۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
در همایش روز هوای پاک

ابتکار بهبود کیفیت هوا را نتیجه برجام دانست!

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برجام باعث شد عقب‌ماندگی‌های دولت قبل در حوزه محیط زیست و کیفیت هوا جبران شود گفت: امروز بسیاری از کشورهای جهان و حتی چین با معضل آلودگی هوا مواجه هستند و این تنها مشکل کشورهای در حال توسعه نیست.
کد خبر : ۳۴۴۳۵۵
صراط: رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برجام باعث شد عقب‌ماندگی‌های دولت قبل در حوزه محیط زیست و کیفیت هوا جبران شود گفت: امروز بسیاری از کشورهای جهان و حتی چین با معضل آلودگی هوا مواجه هستند و این تنها مشکل کشورهای در حال توسعه نیست.

به گزارش فارس، معصومه ابتکار در همایش روز ملی هوای پاک که امروز با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت متصدی معاون سازمان محیط زیست و جمعی از فعالان محیط زیست در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد گفت: آلودگی هوا امروز یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی است. بر اساس سازمان بهداشت جهانی یکی از علل اصلی مرگ و میر آلودگی هوا اعلام شده است که از هر 8 مورد یک مورد مربوط به آلودگی هوا است، آلودگی هوا خسارت سنگینی را به اقتصاد کشورها وارد می‌کند و باعث کاهش طول عمر و افزایش هزینه خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود.

وی ادامه داد: آلودگی هوا تنها مشکل کشورهای در حال توسعه نیست و امروز کشوری مانند چین نیز بحران تشدید آلودگی هوا دارد که به دلیل رشد یکجانبه اقتصادی هم اکنون 23 شهر چین مسائل حاد آلودگی هوا دارند. همینطور هند و دهلی نو نیز از شهرهای آلوده دنیا هستند، شهرهای اروپایی نیز به همین معضل گرفتار شده‌‌اند و آتن و مادرید از شهرهایی هستند که با معضل آلودگی هوا درگیر بودند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: همین موضوع باعث شده است که تمام کشورها برای کنترل آلاینده‌ها اهتمام جدی داشته باشند، در سال گذشته با تلاش ایران معضل گرد و غبار را نیز به صحنه بین‌المللی بردیم و به عنوان یک معضل مهم زیست محیطی آن را در جریان اقدامات بین‌المللی قرار دادیم که دنیا به آن توجه داشته باشد.

ابتکار با بیان اینکه با آغاز دولت یازدهم محیط زیست دوباره جایگاه خود را در دولت پیدا کرده است گفت: کیفیت هوای شهرهای کشورمان در مقایسه با سال 92 رو به بهبود بوده است اما این به آن معنی نیست که شرایط کاملا مطلوب است باید از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم و با اجرای دقیق تمام برنامه‌ها در مسیر کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم. در این مسیر هر دستگاهی که کند عمل کند اعم از پالایشگاه‌ها و خودروسازی‌ها باعث کند شدن این مسیر می‌شود.

وی با اشاره به برجام و اثرات آن در محیط زیست گفت: برجام اتفاق مهمی بود که باعث شد در تعامل با کشورها مهم دنیا که از فناوری‌های پاک بهره‌مند هستند بتوانیم از این فناوری‌ها استفاده کنیم و از بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری سبز کار کرده‌اند در ایران استفاده کنیم. برجام زمینه‌ساز شد که بعد از بی‌توجهی‌های دولت گذشته به آلودگی هوا بتوانیم امروز آن عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و حرکت مثبتی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: البته کیفیت هوای شهرهای کشورمان شهر به شهر متفاوت است در بسیاری از شهرها توانسته‌ایم به اهدافمان دست پیدا کنیم در تهران براساس آخرین آمارهای موجود 8 میلیون و 600 هزار خودرو و موتورسیکلت فرسوده داریم و از ابتدای مهر سال جاری توانستیم تولید موتور سیکلت کاربراتوری را متوقف کنیم اما هنوز موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری زیادی در بسیاری از شهرها تردد می‌کنند که باید تبدیل به احسن شوند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: در مسیر اقدامات انجام شده حمایت رئیس جمهور و حمایت مجلس و رئیس مجلس نیز برخوردار بودیم که تدوین قانون هوای پاک از جمله این حمایت‌ها است که هم اکنون آخرین مراحل خود را می‌گذراند و امیدواریم بزودی تصویب شود تا با استفاده از این قانون اقدامات‌مان را بیشتر به پیش ببریم.

ابتکار همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری گفت: دولت تاکنون در زمینه آلودگی هوا گام‌های موثری برداشته است و باید همه مسئولیت خود را در این زمینه بخوبی اجرا کنند که در این میان نقش بخش‌های خصوصی که با تعهد و عشق به آینده  ایران اقدامات موثری انجام می‌دهند را نباید نادیده گرفت.

وی افزود: امروز طبیعت ایران شکننده شده است و این عزم و اراده در حاکمیت شکل گرفته است که امیدواریم بتوانیم آینده روشنی را برای فرزندان‌مان و ایران اسلامی شکل دهیم.

در ادامه این مراسم تمبر یادبود مستر دماغ با حضور ابتکار رونمایی شد و قرار شد بخشی از عواید فروش مستر دماغ به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شود.

همچنین طرح جامع دانش‌آموزی «با کیمیا» با حضور وزیر صنعت و ابتکار رونمایی شد.