۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

امامی کاشانی: وحدت مراسم تشییع هاشمی باید حفظ شود

کد خبر : ۳۴۳۵۷۴
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حادثه‌ای سنگین برای انقلاب اسلامی بود گفت: آقای هاشمی از آغاز دوران مبارزه به فکر تبیین اسلام و قرآن برای نسل جوان بود.

به گزارش فارس، آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: حادثه سنگین و غمبار رکن انقلاب اسلامی، رحلت آیت‌الله اقای هاشمی رفسنجانی را به محضر مقدس امام عصر(عج)، رهبر عزیز، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، ملت قدرشناس و وقت‌شناس ایران و بیت ایشان تعزیت و تسلیت می‌گوییم.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه بنده در این خطبه در دو فصل صحبت خواهم کرد، ادامه داد: فصل اول درباره شخصیت جناب آقای هاشمی است که این روزها سخن و بحث‌های فراوانی پیرامون ایشان صورت گرفته است.

امام جمعه موقت تهران ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران و پیام‌های تسلیت مراجع تصریح کرد: ما از پیام پرمحتوا و پرمهر و سراسر عاطفه و علاقه رهبر معظم انقلاب، تشکر می‌کنیم.

وی در بخش اول سخنان خود به تشریح تفکر فرهنگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: ایشان از ابتدای مبارزه به فکر توجه نسل‌های جوان به حقیقت اسلام و قرآن بود.

در ادامه خطبه‌ها وی به خاطره مشترکی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 36 و در مدرسه مرحوم آیت‌الله حجت اشاره کرد و گفت: ما در آن زمان در یک حوزه درس می‌خواندیم، روزی که با یکدیگر در حیاط قدم می‌زدیم آقای هاشمی به بنده گفت که ما باید فکر جوانان و این نسل را روشن کنیم و این با حرکت علمی و فرهنگی ممکن است؛ ایشان از دکتر شهید باهنر نام برد و گفت؛ ما قرار گذاشته‌ایم که حرکت فرهنگی داشته‌ باشیم و مجله‌ای به نام مکتب تشیع تأسیس کنیم.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: از همان روزها که آقای هاشمی تنها 24 سال سن داشت، به این فکر بود که نسل جوان را با حقیقت اسلام آشنا کند؛ وقتی آقای هاشمی در سال 53 و در اوج خفقان رژیم شاه به زندان افتاد، گفت که من دیدم اوضاع محاکمه من جوری است که دوران زندانی‌ بودنم طولانی خواهد بود، لذا به فکر تفسیر قرآن افتادم و در آن سلول که مرا شکنجه می‌دادند دلخوش به تفسیر قرآن بودم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آقای هاشمی تعریف کردند که من از مسئولان زندان خواستم به من یک قرآن یا حتی کاغذ و قلم بدهند که هیچ‌کدام را در اختیار بنده نگذاشتند و از این رو بنده در ذهن خودم آیات را منظم و عناوین مرتبط را استخراج می‌کردم تا اینکه به زندان اوین منتقل شدم و در آنجا با دوستان خود ازجمله آیات طالقانی، مهدوی کنی و انواری جمع بودیم.

وی اظهار داشت: در آنجا قرآنی گرفتم و شروع به نوشتن کردم، به من گفتند که ممکن است نوشته‌هایت را بگیرند، لذا هرگاه همسرم به ملاقاتم می‌آمد، نوشته‌ها را به ان می‌دادم و او هم همراه خود می‌برد؛ این تفسیر امروز به عنوان راهنمای قرآن منتشر شده است، بنابراین آیت‌الله هاشمی چنین تفکر فرهنگی و علمی داشتند.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به حدیث امام علی‌(ع) مبنی بر اینکه باید باور خود را در خلق و خو و رفتارت پیاده کنی، یادآور شد: آنچه باعث شد آقای هاشمی توانست زندان و شکنجه‌ها را تحمل کند و نسبت به انقلاب یاری برساند و آن‌طور نترس و شجاع حضور داشته باشد، به دلیل این باور محکم و صبر قوی بود.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه این روحیه آقای هاشمی در عرصه سیاست نیز تجلی داشت، افزود: با این روحیه مشکلات برایشان آسان و آرام می‌شد، مرحوم آیت‌الله هاشمی به اسلام و انقلاب، کشور و تسلط و برنامه‌ریزی استکبار و استعمار باور داشت و می‌دانست عزت در سایه امام(ره) و کمک کردن به امام راحل است و این برایش حقیقت بود.

وی در بخش دوم سخنان خود به صحبت‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و اظهار داشت: تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با این عظمت نشان‌دهنده وحدت ملی بود و این قابل تردید نیست که آحاد مردم برای تشییع پیکر او آمده بودند.

آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر اینکه این تشییع پشت‌پرده‌ای داشت و آن هم تشییع حامی انقلاب و رکن انقلاب اسلامی بود، گفت: بنابراین مردم با این تشییع به انقلاب اسلامی احترام کردند که باید به چنین مردم قدرشناس و وقت‌شناسی آفرین گفت.

امام جمعه موقت تهران تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تشییع علم، اسلام، تشیع و احترام به انبیا و اهل بیت(ع) و امام(ره) و شهدا برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر کسی هم به این حقیقت توجه نکند، باطن حقیقت همین است؛ چراکه عقیده و روح آدمی است که انسان را به تشییع جنازه می‌کشاند.

وی بر همین اساس افزود: حالا که واقعیت این است ما باید این وحدت را حفظ و به آن توجه و به خناسان نگاه نکنیم؛ بدون شک در داخل کشور کسانی هستند که دشمنان انقلاب‌اند و در بیرون از کشور ما نیز دورتادور دشمنان قرار دارند.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: استکبار به‌دنبال ایجاد خاورمیانه جدید از طریق تجزیه سوریه و عراق بود، اما خداوند و ارتش و نیروهای مردمی عراق آن را برهم زدند و ان‌شاءالله به فضل الهی موصل نیز که در آستانه پیروزی است، به‌زودی آزاد شود و خداوند این جانیان آدم‌کش داعشی را که برخی از حکام کشورهای اسلامی طرفدار آنها هستند، ذلیل کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبر عزیز ما نکته‌ای درباره آیت‌الله هاشمی فرمودند و به هوش وافر ایشان اشاره کردند که این بسیار مهم است و در تمام این دوران نتوانستند آقای هاشمی را از رهبر عزیزمان جدا کنند و ایشان می‌گفت که عشق و حب من آقای خامنه‌ای است و رهبری نیز ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

وی با اشاره به انتصاب آقای هاشمی به فرماندهی کل قوا توسط حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: خناسانی می‌خواهند کشور را جدا کنند، لذا ما به همان وحدت که در تشییع پیکر آقای هاشمی وجود داشت، نیازمندیم و یأس و نابودی دشمنان نیز به همین است؛ چراکه وقتی ببینند محور کشور شخص ولی فقیه است، ناامید خواهند شد.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه نظام به محور نیاز دارد و امام عصر(عج) این محور را تعیین کرده‌اند، گفت: حوادث واقعه که امام عصر(عج) در باره آن گفته‌اند صرفاً همان احکام حلال و حرام نیست، بلکه رخدادها و مشکلاتی است که برای کشور ایجاد می‌شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: این فرد برای اداره نظام اسلامی را امام زمان(عج) مشخص کرده‌اند و گفته‌اند که ولایت فقیه است، یعنی کسی که فقیه، مجتهد، عادل، پارسا، جهان‌بین و جهان‌شناس است و خود را فدای مصالح کشور می‌کند، لذا چنین شخصی باید محور باشد تا کشور در عزت خود ادامه دهد و امیدواریم خداوند رهبر گرانقدرمان را در سایه عنایات امام عصر(عج) تا ظهورش سلامت و مستدام بدارد.

وی خطاب به تمام کسانی که به تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده و در شهرهای مختلف برای آن مرحوم مجلس ترحیم برگزار کردند، گفت: پدران و مادران شما به عشق امام عصر(عج) زندگی کرده‌اند، لذا سستی نکنید و کنار نکشید و انسجام خود را برای عزت اسلام و انقلاب و ادامه خون شهدا حفظ کنید و مبادا خناسان بر روی شما اثر بگذارند.

همچنین آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول با اشاره به سیره رسول خدا(ص) و تمدن اسلام اظهار داشت: دنیای استکبار می‌خواهد خشونت را به اسلام نسبت دهد، در حالی که تمدن اسلام یک تمدن بزرگی است که خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها نیز توسط دشمنان آن صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: ما باید در همه کارها به خدا توکل کنیم و عزت و آبرو و زندگی خود را از خدا بخواهیم و با رفیق و شریک، همسر و ارحام خود با صفا و با وفا رفتار کنیم، چراکه این پیام اسلام است.