۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

جنجال‌های بالیوود در ۲۰۱۶

محبوبیت سینمای بالیوود و راه یافتن ستارگان آن به هالیوود در سال ۲۰۱۶ موضوع خبرهای متنوعی شد که نشان دهنده توجه جهانی به این سینما و چهره‌هایش است.
کد خبر : ۳۴۱۳۵۰
صراط: محبوبیت سینمای بالیوود و راه یافتن ستارگان آن به هالیوود در سال ۲۰۱۶ موضوع خبرهای متنوعی شد که نشان دهنده توجه جهانی به این سینما و چهره‌هایش است.

به گزارش مهر به نقل از بی‌بی‌سی، محبوبیت فیلم‌های هندی در کشورهای آسیایی از جمله ایران سابقه‌ای طولانی دارد اما محبوبیت روزافزون سینمای بالیوود و راه یافتن ستارگان آن به هالیوود اکنون به جایی رسیده که خبرهای مربوط به آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز جنجال آفرین شده است.

پریانکا چوپرا در هالیوود

راه یافتن پریانکا چوپرا به هالیوود از خبرهای پر سر و صدای ۲۰۱۶ بود. این بازیگر در اوایل سال برای بازی در مجموعه تلویزیونی «کوانتیکو» در جوایز منتخب مردم به عنوان بهترین بازیگر زن مجموعه‌های تلویزیونی آمریکا انتخاب شد. به این ترتیب او اولین بازیگر آسیایی است که موفق به کسب این جایزه می‌شود.

او از سال ۲۰۰۰ که به عنوان ملکه زیبایی جهان انتخاب شد تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم هندی بازی کرده است.

پریانکا چوپرا بخش اعظم ۲۰۱۶ را در آمریکا مشغول فیلمبرداری اولین فیلم هالیوودی خود بود که نسخه‌ای سینمایی از مجموعه تلویزیونی «بی واچ» است و بازیگران دیگر آن دواین جانسون و زک افرون هستند.

تبرئه سلمان خان از اتهام کشتن حیوانات

در ماه ژوئیه دادگاهی در هند سلمان خان، ستاره بالیوود را از اتهام تیراندازی و کشتن حیوانات در معرض خطر در دو دهه پیش تبرئه کرد.

سلمان خان همراه هفت نفر دیگر به قتل یک غزال و دو بز کوهی تحت محافظت در راجستان در سال ۱۹۹۸ متهم شده بود.

این بازیگر پیشتر در دادگاه بدوی به جرم دو مورد شکار غیرقانونی به ترتیب به یک و پنج سال تحمل زندان محکوم شده بود که متعاقبا وی از دادگاه درخواست تجدیدنظر کرده بود.

سلمان خان که پنجاه ساله است از درخشان‌ترین ستاره‌های بالیوود است که در بیش از ۸۰ فیلم ظاهر شده است.

بازداشت شاهرخ خان در فرودگاه لس‌آنجلس

شاهرخ خان، از مشهوترین و محبوبترین بازیگران بالیوود در ماه اکتبر در فرودگاه لسآنجلس بازداشت شد.

شاهرخ خان پس از بازداشتش در فرودگاه لس‌آنجلس در توییتی گفت: «کاملا شرایط فعلی جهان را درک می‌کنم و به مسائل امنیتی احترام می‌گذارم، اما اینکه هر بار در بخش مهاجرت آمریکا بازداشت شوم خیلی خیلی یاس‌آور است.»

مقامهای آمریکایی از اینکه شاهرخ خان برای ساعاتی در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس بازداشت شد، ابراز تاسف کردند.

او بعدا در جمع دانشجویان در دانشگاه ییل در آمریکا به شوخی گفت: «هر وقت دچار حس غرور و تکبر می‌شوم، به آمریکا سفر می‌کنم. بخش مهاجرت آمریکا تو را از حس ستاره بودن خارج می‌کنند.»

این سومین بار بود که این بازیگر به هنگام سفر به آمریکا بازداشت می‌شود. او در سال ۲۰۱۲ میلادی به مدت ۹۰ دقیقه به هنگام ورود به فرودگاهی در نزدیکی نیویورک بازداشت شد.

در سال ۲۰۰۹ هم به مدت دو ساعت پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی نیوآرک آمریکا از خروجش از این فرودگاه جلوگیری کردند، اما بعدا با مداخله سفیر هند مساله فیصله یافت.

توقف پخش فیلم‌های هندی در پاکستان بر سر تنشها در کشمیر

در ماه اکتبر سینماهای اصلی پاکستان در اقدامی که حمایت از نیروهای مسلح این کشور خوانده شده، پخش فیلم‌های سینمایی تولید هند را متوقف کردند.

همزمان در هندوستان هم اقدماتی مشابه علیه بازیگران پاکستانی صورت گرفت و گروهی از فیلمسازان هندی و انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمایی هند اعلام کردند استفاده از بازیگران پاکستانی در بالیوود ممنوع است.

حدود دو ماه بعد، پایان ممنوعیت نمایش فیلم‌های بالیوود در پاکستان رفع شد، اما این اولین بار نبود که تنش میان دهلی و اسلام آباد گریبانگیر فعالیت‌های فرهنگی میان دو کشور شد.

مرگ «مادر هند»

جایارام جایالالیتا، بازیگر سابق و بالاترین مقام سیاسی در ایالت تامیل نادو در جنوب هند به دلیل سکته قلبی در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

این سیاستمدار در میان مردم بسیار محبوب بود و حامیانش او را «مادر» خطاب می کردند. او نماد قدرت زنان در سیاست مردسالار ایالت تامیل نادو به شمار می رفت.

در ایالت تامیل نادو هفت روز عزای عمومی اعلام شد و دولت هند هم به احترام او یک روز تعطیل ملی اعلام کرد.

جایارام جایالالیتا در بیش از ۱۰۰ فیلم هندی بازی کرد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ به سیاست روی آورد. او در موارد متعدد به فساد متهم شد و دو بار به مدت کوتاه در اواخر سال ۲۰۱۴ به زندان افتاده بود.