۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

تیر خلاص اردوغان به مذاکرات صلح/ تا ابد در قبرس می‌مانیم

در حالی که مذاکرات صلح قبرس آخرین مراحل خود را طی می‌کند، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که نیروهایش را از قبرس خارج نمی‌کند.
کد خبر : ۳۴۳۶۸۲
صراط: در حالی که مذاکرات صلح قبرس آخرین مراحل خود را طی می‌کند، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که نیروهایش را از قبرس خارج نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی اظهاراتی اعلام کرد که نیروهای این کشور تا همیشه در قبرس خواهند ماند.

وی گفت که غیر ممکن است نیروهای ترکیه به طور کامل قبرس را ترک کنند و جای بحث در این باره وجود ندارد و اگر قرار باشد در این باره بحثی شود دو طرف باید نیروهایشان را خارج کنند.

در حال حاضر یونان گردانی متشکل از ۱۱۰۰ سرباز در قبرس دارد و اردوغان می‌گوید طرحی برای ابقای ۶۵۰ سرباز ترک و ۹۵۰ سرباز یونانی در جزیره قبرس پس از رسیدن به توافق و حل و فصل اختلافات وجود دارد.

اردوغان که پس از پایان موقت مذاکرات صلح قبرس در ژنو این سخنان را مطرح کرد، در ادامه گفت که در نظر گرفتن ریاست جمهوری چرخشی در این جزیره متحد "غیرقابل قبول" است.

این در حالی است که این مساله زیربنای توافق برنامه‌ریزی شده حکمرانی جدید در قبرس بوده است.

این اظهارات نشان می‌دهد که مذاکرات صلح قبرس با میانجی‌گری سازمان ملل آن طور که گفته می‌شود به یک توافق نزدیک نیست.

مذاکره اخیر اتحاد قبرس، پس از چهار روز، پنجشنبه بدون هیچ توافقی به پایان رسید اما طرح‌هایی برای ادامه مذاکره درباره جزئیات از ۱۸ ژانویه وجود دارد. تاریخ دیگری برای دیدارهای آتی در سطح سیاسی تعیین نشده است.

اردوغان همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش یونان را به فرار از تلاش‌ها برای اتحاد مجدد دو قبرس متهم کرد.

واکنش قبرس یونانی‌نشین

درواکنش به اظهارات اردوغان،‌ نیکوس آناستازیادس، رئیس قبرس یونانی نشین با تاکید بر مواضع دولتش عنوان کرد: مواضع ما به صورت روشن وهمچنان پابرجاست که ما باید بر خروج نیروهای ترکیه از جزیره توافق کنیم.

اردوغان همچنین در بخش دیگری از اظهارتش تاکید کرد: "ما به قبرس و یونان صراحتاً گفته‌ایم که نباید انتظار هیچ راه‌حلی را بدون ترکیه به عنوان ضامن آن توافق داشته باشند. ما قرار است تا ابد در آنجا بمانیم."

وی اما در ادامه گفت که نیروهای ترکیه تا وقتی نیروهای یونانی در این جزیره هستند در قبرس خواهند ماند. این در حالی است که یکی از پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات ژنو خروج کلی نیروهای نظامی از کل جزیره قبرس بوده است.

گفته می‌شود که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از اردوغان طی اظهاراتی بر ضرورت حضور تضمین کنندگان در منطقه برای حفظ امنیت و ثبات در آن تاکید کرد.

در همین حال پس از واکنش آناستازیادس، نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه قبرس یونانی نشین نیز در واکنشی به مواضع مطرح شده ترکیه گفت،‌ هیچ راهی وجود ندارد که با حضور "نیروهای اشغالی" در جزیره به اتحاد برسیم.

وی در این باره توضیح داد: یک راه‌حل قطعی به این معنی است که اول از همه علت اصلی انشقاق را از میان برداشت که می‌توان از اشغال و حضور نیروهای اشغالی به این عنوان یاد کرد.