۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵

ادعای رویترز علیه بشار اسد و برادرش

خبرگزاری رویترز به استناد یک سند که اطلاعات آن توسط آژانس‌های اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای منطقه جمع آوری شده مدعی شد که رئیس جمهور سوریه و برادرش در حملات شیمیایی در بحران سوریه دست داشته‌اند.
کد خبر : ۳۴۳۶۱۶
صراط: خبرگزاری رویترز به استناد یک سند که اطلاعات آن توسط آژانس‌های اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای منطقه جمع آوری شده مدعی شد که رئیس جمهور سوریه و برادرش در حملات شیمیایی در بحران سوریه دست داشته‌اند.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز مدعی شد، به سندی دست یافته است که در آن محققان بین‌المللی گفته‌اند که بشار اسد و برادرش مسئول استفاده از سلاحهای شیمیایی در بحران سوریه هستند.

این گزارش می‌گوید؛ براساس  تحقیقی که از سوی سازمان ملل و دیده بان منع گسترش سلاحهای شیمیایی پیش از این صورت گرفته مسئولیت استفاده از سلاحهای شیمیایی را مشخصا واحدهای نظامی معرفی کرده و اسمی از فرماندهان یا مقامات سیاسی نیاورده بود.

به ادعای یک نفر که با روند تحقیقات صورت گرفته ارتباط دارد، در لیست کنونی افرادی که به گفته محققان در حملات شیمیایی با گاز کلر در خلال سالهای 2014 و 2015 دست داشتند نام برده شده و در میان آنها نام بشار اسد، برادرش ماهر اسد و دیگر مقامات رده بالای سوریه دیده می‌شود.

رویترز در ادامه افزود: بشار اسد برای اظهار نظر در این زمینه در دسترس نبود اما یک مقام دولت سوریه می‌گوید که این اتهامات کاملا بی پایه و اساس هستند. دمشق بارها ادعاها درباره استفاده از سلاحخ شیمیایی در خلال جنگ داخلی در این کشور را رد کرده است و می‌گوید که همه این حملات به دست تروریستهای معارض یا داعش انجام شده است.

به ادعای این منبع آگاه که رویترز به آن استناد کرده، تحقیقات توسط سازمان ملل و دیده بان منع گسترش سلاحهای شیمیایی انجام شده و اطلاعات از طریق آژانسهای اطلاعاتی غرب و کشورهای منطقه جمع آوری شده است!