۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
در «چشم شب روشن»

ماجرای نمره 21 صالح علا برای شاگردش

برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا، با حضور مهرداد رایانی مخصوص کارشناس و منتقد بخش تئاتر شنبه 25 دی ماه، میزبان مسعود دلخواه کارگردان و بازیگر تئاتر بود.
کد خبر : ۳۴۳۹۴۱
صراط: برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا، با حضور مهرداد رایانی مخصوص کارشناس و منتقد بخش تئاتر شنبه 25 دی ماه، میزبان مسعود دلخواه کارگردان و بازیگر تئاتر بود.

به گزارش فارس، دلخواه درباره آزمونی که برای نمایش «مفیستو» برگزار شده، توضیح داد: انتظار داشتیم نهایت 100 نفر از دانشجویان تئاتر برای آزمون بیایند اما 627 نفر در آن از سراسر کشور شرکت کردند و ما به گونه ای شرمنده شدیم چون نمی توانستیم این همه استعداد را در کارمان داشته باشیم. در مرحله اول حدود 70 نفر انتخاب شد و در مرحله دوم 30 تا 35 نفر انتخاب خواهند شد.
برای سروسامان دادن به استعداد هنگفت و انرژی عظیم احساس نیاز کردم
وی افزود: این اتفاق برای ما یک مسئولیت به همراه می آورد. اینکه چطور می شود چنین استعداد هنگفت و انرژی عظیمی را سروسامان داد. آنهایی که انتخاب نشدند هم استعداد داشتند ولی ما محدودیت داشتیم.
صالح علا نیز در این زمینه گفت: استعدادهای شهرستان، یک گنج بادآورده برای ما هستند.
در ادامه دلخواه درباره آموزش تئاتر در بخش خصوصی اظهار کرد: ضرورت وجود آموزشگاه ها که حتی می توانند تکمیل کننده تحصیل دانشگاهی باشند، غیرقابل انکار است. تجارت بخش طبیعی هر آموزشگاهی است اما زمانی که اقتصاد و تجارت بر هنر، غلبه پیدا می کند آن وقت راه های انحرافی پیش می آید و هنرجویانی بودند که ماشین پرایدشان را فروخته اند تا بتوانند یک نقش را در سریالی بخرند.
چند سال پیش کمیته ای برای ارزیابی مدرسان آموزشگاه ها بود اما حالا...
وی یادآور شد: 8، 9 سال پیش کمیته ای تشکیل شد تا مدرسان آموزشگاه ها، تست زده شوند تا صلاحیت آنها ارزیابی شود. اما این اتفاق فقط یک بار افتاد و اکنون قانونی بر آموزشگاه ها حاکم نیست و حتی برخی را از سر ناچاری برای تدریس می آورند.
این کارگردان و دراماتورژ تئاتر تصریح کرد: در هر کشوری فقط یک نهاد مسئول مسائل فرهنگی نیست و مسئولیت با ارگان های بسیاری است که ضروری است فعالیت هایشان را با هم هماهنگ کنند.
دلخواه ادامه داد: اگر دانشگاهی، دانشجو بگیرد و بداند که بازار کاری برای این افراد وجود ندارد، مسئول است. افتخار دانشگاه ها، دانشجویان بیشتر نیست بلکه کسانی است که بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شده اند. آیا واقعا ما سالی 500 کارگردان تئاتر لازم داریم؟!
به دانشجو نمره 21 دادم!
صالح علا نیز در پاسخ به سوال رایانی مخصوص گفت: من هیچوقت نپذیرفتم در آموزشگاه های خصوصی تدریس کنم. در دانشگاه هم شیوه متفاوتی داشتم و همه قواعد را بهم می زدم. مثلا به یک دانشجو نمره 21 دادم. کمیته آموزش هم نپذیرفت و من قهر کردم.
چهره ها، لزوم معلمان خوبی نیستند
در ادامه دلخواه درباره راهکار حل مشکلات آموزشگاه ها گفت: این آموزشگاه ها باید دارای صنفی باشند که مدیران آموزشگاه عضو شوند و پل ارتباطی هم با وزارت ارشاد داشته باشند تا کیفیت آموزش لحاظ شود. برخی برای جذب هنرجو از چهره ها استفاده می کنند. ممکن است خیلی از بازیگران خوب ما که مشهور هستند، معلم خوبی نباشند. البته عکس این هم وجود دارد.
وی تصریح کرد: باید کمیته ای در این زمینه تشکیل و آسیب شناسی شود. پیامبری شغل انبیا است و ارزش بسیاری دارد. نمی شود آن را دست کم گرفت.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.
برچسب ها: صراط صالح اعلا