۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

کری در ویتنام پاسخ جانشینش را داد

'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا که در ویتنام بسر می برد در اشاره ای به اختلاف ها در دریای جنوبی چین، گفت: کشورهای بزرگ یا کوچک باید از تحریک یکدیگر خودداری کنند.
کد خبر : ۳۴۳۶۶۱
صراط: ایرنا نوشت: 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا که در ویتنام بسر می برد در اشاره ای به اختلاف ها در دریای جنوبی چین، گفت: کشورهای بزرگ یا کوچک باید از تحریک یکدیگر خودداری کنند.

وی ادامه داد: هرگونه اختلاف باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با قوانین بین المللی حل شود.

وزیر خارجه دولت در حال انتقال آمریکا روز جمعه در جمع دانشجویان ویتنامی در شهر 'هوشی مینه' این مطلب را در پاسخ به اظهارات 'رکس تیلرسون' گزینه 'دونالد'ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای وزارت خارجه دولتش مطرح کرد.

'رکس تیلرسون' نامزد مقام وزارت خارجه دولت ترامپ در نشست سنا گفته است که کار چین در ساخت جزایر مصنوعی غیرقانونی است و آمریکا مانع دسترسی چین به آنها می شود.

اما جان کری در پاسخی به این اظهارات تاکید کرد کشورهای بزرگ یا کوچک باید از تحریک یکدیگر خودداری کنند و اختلاف ها باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با قوانین بین المللی حل شود.
'ساوت چاینا' یک نشریه هنگ کنگی روز جمعه نوشت: چنانچه آمریکا بخواهد مانع دسترسی چین به جزایر دریای جنوبی شود پکن نیز دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.

وزیر امور خارجه آمریکا که چند دهه پیش در جنگ ویتنام شرکت داشته است روز جمعه در هانوی با 'نگوئین خوان فوک' نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا نیز دیدار کرد و دو طرف بر توسعه همکاری های دو کشور تاکید کردند.
به نوشته روز شنبه تارنمای 'ویتنام پلاس'، نخست وزیر ویتنام گفت که دو طرف نیازمند تدبیر و طرح هایی برای ادامه مبادلات و کار مشترک در تلاش برای بازسازی پس از جنگ و گسترش همکاری در مناطق دیگر هستند.
وی همچنین از 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بازدید از ویتنام و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) در سال جاری میلادی در این کشور دعوت کرد.

نخست وزیر ویتنام گفت که هانوی با دولت جدید آمریکا برای گسترش روابط دو جانبه عملی و موثر همکاری خواهد کرد.
جان کری که در آخرین سفر خود به ویتنام به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا حضور یافت، گفت که معتقد است دولت جدید آمریکا سیاست تقویت روابط با کشورهای منطقه، از جمله ویتنام را ادامه خواهد داد.
وی در مورد وضعیت دریای جنوبی چین و اختلاف پکن - هانوی نیز گفت: دو طرف نیاز به رعایت قوانین بین المللی و استفاده از فرآیندهای قانونی و دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات دارند تا به حفظ صلح، ثبات، امنیت، ایمنی و آزادی کشتیرانی کمک کند .
وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از حل و فصل اختلافات در دریای شرق (دریای جنوبی چین) از طریق راه های مسالمت آمیز و فرآیندهای قانونی و دیپلماتیک و براساس قوانین بین المللی به ویژه کنوانسیون 1982 سازمان ملل در مورد حقوق دریاها تاکید دارد.
جان کری از ویتنام عازم پاریس و لندن می شود و 18 ژانویه (29 دی ماه) با شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس به کار خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا پایان خواهد داد.
برچسب ها: جان کری ترامپ صراط
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز