۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

برای کات‌های کرخه تا راین بغض می‌کردم

حسین زندباف تدوینگر سینما گفت:‌ متأسفانه مشکل سینمای ما قصه‌ است و تدوینگر علاوه بر اینکه تکنیسین است ویراستاری قصه را نیز بر عهده دارد.
کد خبر : ۳۴۲۱۱۵
صراط: حسین زندباف تدوینگر سینما گفت:‌ متأسفانه مشکل سینمای ما قصه‌ است و تدوینگر علاوه بر اینکه تکنیسین است ویراستاری قصه را نیز بر عهده دارد.

به گزارش فارس، هشتمین روز از جشنواره عمار با اقبال بهتری از سوی مخاطب مواجه شد و رفته رفته تعداد مخاطبان این جشنواره بیشتر می‌شود. با پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است امشب ساعت 21 فیلم یتیم‌خانه ایران در سالن اصلی سینما فلسطین به نمایش درآید.

در بخش نشست‌های تخصصی امروز (16 دی‌ماه) حسین زندباف تدوینگر سینما و تلویزیون به بحث‌های تخصصی در خصوص تدوین در سینما پرداخت.

او با اشاره به این نکته که نگاه تدوینگر باید همراه با کارگردان باشد، گفت: کارگردان و تدوینگر باید قبل از کار به تفاهم برسند و نگاه‌شان به هم نزدیک شوند. من به شخصه تدوین هیچ کاری را به صورت همزمان انجام ندادم مگر اینکه با کارگردان اثر پیش از این کار کرده باشم و به نگاه ایشان شناخت داشته باشم. در کار آقای صمدی و آقای تبریزی تدوین همزمان را پذیرفتم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی سینمای ما در قصه‌پردازی درست توسط نویسندگان فیلمنامه است. چرا سریال حضرت یوسف مورد توجه میلیون‌ها مخاطب قرار می‌گیرد زیرا سال‌ها درباره قصه اثر تحقیق و نگارش آن به طول انجامید. از سوی دیگر هر قدر قصه‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشد بهتر می‌تواند با مخاطب همراه شود.

وی درباره تدوین فیلم‌های مستند توضیح داد: تدوینگر و کارگردان باید با هم تعامل داشته باشند و تصویربرداری کار کاملاً به اتمام رسیده باشد تا بتوان روایتی درست از مستند را به مخاطب ارائه داد. به عقیده من جشنواره‌ها ملاک خوبی برای ارزیابی اثر و تأثیرگذاری آن بر مخاطب نیست. مخاطب جشنواره معمولا مخاطب حرفه‌ای است. کارگردان فیلم زمانی می‌تواند تأثیر فیلمش را بر مخاطب ببیند که به همراه مخاطب عام وارد سینما شده و فیلم را در کنار آنها مرور کند. کاری که من سال‌ها انجام می‌دادم.

وی درباره تفاوت تدوین به شیوه گذشته و سینمای دیجیتال گفت: ابزار کار را سریع‌تر و راحت‌تر کرده. ما پیش از این برای هر قطع باید فکر می‌کردیم و در برخی لحظات خود را جای مخاطب می‌گذاشتیم. من برای قطع برخی از صحنه‌های از کرخه تا راین (حاتمی‌کیا) بغض می‌کردم یا برای قطع برخی صحنه‌های مارمولک (تبریزی) می‌خندیدم. کار سریع‌تر پیش می‌رود اما باید تدوینگر قبل از اینکه از ابزار استفاده کند به تمام لحظات فیلم فکر کند و اندیشه خود را به اثر اضافه کند.

کارگردان فیلم دست شیطان در ادامه گفت:‌ جایزه نباید معیار باشد. برای کار باید وقت گذاشت و دل سوزاند. هیچ وقت به صورت همزمان دو کار را نپذیرفتم زیرا معتقدم همیشه باید روی یک کار متمرکز شوم.

وی در ادامه گفت: در یک اثر خوب همه چیز باید در خدمت قصه و فیلم باشد. هیچکدام از عنصرها نباید خودنمایی کنند. اختلاف نظر من و ابراهیم حاتمی‌کیا درباره موسیقی فیلم از کرخه تا راین بود. به عقیده من همه چیز باید در خدمت اثر باشد و چیزی مجزا خودنمایی نکند.

وی در خاتمه تأکید کرد: مسئولیت کیفیت فیلم بر عهده کارگردان است و تدوینگر یک تکنسین است که متأسفانه در سینمای ایران ویراستاری قصه نیز بر عهده تدوینگر است. کاری که وظیفه تدوینگر نیست.