۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
در "هفت" مطرح شد

ترور بیولوژیکی طالب‌زاده از زبان خودش

من بعد از خدا به بالاترین مقام عالی رتبه این مملکت پناه می آورم تا ما را از این بی عدالتی نجات دهند! دلم بسیار پر است و آمده ام در هفت تا گلایه کنم. من مردانگی یا زنانگی کردم و فیلم «شیار 143» را ساختم حالا شما از من بخاطر آن فیلم در «نفس» حمایت کنید.
کد خبر : ۳۳۷۵۱۵
صراط: نرگس آبیار با گلایه از کیفیت اکران فیلم ها در سینماهای کشور، بیان داشت: کاش مشکلات ما فقط سالن های سینما بود. الان یک ناعدالتی عجیب و غریب در سینماها موج می زند که به نظرم مشکل بزرگتری ست و همه جا این مشکل را می بینم. منِ نوعی، یک بنر یا تابلو از شهرداری نتوانستیم بگیریم و شهرداری تنها به یکی دو فیلم خاص این امکان را می دهد!

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، برنامه جمعه شب «هفت» با حضور نرگس آبیار با نقد و بررسی فیلم «نفس» و نادرطالب زاده  و محسن اسلام زاده با موضوع بررسی  مستند «بحران» برگزار شد.

آبیار در این برنامه با اعتراض به ناعدالتی که در اختصاص سالن های سینما به فیلم های در حال اکران گفت:‌ الان یک ناعدالتی عجیب و غریب در سینماها موج می زند که به نظرم مشکل بزرگتری ست و همه جا این مشکل را می بینم. منِ نوعی، یک بنر یا تابلو از شهرداری نتوانستیم بگیریم و شهرداری تنها به یکی دو فیلم خاص این امکان را می دهد!

وی افزود: تصاویری از مجسمه ها و تندیس های قدیمی روی استندهای شهری می زنند اما حاضر نیستند تصاویری از فیلم هایی همچون «نفس» بزنند! حوزه هنری که ادعای این همه کار فرهنگی دارند و از نمایش فیلم «لانتوری» یا ... بخاطر نامناسبی سرباز می زنند و الان فیلم روحوضی نمایش می دهند، اما از سالن دادن به ما خودداری می کنند. ما از ابتدا با 23 سالن شروع کردیم و الان 16 سالن داریم. «نفس» همواره با سالن پر و ظرفیت خوب اکران شده اما وضعیت سانس دهی و سالن دهی ما بسیار بد است.

کارگردان فیلم «نفس» ادامه داد: حوزه هنری با شرکت نورتابان قرارداد نیز داشت اما به راحتی آب خوردن تمام سالن هایش را با شروع اکران «سلام بمبئی» به این فیلم اختصاص داد. تلویزیون که از تهیه کننده ها و پخش کننده انواع و اقسام تعهدها را برای عدم پخش تیزرهای آنها از شبکه های ماهواره ای می گیرد، تعداد تیزری که به ما دادند با یک فیلم اکران شده در گروه «هنر و تجربه» یکی ست. یعنی تنها 175 نوبت. این شرایط عادلانه نیست. اساسا سینمایی نیست که من برای پرکردن آن تبلیغی کنم.

وی درخصوص علت گرفتن سالن های فیلم «نفس» درحالی که سالن های فیلم همواره پر است، گفت: من نمی دانم و به فیلم های دیگر هم نمی خواهم بی احترامی کنم، اما انتظار داریم وقتی حوزه هنری به ما قول داد و قرارداد دارد و ما نمایش فیلم ما در ماه صفر افتاد، حمایت کنند و پای قول شان بیاستند. اما متاسفانه با سینما بحث جناحی می شود. من می گویم باید میان همگی صلح باشد. من میان هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب که می روم می بینم آدم های خوبی هستند اما بعد می بینیم برخوردها طور دیگری است. وقتی فیلم من روی پرده سینما نیست درباره چه چیزی از فیلم حرف بزنم و تبلیغ کنم؟ این بی عدالتی در اکران چرا باید رخ دهد؟

آبیار با بیان این مطلب که "من بعد از خدا به بالاترین مقام عالی رتبه این مملکت پناه می آورم تا ما را از این بی عدالتی نجات دهند!" گفت: دلم بسیار پر است و آمده ام در هفت تا گلایه کنم. من مردانگی یا زنانگی کردم و فیلم «شیار 143» را ساختم حالا شما از من بخاطر آن فیلم در «نفس» حمایت کنید.  از نهادهایی که از ما کمک نکردند و نهادهایی که از ما کمک کردند مثل سازمان اوج که از ما دلجویی کردند و باعث دلگرمی ما شدند، تشکر می کنم.

گفتگو با بازیگر خردسال این فیلم یکی دیگر از بخش های این برنامه بود.

در ادامه این برنامه، نادر طالب زاده و محسن اسلام زاده به بررسی مستند بحران در ایران پرداختند.

طالب زاده، درخصوص مسائل مربوط به سختی مستندسازی بحران و ترور بیولوژیک خود گفت: این مسئله چندسالی ست برای من رخ داده است. در سفری که به عراق داشتم، چمدانم در نجف و در اتاق انبار هتل بود و بعد به کربلا رفتیم در حالی که چمدانمان در نجف بود. اما در کربلا افراد مسلحی به من زنگ زدند و به سراغم آمدند و گفتند چمدان شما دست ماست و باید خودتان بیایید و تحویل بگیرید. من حدس زدم که اطلاعات لپ تاب را بخواهند خالی کنند.

وی افزود: همین هم شد اما فکر نمی کردم بیش از این باشد. و بعد با بررسی دوستان پاسدار مشخص شد ویروس هایی از طریق لپ تاب به بدن من منتقل شد. نیروهای سپاه از من خواستن دیگر به لپ تاب دست نزنم اما بعد از آن سفر کم کم تنگی نفس و بی خوابی به سراغم آمد. گمان می کردم بخاطر آلودگی هوای تهران باید باشد. اما من وقتی با آقای دکتر کرمی در ماه رمضان در برنامه تلویزیون مصاحبه داشتم، بعد از مصاحبه ایشان گفتند این تنگی نفس در اثر حادثه ای است؟ گفتم در کربلا چنین حادثه ای رخ داد. و بعد از بررسی ها مشخص شد علت ناشی از همان حادثه بوده است. امروزه مستندسازی بحران در ایران بسیار خوب در حال رشد است و همچنان پیشرفت می کند.

محسن اسلام زاده نیز با اشاره به ضعف مستندسازی بحران ایران از آموزش نیروها برای ممانعت از خطرهای احتمالی و ... گفت: ما خیلی عقب تر از این حرف هاییم. در همان صحنه که من مجروح شدم در خلال تولید یکی از مستندهایم، اگر جلیقه داشتم 12 ترکش پشتم نمی خورد. اما گاهی آدم یه چیز می گوید دیگران جوری نگاهت می کنند که انگار می خواهند به تو بخندند. ما هم می گوییم پس ول کن. لذا در این موارد ما بسیار عقب هستیم.

وی ادامه داد: اخیرا برخی نهادهای داخلی به دنبال تربیت نیروهای مستندساز بحران و برگزاری دوره ها و اهدای جوازهایی افتاده اند اما اغلب دیر از راه رسیده اند و بیشتر دکان هستند و ورود نهادهای دولتی و حاکمیتی تجربه نشان داده کمکی نمی کند. در عوض به راحتی می توان توسط جشنواره هایی مثل عمار این دوره ها در قالب کارگاه های فشرده آموزش داده شود تا مستندساز بیاموزد در شرایط سخت چگونه کار کند.

طالب زاده در ادامه نیز گفت:  امروز آمریکا به واسطه انتخابات جدید خود از تعادل درآمده است و دچار انفعال است. در این شرایط ما باید خود برویم داخل آمریکا و مستند بسازیم درباره آن 80 درصدی که به واسطه دهه های اخیر آمریکا فقیر یا بیکار شده اند. بالاخره ما در آینده نه چندان دوری به نقطه جوش در آمریکا خواهیم رسید و باید بر روی این حوزه جدی بحران و مستندسازی فکر جدی کرد تا گروه های مستندساز آن سوی مرزها داشته باشیم تا درباره کارهایی بسیاری که آنها کردند و کسی مچ آنها را نگرفت و قِسر در رفتند، فیلم و گزارش تهیه کنیم. ما طی این سال ها از آمریکا ضربات زیادی خوردیم. در جنگ تحمیلی تا امروز و در تمام این سال ها آنها سعی کردند از رسانه های خود، تصویری دروغین را از ما و جهان به نمایش بگذارند. حالا نوبت ماست تا تصویر درست را ارائه کنیم.