۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

ابتکار: تحریم‌ بر آلودگی هوا تأثیر داشته

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حضور خبرنگاران نیجریه‌ای گفت: «تحریم ها بر محیط زیست ما در زمینه‌هایی همچون کنترل آلودگی هوا تأثیر داشته است».
کد خبر : ۳۴۲۵۸۴
صراط: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حضور خبرنگاران نیجریه‌ای گفت: «تحریم ها بر محیط زیست ما در زمینه‌هایی همچون کنترل آلودگی هوا تأثیر داشته است».

به گزارش فارس، خانم معصومه ابتکار در مصاحبه با خبرنگاران اعزامی نیجریه‌ای به تهران، با آنها درباره مسائلی از قبیل «نقش‌های زنان در ایران و اثرات تحریم‌ها علیه ایران» گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه نیجریه ای «لیدرشیپ»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در این مصاحبه، بر لزوم تقویت روابط اقتصادی ایران و نیجریه تاکید کرد.

او در ابتدا گفت: «ما یک اقتصاد به سرعت رو به پیشرفت داریم اما چالشهایی هم داریم. ما مانند هر کشور دیگری، چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی داریم اما ما در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم و ما در یکی از حوزه‌هایی که پیشرفت داشته‌ایم، وضعیت زنان بوده است».

خانم ابتکار، از افزایش تحصیلات زنان ایرانی در دانشگاه‌ها، حضور در حوزه‌های مختلف ورزشی متناسب با ارزشهای اسلامی، حضور در عرصه های هنری از قبیل سینما و همچنین حضور در عرصه های اقتصادی به عنوان نشانه‌ای از بهبود جایگاه زنان در ایران یاد کرد.

معاون رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: «زنان اکنون تاثیرات فراوانی در حوزه های اجتماعی و سیاسی دارند. ما 18 قانونگذار منتخب بانو در پارلمان(مجلس) داریم. البته در پارادایم غربی، زنان مورد سوء استفاده قرار گرفته‌ و شان و منزلتشان را از دست دادند».

رئیس سازمان محفاظت محیط زیست در حالی که این روزها برخی شهرها از قبیل تهران با آلودگی شدید هوا مواجه هستند، به سوالی در خصوص اثرات تحریم‌ها علیه ایران بر حوزه محیط زیست پاسخ داد.

ابتکار گفت: «ما تحریم‌هایی داشته‌ایم که به نظر ما ناعادلانه است. البته که تاثیر خیلی منفی بر ما داشت چرا که مانع دسترسی ما به ساخت فناوری برای کنترل آلودگی هوا و گازهای گلخانه ای و افزایش کارآمدی مان به عنوان یک کشور تولید کننده گاز شد. ما به دسترسی به فناوری نو که می‌تواند هم در بهینه سازی انرژی و هم در کنترل آلودگی میادین نفتی و آلودگی در شهرها و مناطق صنعتی به ما کند کند، نیاز داریم».

وی تصریح کرد: «تحریمها برای ما در حوزه های کودها و آفت کشها هم ممانعتهایی ایجاد کرد چرا که در طول این دوره(تحریمها)، آفت کشهای با درجه کیفیت پایین به ایران واردات شد. آفت کشهایی که تاثیر بسیار منفی به محیط زیستمان دارند. علاوه بر این، در حوزه مدیریت آبیاری مان نیز در حوزه روش جدید کشاورزی که دوره پس از برداشت بخش کشاورزی را تقویت و از منابع آبی حفاظت می‌کند، (از تحریمها) تاثیر پذیرفت. اکنون آب برای ایران بسیار موضوع چالشی است. ما داریم خشکسالی و اثرات تغییرات اقلیمی را تجربه می‌کنیم. ما هم اکنون شاهد افزایش دما در طی 30 سال گذشته هستیم. ما بارشهای کمتر و خشکسالیهای بیشتر داریم. بارش برف کمتری داریم. ما قبلا تجربه بارش زیاد برف داشتیم. ما به انجام یک اقدام جدی نیاز داریم کاری که در دوره تحریم از منظر تبادلات در بخش فناوری با جهان خارج، بسیار مشکل بود».

معاون رئیس‌جمهور ایران افزود: «در نهایت باید گفت که تحریمها بر محیط زیست ما در زمینه هایی چون کنترل آلودگی هوا تاثیر داشته اما حالا که تحریمها برداشته شده است که البته ما هنوز با برخی موانع مواجهیم، اما ما حالا تبادلات بسیاری در سطح بین‌المللی داریم، ما کارگاه های بسیاری در دو سه سال گذشته درباره موضوعات مختلف مربوط به استاندارد محیط زیست، حفاظت از صنایع نفت و گاز داشتیم و همچنین فرصتهای اقتصادی بسیاری در حال آمدن به ایران هستند».

در این مصاحبه، خبرنگاری از خانم ابتکار درباره روابط ایران و نیجریه سوال کرد.

معاون حسن روحانی گفت: «نیجریه کشوری خوب در آفریقا است. زمینه‌های منافع مشترکی بین نیجریه و ایران در تجارت، بازرگانی، تبادلات فرهنگی و علمی وجود دارد. به نظر من، ما می‌توانیم در حوزه های دیگری از قبیل محیط زیست با هم کار کنیم. من همچنین معتقدم که پیوندهای اقتصادی بین دو کشور باید تقویت شود. ما باید در حوزه های دیگر هم کار کنیم اما ما باید روابط اقتصادی دو طرفه مان را افزایش دهیم».  
برچسب ها: صراط آلودگی تحریم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز