۰۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵

راه‌اندازی قرارگاه‌ دفاع اقتصادی و سایبری

پدافند غیر عامل مجموعه اقداماتی است که بدون استفاده از سلاح و تجهیزات برای پایداری و حفظ جان مردم استفاده می‌شود و زمانی که تهدیدات از زمان تهدید همتراز به غیرهمتراز تبدیل می‌شود دفاع غیرعامل صورت می‌گیرد. همانند ساختن سنگر برای موشک، دفاع از تأسیسات و تجهیزات، بردن کارخانجات به مناطق امن و یا دفاع از مردم که مهم‌ترین دفاع پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.
کد خبر : ۳۴۴۴۰
فارس: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام خبر افتتاح «قرارگاه دفاع اقتصادی» برای پایش تهدیدات دشمن، گفت: با همکاری سازمان ارتباطات، شورای امنیت و وزارت اطلاعات «قرارگاه سایبری» به منظور کاهش تهدیدات فردی، اجتماعی و امنیتی دشمن راه‌اندازی شد.

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست خبری امروز که در ستاد راهیان نور برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یک روز در هفته دفاع مقدس به نام روز «پدافند غیرعامل» اختصاص یافته است، چرا که پدافند غیرعامل بخشی از دفاع کشور ما در برابر دشمنان محسوب می‌شود.

«دفاع از مردم» مهم‌ترین دفاع پدافند غیرعامل محسوب می‌شود

وی در ادامه افزود: وقتی تهدیدات از نظر توان و ظرفیت در یک حالت برابر میان دو کشور صورت گیرد، پدافند غیرعامل در کنار «تهدید همتراز» عمل می‌کند.
جلالی با تعریف «دفاع غیرعامل» عنوان کرد: پدافند غیر عامل مجموعه اقداماتی است که بدون استفاده از سلاح و تجهیزات برای پایداری و حفظ جان مردم استفاده می‌شود و زمانی که تهدیدات از زمان تهدید همتراز به غیرهمتراز تبدیل می‌شود دفاع غیرعامل صورت می‌گیرد. همانند ساختن سنگر برای موشک، دفاع از تأسیسات و تجهیزات، بردن کارخانجات به مناطق امن و یا دفاع از مردم که مهم‌ترین دفاع پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

چین، ایران، روسیه و کره شمالی دارای پدافند غیر عامل هستند

ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در بخش غیرنظامی پدافند غیرعامل، «دفاع مردم ‌محور» مهم‌ترین بخش این دفاع محسوب می‌شود و کشورهای دنیا در استفاده از این موارد به دو دسته تقسیم می‌شوند: چین، روسیه و کره شمالی از کشورهایی هستند که از این موارد برای دفاع از کشورشان استفاده می‌کنند و برخی کشورها همانند سوئیس، سوئد و نروژ به پدافند غیرعامل نمی‌پردازند، اما کشور ما به این نوع دفاع اهمیت می‌دهد و تهدیدات را در این زمینه دنبال می‌کند، چرا که ماهیت تهدیدات از کشورهای همسایه به فرامنطقه‌ای تغییر یافته است.

آمریکا و اسرائیل جنگ «مردم‌محور» یا جنگ «بی‌قاعده» را علیه ایران در دستور کار خود قرار داده‌اند

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین مأموریت پدافند غیرعامل پایش تهدیدات، رصد کردن، بررسی و آنالیز کردن تهدیدات در حوزه‌های غیرنظامی است، گفت: آمریکا و اسرائیل دشمنان ما هستند و برای اینکه بتوانیم با تهدیدات آنها برخورد کنیم برنامه‌ها و استراتژی آنها را مورد مطالعه قرار می‌دهیم و آنچه از مطالعه تهدیدات دشمن به دست آورده‌ایم این است که استراتژی جنگ مردم‌محور یا جنگ بی‌قاعده را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی در ادامه افزود: ‌عملیات ثابت روانی، جنگ نرم، تهدیدات اقتصادی و حملات سایبری از جمله تهدیدات دشمن در پدافند غیرعامل است که در بعد اقتصادی هزاران شرکت ایرانی را بلوکه کرده است. آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران سازمانی با عنوان «مرکز رگه‌های اقتصادی» در کشور خود و دبی تأسیس کرده است و درصدد است با فعالیت آن، تجار و بازرگانان ایرانی را با مشکل مواجه کند و ما این عمل را جنگی علیه اقتصاد کشورمان می‌دانیم.
تأسیس «قرارگاه دفاع اقتصادی» و «قرارگاه سایبری» برای پایش تهدیدات دشمن

وی «تحریم هوشمند» را یکی دیگر از تحریم‌های غیرعامل دشمن دانست و گفت: آمریکا در سال گذشته پنجمین صحنه جنگ را در تهدید سایبری علیه ایران انجام داده است، همچنین در بخش حوزه امنیتی با عناصری همچون پژواک و گروه ریگی در تلاش است تا امنیت کشور را ناامن سازد اما این سازمان پدافند غیرعامل است که پس از تحلیل و پایش این تهدیدها آنها را مدیریت می‌کند.
جلالی با بیان اینکه افتتاح «قرارگاه دفاع اقتصادی» برای پایش تهدیدات دشمن راه‌اندازی است، گفت: با توجه به نامگذاری سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری باید تلاش کنیم نارسایی را که در این حوزه متمرکز شده، شناسایی کنیم و با آماده کردن ظرفیت‌های داخلی و شناسایی آنها در سایر حوزه‌ها پیروز باشیم.
وی تصریح کرد: با هماهنگی‌ها و همکاری سازمان ارتباطات، شورای امنیت ملی و وزارت اطلاعات کشور موفق شدیم در بخش سایبری «قرارگاه سایبری» را راه‌اندازی کنیم تا تهدیدات فردی، اجتماعی و امنیتی دشمن را با کمک مخابرات، پلیس سایبری و پدافند غیرعامل دنبال کنیم.

سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال گذشته ۵۰۰ مانور سایبری انجام داده است

جلالی با بیان اینکه اولویت سازمان پدافند غیرعامل در سال ۹۰ دفاع سایبری است، اظهار داشت: با همکاری وزارت صنعت، وزرات دفاع و آی‌سی‌تی در تلاش هستیم تولید بومی بخش نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را دنبال کنیم و با توجه به اولویت‌بندی این بخش سایبری از دیگر شرکت‌ها در این زمینه دعوت به همکاری می‌کنیم. وی، انجام ۵۰۰ مانور سایبری را از دیگر محورهای پدافند غیرعامل کشور دانست و تصریح کرد: با بررسی نکات آسیب‌پذیر در صدد هستیم تا با برگزاری ۵۰۰ مانور سایبری این موارد را برطرف سازیم، هم‌چنین مقابله با موقعیت‌های پرخطر و بحران‌ها از دیگر برنامه‌های کاری این سازمان است که با آموزش پرسنل برای مواجه با این رویدادها همراه است.

آموزش ۲ میلیون نفر در زمینه تولید محتوا

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ۱۰۰ حادثه پرخطر در حوزه نفت، پتروشیمی، گاز و بخش خصوصی در کشور رخ داده است، خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور به طور جدی تیم‌های مقابله با این نوع حوادث را پیگیری می‌کند تا بتواند حوادث مشابهی را در این حوزه‌ها از بین ببرد.
جلالی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری بسیج دانش‌آموزی و بسیج دانشجویی برای کنترل حوادث آموزش‌های لازم را ارائه داده است، گفت:‌ با همکاری سازمان‌های بسیج دانش‌آموزی و دانشجویی در تلاش هستیم تا برای مقابله با حوادث خطرناک آموزش‌های لازم را در هفته بسیج دانش‌آ‌موزی اجرا کنیم و امیدوارم که از ظرفیت‌های بسیج در همه دستگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی در این زمینه سفارش شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ۲ میلیون نفر در زمینه تولید محتوا آموزش‌های لازم را دیده‌اند، یادآور شد در سال جاری در بخش تولید محتوا ۲ میلیون نفر دیگر آموزش‌های لازم را خواهند دید.

رشته‌های پدافند غیر عامل در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس می‌شود

وی تصریح کرد: چهار دوره کارشناسی ارشد امنیت ملی پدافند غیرعامل در دانشگاه فارابی به پذیرش دانشجو پرداخته است که در بهمن ماه سال جاری طی کنکور سراسری از خواهران انتخاب خواهند شد. همچنین ۷۰۰ دانشجو در بخش آموزش کارشناسی ارشد در ۶ رشته آموزش می‌بینند که از بورسیه و کنکور جذب می‌شوند.
جلالی در ادامه افزود: دانشگاه نفت اهواز با داشتن رشته ایمنی و پدافند غیرعامل در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد و در تلاش هستیم تا از ترم‌های آینده در رشته هسته‌ای دانشجو جذب کنیم و همچنین دانشگاه امام حسین «ع» هم از طریق کنکور به جذب دانشجو در رشته سایبری خواهد پرداخت.

۸۰ آیین‌نامه سازمان پدافند غیرعامل تا پایان مهرماه چاپ می‌شود

وی در پایان با تشریح تولید استانداردها و آیین‌نامه‌های پدافند غیرعامل گفت: ۸۰ آیین‌نامه سازمان پدافند غیرعامل تا پایان مهرماه چاپ می‌شود و درصدد هستیم تا با بررسی تمامی آیین‌نامه‌های دستگاه‌های مختلف آیین‌نامه‌های امنیتی را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که این امر برای ما اهمیت دارد و در کشوری مانند آمریکا نزدیک به ۹۰۰ آیین‌نامه پدافند غیر عامل وجود دارد که روسیه هم به این مسئله به خوبی پرداخته است.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز