۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۶

شیوه جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

کارشناس پلیس فتای خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر در فضای مجازی کلاهبرداران با شیوه‌های جدید از جمله مهندسی اجتماعی نیز در صدد کلاهبرداری از کاربران هستند.
کد خبر : ۳۴۱۳۱۹
صراط: کارشناس پلیس فتای خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر در فضای مجازی کلاهبرداران با شیوه‌های جدید از جمله مهندسی اجتماعی نیز در صدد کلاهبرداری از کاربران هستند.

به گزارش ایسنا، امیر عجمی  در کارگاه آسیب‌های فضای مجازی در جمع دانشجویان مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیرجند اظهارکرد: با توجه به اینکه دنیا روز به روز در حال پیشرفت است باید خود را با آن هماهنگ کنیم و نسبت به چگونگی بهره‌بردن از اینترنت آگاهی و دقت کافی داشته باشیم.

وی افزود: امروزه دسترسی به فضای مجازی بسیار آسان شده و به‌دست آوردن اطلاعات مورد نیاز با این تکنولوژی، فرصت خوبی برای کاربران محسوب می‌شود که در کنار این امر تهدیدهایی نیز در پی‌داشته که باید مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس پلیس فتا با اشاره به اینکه یکی از تهدیدات و ویژگی‌های فضای مجازی سهل الوصول بودن آن است، تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های فضای مجازی مستمر و همیشگی بودن فضای مجازی، فرامرزی بودن آن، تنوع و جذابیت فضای مجازی و گمنام بودن کاربران آن بوده که این گمنام بودن کاربران فضای مجازی، امروزه  به یک معضل تبدیل شده است.

عجمی ادامه داد: از عوامل وقوع جرم‌های سایبری می‌توان به پایین بودن سطح آگاهی مردم، امکان جعل هویت در فضای سایبری، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرمان و افزایش تعداد کاربران اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین آمار جرم در فضای مجازی برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی است، اضافه کرد: یکی از روش‌های برداشت غیرمجاز فیشینگ به معنای قلاب‌گیری است که نحوه کار آن به این صورت بوده که با یک آدرس جعلی مشابه با آدرس بانک‌های کشور اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند.

این کارشناس پلیس فتای استان تاکید کرد: برای جلوگیری از کلاهبرداری باید قبل از وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود آدرس اینترنتی موجود در نوار ابزار را با آدرس واقعی درگاه بانک مقایسه کرد.

عجمی افزود: با توجه به اینکه در برخی از سایت‌های خرید اینترنتی نیز امکان کلاهبرداری وجود دارد، باید قبل از خرید اینترنتی در مورد آن فروشگاه تحقیق و یا از تجربه‌های دوستان و آشنایان خود در خریدهای اینترنتی استفاده کنید.

وی ادامه داد: همچنین کاربران اینترنت مد نظر داشته باشند سایت‌های اینترنتی معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

کارشناس پلیس فتای استان به اشاره به کلاهبرداری از طریق فالگیری و دعا نویسی در فضای مجازی، تصریح کرد: کاربران هوشیار باشند و بی‌هیچ اندیشه‌ای سرنوشت خود را به یکسری حرف‌ها و پیش‌بینی‌های دروغین و سراسر کذب و خطرناک فالگیران نسپارند.

عجمی‌ با اشاره به اینکه چه بسیارند خانواده‌هایی که با پیشنهادات شوم این افراد کلاهبردار از هم پاشیده شده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر در فضای مجازی کلاهبرداران با شیوه‌های جدید از جمله مهندسی اجتماعی نیز در صدد کلاهبرداری از کاربران هستند.

گفتنی است، این کارگاه به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز بیرجند برگزار شد.