۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

ماجرای انتقال بی سر و صدای زنگنه!

کد خبر : ۳۴۳۵۵۲
صراط: آموزش عالی در هفته‌ گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و علی شریعتمداری دو فرد تاثیر گذار بر پیکره دانشگاهی کشور که عمری در تصمیمات علمی و اجرایی آن نقش ایفا کرده بودند، دار فانی را وداع گفتند؛ همچنین دانشگاه تهران میزبان پایان نامه دانشجویی بود که قبل از ارائه آن به اساتید با لبیک زینبی نمره قبولی را از سید الشهدا گرفته بود.

به گزارش فارس، آموزش عالی در هفته‌ گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و علی شریعتمداری دو فرد تاثیر گذار بر پیکره دانشگاهی کشور که عمری در تصمیمات علمی و اجرایی آن نقش ایفا کرده بودند، دار فانی را وداع گفتند همچنین در این هفته دانشگاه تهران میزبان پایان نامه دانشجویی بود که قبل از ارائه آن به اساتید خود با لبیک زینبی نمره قبولی را از سید الشهدا گرفته بود.

*نمره 18/5 هیات داوران به پایان‌نامه شهید مدافع حرم

عصر چهارشنبه 22 دی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران جلسه نمادین دفاع از پایان‌نامه شهید مدافع حرم مصطفی کریمی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و با حضور مسئول این نهاد، رئیس شورای شهر تهران و خانواده شهید مصطفی کریمی برگزار شد.

گفته بودند با وضو به جلسه بیایید. وقتی به دانشگاه تهران رسیدم احساس کردم اگر وضو نگیرم به شهید بی‌احترامی کردم، آستین‌ها را بالا زدم، وضو گرفتم و وارد اتاق جلسه شدم.

با اینکه چند دقیقه‌ای زودتر رسیده بودم ولی اتاق جلسه پر بود از استادان، دانشجویان و دوستان شهید مصطفی کریمی. جای نشستن نبود. چند نفری هم ایستاده منتظر بودند تا پایان‌نامه مصطفی ارائه شود.

امروز مصطفی خودش نبود تا پایان‌نامه‌اش را ارائه کند، جای او یک قاب عکس گذاشته بودند که تصویر مصطفی در آن قرار داشت. استاد مظاهریان به عنوان استاد راهنمای مصطفی رساله این شهید بزرگوار را در دست گرفت و برای حاضران از آن گفت، از اینکه این رساله در 6 سطر و با موضوع موزه جنگ و رویکرد صلح نوشته شده است.

استاد پایان‌نامه را ورق می‌زد و گویی در دلش به یاد مصطفی می‌افتاد. این را می‌شد از چشمانش و صدای لرزانش فهمید.هر صفحه را که بلند می‌کرد و به صفحه قبل می‌چسباند بغض غریبی در نگاهش پیدا می‌شد.

استاد از خلوص مصطفی گفت و از تلاش‌هایی که این شهید در کلاس درس انجام داده است.

مادر شهید با گوشه چادرش اشک‌هایش را پاک می‌کرد. بعد از اینکه دفاع استاد از پایان‌نامه شهید تمام شد دکتر چمران از پایان‌نامه مصطفی به عنوان یک دانشجوی موفق افغانستان تقدیر کرد و نکاتی را پیرامون جنگ در افغانستان گفت.

چمران تأکید کرد: کشورهای سلطه‌گر از قدیم‌الایام چشمان خود را به افغانستان دوخته‌‌اند و افغانستان سالهاست که برای رسیدن به یک رتبه پایدار تلاش کرده است.

وی ادامه داد: قدرت‌های استکباری باعث شدند جنگ خونینی در افغانستان به وجود آید و اقوام این کشور را به جان هم انداختند. در ایران هم قصد داشتند چنین کاری را انجام دهند ولی موفق نشدند.

چمران افزود: اقوام افغانستان با هم مشکلی ندارند ولی خناسان با توطئه و نیرنگ آنها را به جان هم انداختند و باعث جنگ و خونریزی در این کشور شدند.

در ادامه حجت‌الاسلام کلانتری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: شهید مصطفی کریمی در آزمون بزرگ الهی شرکت کرد و سربلند بیرون آمد.

در ادامه پدر شهید مصطفی کریمی از عشق و علاقه فرزند شهیدش به اهل بیت گفت و ادامه داد:‌ مصطفی وقتی دید حرم اهل بیت مورد هجوم دشمنان اسلام قرار گرفته تاب نیاورد و رهسپار شد تا در مقابل دشمنان بایستد.

بعد از سخنان برادر شهید کریمی اساتید و هیأت داوران در اتاق دیگری به بحث نشستند تا در رابطه با پایان‌نامه مصطفی تصمیم بگیرند.

خیلی طول نکشید که داوران به سالن جلسه بازگشتند. نماینده هیأت داوران در کنار قاب عکس مصطفی ایستاد و گفت: هیأت داوران تصمیم گرفتند نمره 18.5 را به پایان‌نامه مصطفی بدهند.

هنوز سخنان نماینده هیأت داوران تمام نشده بود که اشک در چشمان خانواده مصطفی کریمی حلقه بست. همه با هم یکصدا صلوات فرستادند و شهید کریمی را تشویق کردند.

*برگزاری مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد

مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد 22 دیماه با حضور خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مسئولان دانشگاه آ‌زاد در مسجد پیامبر اعظم (ص) واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام ناطق نوری، حجت الاسلام سید حسن خمینی، محمد فرهادی وزیر علوم، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، علی جنتی وزیر سابق ارشاد، محمود گودرزی وزیر سابق ورزش، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس و معاونان دانشگاه آزاد، رؤسای واحدها، کارمندان دانشگاه، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد حضور داشتند.

*وداع بزرگان علمی با دو استاد ادب فارسی در دارالمعلمین عالی

مراسم تشییع پیکر دو استاد زبان فارسی کشور (علی شریعتمداری و عباس ماهیار) صبح پنج شنبه 23 دیماه با حضور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار رحیم صفوی، مصطفی معین و وزیر اسبق علوم، شفیعی کدکنی، حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، داوری اردکانی، حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد، غلامعلی افروز، صادق واعظ زاده، تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، شریعتی نیاسر معاون وزیر علوم، احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، سبحان‌الهی رئیس دانشگاه خوارزمی، غفوری‌فر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خدایی رئیس سازمان سنجش، جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اساتید و دانشجویان کشورمان در دانشگاه خوارزمی برگزار شد. در این مراسم بیش از 300 نفر از اساتید و دانشجویان حضور داشتند.

*انتقال بی سر و صدای وزیر نفت به دانشگاه تهران!

نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران درباره جذب وزیر نفت به عنوان عضو هیأت علمی این دانشگاه گفت: جذب زنگنه در دانشگاه تهران از طریق انتقال از دانشگاه خواجه نصیر بود و در هیأت امنای دانشگاه تهران تصویب شد.

از مدتی پیش خبر جذب بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی راه و ساختمان به عنوان عضو هیأت علمی انستیتو مهندسی نفت پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران مطرح شد اما این خبر زمانی برجسته‌تر شد که اعتراضاتی مبنی بر ایرادات حقوقی، عرفی و آکادمیک مشهودی به گوش رسید.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با اشاره به ایرادات این مسئله عنوان کرده بود: طبق اظهار نظر رئیس دانشگاه تهران، زنگنه سابقاً عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرطوسی بوده‌ که در دولت قبل بازنشسته شده و در دولت فعلی مجدداً به کار بازگشته و اکنون درخواست انتقال به دانشگاه تهران داده‌ است. بازگشت جناب آقای زنگنه در دولت جدید نه به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی که به عنوان وزیر نفت و در رابطه استخدامی با نهاد ریاست جمهوری بوده است و عدم درج نام وی به عنوان عضو هیأت علمی در سایت رسمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی مؤید این معناست. علاوه بر اینکه به لحاظ عرف اداری، زنگنه به استخدام دولت درنیامده و بلکه مجوز فعالیت به عنوان بازنشسته را در دولت دارد.

دیگر آنکه تعمیم مجوز کار ایشان در دولت به عنوان وزیر نفت به حوزه‌ای دیگر یعنی عضویت هیأت علمی دانشگاه خطایی حقوقی و نقض آشکار قانون بوده که لازم است عاملان آن که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: مطابق ماده 96 (ذیل فصل نهم) آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حداکثر سنوات خدمت اعضای هیأت علمی با مرتبه مربی (مدرک کارشناسی ارشد) حداکثر سی سال بوده که با مطابق تبصره 1 و 4 ذیل این ماده با رعایت سقف سنی 65 سال قابل تمدید است. بنابراین با توجه به سن جناب آقای زنگنه به کارگیری ایشان در دانشگاه با صرف نظر از مغایرت قانونی قبلی، با این ماده و تبصره‌های آن نیز در تعارض است؛ علاوه بر این با توجه به سابقه خدمت زنگنه در دانشگاه خواجه نصیر که بازه زمانی سال‌های 1356 تا 1385 را شامل می‌شود، ایشان از شمول تبصره 2 ذیل ماده 98 نیز خارج هستند.

در صحبتی که در این زمینه با محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران داشتیم وی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزای فارس، گفت: زنگنه عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر است و هر عضو هیات علمی دانشگاه می‌تواند از یک دانشگاه تقاضا کند تا به عنوان عضو هیات علمی به آن دانشگاه منتقل شود که زنگنه این کار را انجام داده است تا بتواند از دانشگاه خواجه نصیر به دانشگاه تهران منتقل شود.

وی افزود: روند کار انتقال اعضای هیات علمی به این صورت است که مسئله باید در گروه زیربط بررسی شود تا اگر گروه موافقت کرد در رده‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد اگر تمام این مراحل با تائید طی شود کار انتقال صورت می‌گیرد.

نیلی احمدآبادی تاکید کرد که موضوع انتقال وزیر نفت به دانشگاه تهران در هیات امنای دانشگاه تهران بررسی و تصویب شده است.

*«شهید علیمحمدی» دانشمند خستگی نا‌پذیر و مرد عمل بود

علی بیانی دبیر اسبق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با گرامیداشت شهدای هسته‌ای و لزوم الگو قرار گرفتن این شهدا برای جوانان انقلابی اظهار داشت: با قطره‌های خون شهدای هسته‌ای پیشرفت صنایع هسته‌ای رقم خورد. شهید علیمحمدی دانشمند خستگی نا‌پذیر و مرد عمل بود که نشان داد وقتی اعتقاد به راهی وجود داشته باشد رسیدن به هدف هموارتر می‌شود.

*«شهید احمدی روشن» مصداق عینی جوان انقلابی بود

علی فلاحتکار دبیر شورای رسانه سازمان بسیج دانشجویی گفت: شهید احمدی روشن مصداق عینی جوان انقلابی بود که تلاش، تقوا، ایمان و ولایت مداری را توامان داشت.  در بحث هسته‌ای شاهد این هستیم که بخاطر خوش بینی مفرط عده‌ای از مسئولان در سطح دیپلماتیک، تلاش‌های نخبگان در تولید سانتریفیوژ و اورانیوم با غنای بالا تعطیل شده است.

*تقدیر از برگزیدگان فرهنگی ایران‌ساخت

آیین‌ اختتامیه جشنواره فرهنگی «ایران‌ساخت» عصر روز 18 دیماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، پرویز کرمی دبیرکل جشنواره ایران‌ساخت و جمعی از هنرمندان و بازیگران و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این همایش محمد سلوکی مجری برنامه برای معرفی سورنا ستاری وی را از یک سو عضو هیأت دولت و از سویی دانشمند و نخبه بزرگ ایرانی معرفی کرد.

همچنین زمانی که ستاری برای سخنرانی به بالای سن رفت، گفت به دلیل طولانی شدن برنامه و ادامه داشتن آن تا دیروقت من صحبتی نمی‌کنم که مجری برنامه سخنرانی ستاری را یک سخنرانی دانش‌بنیان دانست و گفت؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور سخنرانی‌اش را به‌سرعت پایان داد زیرا وی یک فرد دانش‌بنیان است.

در ابتدای برنامه مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره برگزار شد که تصاویر و نام اعضای هیأت داوران نیز بر روی مانیتور پخش شد که در این هنگام مجری برنامه عنوان کرد که هیأت داوران همگی جوان هستند و به نظر دهه شصتی می‌آیند.

در ادامه برنامه از برگزیدگان این جشنواره در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری تقدیر شد و برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز نقدی دریافت کردند.

در این برنامه سالار عقیلی خواننده کشورمان نیز حضور یافت و آهنگ «ایران» را در اختتامیه جشنواره ایران‌ساخت اجرا کرد و یک قطعه نیز به داریوش ارجمند بازیگر کشورمان اهدا کرد.