۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶

اولویت امنیتی ایران از زبان وزیر اطلاعات

وزیر اطلاعات در واکنش نسبت به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس گفت: جمهوری اسلامی ایران نه اقتصاد، نه امنیت و نه هیچ یک از عرصه‌های دیگر خود را با غربی‌ها گره نزده که آنها بخواهند برای ما ریل‌گذاری کنند.
کد خبر : ۳۳۷۶۶۶
صراط: وزیر اطلاعات در واکنش نسبت به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس گفت: جمهوری اسلامی ایران نه اقتصاد، نه امنیت و نه هیچ یک از عرصه‌های دیگر خود را با غربی‌ها گره نزده که آنها بخواهند برای ما ریل‌گذاری کنند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امنیت، اقتصاد و هیچ یک از عرصه های زندگی خود  را با غربی ها گره نزده که آن ها بخواهند برای ما در عرصه های زندگی ما ریل گذاری داشته باشند. کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس منافع و امنیت شان مسائل خود را ریل گذاری کنند.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت و اقتصادش را با غربی ها گره نزده است گفت: اظهارات نخست وزیر انگلیس تبلیغاتی است. جمهوری اسلامی بی اعتنا به این صحبت ها و این دخالت ها بر اساس منافع و امنیت ملی و مصالح خود برنامه هایش را تنظیم می کند و راه خود را ادامه می دهد.

علوی با بیان اینکه امنیت جمهوری اسلامی ایران با امنیت کشورها گره خورده است گفت: جمهوری اسلامی ایران امنیت همسایگان و امنیت غرب آسیا را امنیت خود می‌داند بنابراین همواره اعلام آمادگی کرده که با همکاری فکری و اقدامات عملی در جهت امنیت تمام همسایگان و غرب آسیا نقش خود را ایفا کند و هر صحبتی که بخواهند بکنند، صحبتی است که بیشتر برای عرصه تبلیغات خودشان است.

وی درباره اولویت امنیتی جمهوری اسلامی گفت: آنچه که به لحاظ فیزیکی در حال حاضر به عنوان اولویت تصور می کنیم مسئله تروریسم است. اما مهمتر از مسئله تروریسم زیرساخت هایی است که باعث پیدایش آن در منطقه شده است و آن هم اهداف و طمع ورزی هایی است که قدرت های بزرگ در ارتباط با منطقه دارند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: قدرت های بزرگ، تحقق و تأمین آن هدف ها را از رهگذر ناامنی منطقه قابل تحقق می بینند بنابراین از هر تلاشی برای اینکه منطقه را دچار ناامنی کنند فرو نمی گذارند. بهترین راه برای تحقق امنیت و مقابله با آنها تلاش جمعی و برخورداری مردم و کشورهای منطقه از امنیت پایدار است.

علوی درباره مهمترین مسئله ای که قرار است در کنفرانس امنیتی تهران بررسی شود، گفت: امروز منافع کشورها در مناطق مختلف به یکدیگر گره خورده است و همانطوری که کشورها در مناطق مختلف اتحادیه هایی برای فعالیت در عرصه اقتصاد مانند آ. سه. آن، اتحادیه آفریقا و امثال آن را شکل می دهند، در عرصه امنیت هم باید در هر منطقه ای به هم افزایی و همکاری بپردازند زیرا امروز عوامل ناامنی هم از درون کشورها جوشش دارد و هم از بیرون مرزها به داخل کشورها سرازیر می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که کشورها با هم همکاری و تعامل نداشته باشند، در زمینه مدیریت عوامل و مولفه های ناامنی نمی توانند موفقیت خوبی داشته باشند به همین دلیل است که امروز غرب آسیا با کمال تاسف اضافه بر عوامل ذاتی که برای ناامنی آن وجود دارد، محل طمع استکبار جهانی و صهیونیسم است که ناامنی کشورهای منطقه را برای رسیدن به منافعشان دنبال می کنند.

وزیر اطلاعات در پایان افزود: امروز منافع و امنیت ملی کشورهای منطقه اقتضا می‌کند که با یکدیگر هم اندیشی داشته باشند و این کنفرانس در عرصه بحث امنیت ملی کشورهای غرب آسیا فرصتی را فراهم می آورد که نخبگان و صاحب نظران عرصه امنیت با هم به تبادل نظر بپردازند.