۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
‎سایه هواپیما قرار است کدام خلف وعده‌ها را از دید مردم پنهان کند؟

ورود هواپیماها چه تاثیری در انتخابات دارد؟/ آیا ناکامی اقتصادی دولت فراموش می‌شود؟

ورود اولین هواپیمای ایرباس به ایران قبل از انتخابات 96 در حالی است که دولت ناکامی های اقتصادی فراوانی را تجربه کرده و معلوم نیست بتواند با این هواپیماها بر آن سرپوش بگذارد.
کد خبر : ۳۴۳۴۷۷
گروه اقتصادی صراط - ورود اولین هواپیمای ایرباس به ایران قبل از انتخابات 96 در حالی است که دولت ناکامی های اقتصادی فراوانی را تجربه کرده و معلوم نیست بتواند با این هواپیماها بر آن سرپوش بگذارد.

به گزارش صراط، اولین هواپیما از قرارداد ایرباس با ایران‌ایر دیروز در شهر تولوز فرانسه به ایران تحویل داده ‌شد تا یک خلبان ایرانی آن را به مهرآباد بیاورد.

در مجموع، از ١٠٠ هواپیمایی که ایران خریده ٩٨ فروند سفارش جدید و ٢ فروند بازخرید از یک سفارش لغو شده یک شرکت هواپیمایی دیگر است.

بر اساس اعلام شرکت ایرباس قرارداد با ایران‌ایر تقریبا یک هفتم کل سفارش‌هایى است که در سال ٢٠١٦ میلادی دریافت کرده. به بیان ساده‌تر، ایران درصد بسیار زیادی از کل تجارت ایرباس را در سال گذشته به خود اختصاص داده.

ورود هواپیماها چه تاثیری در انتخابات دارد؟/ آیا ناکامی اقتصادی دولت فراموش می‌شود؟
این وضعیت در مورد شرکت بوئینگ هم دیده می شود. این شرکت قرارداد فروش ۸۰ هواپیما به ایران‌ایر اجرایی کرده است. بنا به تصریح خود شرکت بوئینگ، این قرارداد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت هوافضای آمریکا را استمرار داده و زنجیره تأمین حفظ بالغ بر 1,5 میلیون فرصت شغلی را تضمین خواهد کرد. این در حالی است که دولت روحانی مدعی است در خود ایران نهایتا سالی 700 هزار شغل ایجاد کرده است!

به بیان ساده تر، دولت روحانی با دو قرارداد بزرگ دو شرکت ایرباس و بوئینگ را از رکود نسبی نجات داده است؛ علاقه مندی ایرباس برای فروش هواپیماهای پهن پیکر ای-۳۸۰ گواهی بر این موضوع است. این نوع هواپیما در جهان تقریبا بی مشتری مانده و فروش آن به ایران می توانست ایرباس را از خطر شکست پروژه تولید ای-۳۸۰ نجات دهد!

فارغ از این موضوع، چندی پیش شبکه خبری بی بی سی فارسی در گزارشی درباره نهایی شدن قرارداد ایران ایر و ایرباس اعلام کرد گویا ایران اصرار داشته دست کم چندین هواپیما پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در تهران بر زمین بنشینند تا بخت روحانی برای دور دوم انتخابات اوج بگیرد. این در حالی است که تحویل هواپیماها برای سال 2018 برنامه ریزی شده بودند.

با این شواهد، استفاده انتخاباتی دولت روحانی از قرادادهای هواپیما، بر کسی پوشیده نیست؛ اما با توجه به ناکامی های اقتصادی دولت از جمله عدم تحقق وعده 100 روزه، رکود بالا در بخش صنعت و تعطیل کارخانه های تولیدی و اخیرا بالا رفتن قیمت دلار، باید منتظر ماند و دید دولت می تواند با چند هواپیما بر ناکامی های اقتصادی خود سرپوش بگذارد؟