۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
شورجه اعلام کرد

حذف کودکي حضرت موسی(ع) از سریال

شورجه گفت: با توجه به حساسيت داستان حضرت موسی (ع) و وجود آثاري مشابه که در سال‌هاي مختلف با موضوع زندگي ایشان ساخته شده است، علماي بزرگوار به ساخت اثري فاخر در قامت يک توليد جهاني تأکيد داشتند و ما در اين زمينه تا انتهاي پروژه از نصايح و نظرات علما استفاده خواهيم نمود.
کد خبر : ۳۳۷۶۴۱
صراط: روزنامه جوان نوشت: سريال تلويزيوني حضرت «موسي» که عنوان عظيم‌ترين پروژه نمايشي صداوسيما را به خود اختصاص داده است، از چند سال پيش از سوي مرحوم فرج‌الله سلحشور به نگارش درآمد و پس از فوت ايشان براي ساخت و تهيه به جمال شورجه سپرده شد.
 
اخيراً کارگردان اين سريال با سفر به قم در بيت برخي مراجع عظام حضور يافت و درباره توليد اين پروژه گفت‌وگو كرد. به همين مناسبت گفت‌وگويي با اين کارگردان انجام داده‌ايم.
  
دوران کودکي حضرت را نخواهيم ساخت
شورجه در مورد اينكه پروژه «موسي» الان در چه وضعيتي است، مي‌گويد: پيش‌توليد اين پروژه آغاز شده است، ولي در کشور ما معمولاً درباره شروع عمليات اجرايي و ساخت لوکيشن‌ها اشتباهاتي صورت مي‌گيرد و ما در حال حاضر کتاب هنري و همان «آرت‌بوک» را آماده نموده‌ايم و منصور ابراهيمي کار انجام فيلمنامه را برعهده دارد و با تصميمات جديدي که گرفته شد، مجموعه را تا حدودي کوتاه کرديم و احتمالا ًحدود 55 قسمت داشته باشيم. در اين زمينه براي مثال زمان قبل از تولد حضرت کوتاه يا دوران کودکي ايشان حذف شد که دليل اصلي آن نبود مستندات درست تاريخي در اين زمينه بود و البته فينال کار هم کوتاه شد.
 
دولت با صداوسماخيلي همکاري نمی کند
شورجه مشکل مالی را يكي از دلايل به تأخير افتادن اين پروژه عنوان كرد و گفت: تا جايي که ما اطلاع داريم توليد اين مجموعه در رسانه ملي از اولويت ويژه‌اي برخوردار است و مديران نسبت به ساخت اين سريال نگاه مثبتي دارند، اما متأسفانه تاکنون به دليل مشکلات مالي جدي در اين سازمان توليد به تعويق افتاده است، دولت محترم به دليل عدم تبعيت مديران رسانه ملي از فرامین دولتی، در عرصه همکاري‌هاي مالي با اين سازمان آن‌طور که بايد همکاري نمي‌کند، هرچند ممکن است دولت هم مشکلات و معذوريت‌هاي خود را داشته باشد. ما براي توليد هرچه سريع‌تر رايزني‌هاي گسترده‌اي با بخش خصوصي، سرمايه‌گذاران خارجي و حتي بيت علما داشته‌ايم و به طور جدي پيگير انجام امور مالي هستيم.

در زمينه فني هم قصد داريم تا حد امکان از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده کنيم، هرچند در صورت نياز امکانات لازم را از خارج هم وارد مي‌کنيم، براي مثال در حال حاضر نرم‌افزار «دراماتيکا» را خريداري نموده‌ايم که فيلمنامه‌نويس براي آناليز و کشف عيوب فيلمنامه از آن استفاده مي‌کند.
  
حاضريم سريال را خصوصي بسازيم
اين فيلمساز درباره اين سؤال كه چقدر از نظرات علما در اين پروژه استفاده مي‌کنيد و نهايتاً موضوع اعتبارات اين سريال چگونه حل خواهد شد، مي‌گويد: با توجه به حساسيت اين داستان و وجود آثاري مشابه که در سال‌هاي مختلف با موضوع زندگي حضرت موسي(ع) ساخته شده است، علماي بزرگوار به ساخت اثري فاخر در قامت يک توليد جهاني تأکيد داشتند و ما در اين زمينه تا انتهاي پروژه از نصايح و نظرات علما استفاده خواهيم نمود، در بعد اقتصادي هم با توجه به برآوردهاي ما در زمينه بازگشت مالي اين سريال، حتي حاضريم وام دريافت کنيم و اين سريال را به‌طور کامل خصوصي تهيه کنيم و با توجه به پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده اميدواريم امسال مسئله اعتبارات حل شود و سال آينده پيش‌توليد را انجام دهيم و حتي وارد فاز فيلمبرداري شويم.
 
مجيد انتظامي موسيقي سريال را مي‌سازد
شورجه در خصوص هنرمنداني كه در اين پروژه قرار است همكاري كنند، مي‌گويد: در موضوع بازيگري قصد داريم از بازيگران غيرايراني هم در مجموعه استفاده کنيم و در تيم بازيگران ايراني هم ترکيبي از بازيگران تئاتر و چهره خواهيم داشت، ولي قطعاً بازيگر شخصيت اصلي ناشناخته خواهد بود که ذهنيتي درباره او وجود نداشته باشد و علما هم در نحوه برخوردهاي اين بازيگر در بعد فرهنگي و اجتماعي حتي پس از اين پروژه هم نظراتي داشتند و تأکيد كردند که او وارد حواشي بي‌مورد نشود. برخي عوامل ديگري که با افتخار براي اين پروژه با آنها مذاکره داشته‌ايم و حتي به نتيجه رسيده‌ايم، تيم کاملي هستند از جمله آقاي عبدالله اسکندري گريم، مجيد ميرفخرايي طراحي هنري، تورج منصوري مديرتصويربرداري. استاد مجيد انتظامي را براي ساخت موسيقي سريال «موسي(ع)» در نظر داريم و به جز اين بزرگواران قطعاً از مشاوران هنري، بازيگردان و بهترين‌هاي هنري ايران استفاده خواهيم نمود و اميدواريم چند نسخه سينمايي هم از اين مجموعه توليد کنيم.