۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

یک کرد شیعه رهبر کنگره ملی عراق شد

پس از گذشت یک سال از وفات رهبر فقید کنگره ملی عراق، مجمع عمومی این حزب مهم عراقی برای نخستین بار یکی از کردهای شیعه عراق را به ریاست حزب کنگره ملی انتخاب کرد.
کد خبر : ۳۳۷۶۶۱
صراط: پس از گذشت یک سال از وفات رهبر فقید کنگره ملی عراق، مجمع عمومی این حزب مهم عراقی برای نخستین بار یکی از کردهای شیعه عراق را به ریاست حزب کنگره ملی انتخاب کرد.

به گزارش ایرنا کنگره ملی عراق در بیانیه ای که روز شنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت٬ اعلام کرد که 'آراس حبیب کریم'در نشست مجمع عمومی کنگره ملی عراق، اکثریت آراء سمت دبیرکل جدید کنگره ملی را بعد از احمد الچلبی به دست آورده است.

آراس از خانواده های معروف کرد فیلی است که اصالتا از شهر مرزی 'زرباطیه' از توابع استان واسط است که از دهه 90 قرن گذشته به صفوف حزب کنگره ملی پیوست.

یک کرد شیعه رهبر کنگره ملی عراق شد

پدر آراس نیز از اعضای برجسته سابق حزب دمکرات کردستان عراق در دوره 'ملا مصطفی بارزانی' بود که تا سمت دبیرکلی دفتر سیاسی این حزب نیز رسید و او نیز در سن 82 سالگی در 31 جولای 2013 درگذشت.

به رغم وجود رقابت شدید بین آراس حبیب کریم و 'تمارا چلبی' دختر احمد چلبی اما در نهایت مجمع عمومی حزب کنگره ملی که پنجشنبه گذشته جلسه تشکیل داده بود، آراس حبیب کریم را برگزید.

آراس حبیب همانند احمد چلبی جزو رهبران سیاسی عراق است که از گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند و معتقد به پیمان استراتژیک بین کنگره ملی و مجلس اعلی اسلامی عراق است.

آراس حبیب کریم اولین کرد فیلی (شیعه) در عراق است که به سمت دبیر کلی یکی از احزاب بزرگ عراقی می رسد که در عراق از آن به عنوان حزبی یاد می شود که در براندازی رژیم صدام در 2003 میلادی نقش مهمی ایفا کرد.