیم، آثار آن را دریافت خواهیم کرد.

وی با اشاره به ضرورت تلاش و برنامه‌ریزی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید،‌ نماز نافی فحشا و منکر است و آیا همین صراحت کلام پروردگار برای ما کافی نیست تا از نماز برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و دستیابی به ترقی و سعادت و کمال انسانی استفاده کنیم.

آملی لاریجانی در پایان تأکید کرد: همه ما مسؤول هستیم و هر کس در هر لباسی باید برای ترویج فرهنگ اقامه نماز تلاش کنیم و هر چقدر سخنرانی کنیم بدون تلاش در عمل موفق نخواهیم شد.