۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

افتتاح قطعه اول آزادراه شمال باز هم عقب افتاد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: به دلیل وجود مشکلات پیشگیری نشده در تکمیل قطع اول ازادراه تهران- شمال در حال بررسی هستیم تا بدین ترتیب بازتعریفی مجدد درباره زمان‌بندی تکمیل قطعه اول ازادراه تهران - شمال داشته باشیم.
کد خبر : ۳۴۴۵۶۶
صراط: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: به دلیل وجود مشکلات پیشگیری نشده در تکمیل قطع اول ازادراه تهران- شمال در حال بررسی هستیم تا بدین ترتیب بازتعریفی مجدد درباره زمان‌بندی تکمیل قطعه اول ازادراه تهران - شمال داشته باشیم.

به گزارش فارس، بازدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مسئولان بنیاد مستضعفان به عنوان شریک دولت در پروژه آزاد راه تهران شمال امروز این پروژه در حال انجام است.

در حاشیه این مراسم بازدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: آزادراه تهران - شمال از نظر عملیات اجرایی منحصر به فرد است و نوعی منبت‌کاری مهندسی محسوب می‌شود.

خیرالله خادمی ادامه داد: بلندترین پل و تونل کشور در آزادراه تهران - شمال وجود دارد و در این پروژه شاهد روسازی‌های بتنی با حجم انبوه خواهیم بود،بدین ترتیب که برنامه‌ریزی شد کل قطعات آزادراه تهران- شمال به غیر از قطعه 4 که تکمیل شده است روسازی بتنی شود.

خادمی با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران شمال 32 کیلومتر طول دارد،گفت: در این قطع 39 دهنه تونل وجود دارد که فقط 700متر حفاری تونل باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ورود دستگاه روسازی بتنی به پروژه گفت: در تونل بلند تالون روسازی بتنی را آغاز می‌کنیم .

وی به برخی از مشکلات اجرای قطعا اول آزاد راه تهران - شمال اشاره کرد و گفت: وجود روستاهای مختلف در حاشیه این آزادراه موجب شده است که در راستای حفظ آسایش آنها عملیات پروژه کمی به کندی انجام گیرد ضمن آنکه البرز به عنوان رشته کوه‌های جوان ریزش‌های فراوانی دارد و همین امر نیز موجب بروز تعویق در پروژه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: مقرر شده بود در بهار سال 1396 قطعه اول آزادراه تهران- شمال تکمیل شود که به علت وجود مشکلات باید بازتعریفی در زمان‌بندی پروژه داشته باشیم.

خادمی با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال 93 طی 19 سال فقط 34 درصد رشد داشت گفت: در دو سال اخیر طی هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان تحول جدی در رشد پروژه رخ داد و پیشرفت فیزیکی دراین دو سال به 45 درصد و فقط در سال 95 ، 25 درصد بود.

وی کل پیشرفت قطعه اول را 76 درصد عنوان کرد و گفت: حدود 24 درصد دیگر از این پروژه باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر 6 پیمانکار ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال فعالیت می‌کنند و عملیات اجرایی پیمانکار چینی نیز محدود شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مسیر آزادراهی در بهار 95 زیر بار عبور می‌رود توضیح داد: به دلیل وجود مشکلات در اجرای این پروژه ممکن است کمی زمان‌بر باشد و لازم است بازتعریفی در زمان‌بندی پروژه داشته باشیم؛ باید ایمنی کامل در مسیر فراهم شود تا مردم بدون دغدغه از قطعه یک عبور کنند. بنابراین برنامه‌ای برای افتتاح زودهنگام قطعه اول نداریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در حال حاضر 133 جبهه کاری و 2400 نفر به صورت مستقیم در قطعه اول آزادراه تهران- شمال فعالیت می‌کنند.

وی هزینه اجرای قطعه اول آزادراه تهران- شمال از امروز تا روز افتتاح را 500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم از سوی دولت و شریک دولت (بنیاد) به صورت مشارکتی در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی تامین می‌شود.

خادمی همچنین درباره قطعه دوم آزادراه تهران شمال بیان کرد: در این قطعه همه مناقصات برگزار شد و 4 پیمانکار پروژه را برعهده گرفتند که بخشی از آنها تجهیز کارگاه را نیز آغاز کرده‌اند.

خادمی با بیان اینکه تونل البرز به طول 6.5 کیلومتر در قطعه دو در حال احداث است گفت: 16 کیلومتر دیگر از قطعه دو به 4 پیمانکار واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هزینه تکمیل قطعه
 دوم آزادراه تهران- شمال را 2 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی همچنین در مورد قطعه سوم آزاد راه تهران- شمال گفت: این مسیر در بازتعریفی جدید از 47 کیلومتر به 50 کیلومتر افزایش طول رسید شیب‌ها در قطعه سوم استاندارد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هزینه تکمیل قطعه سوم آزادراه تهران- شمال را 4 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی بیان کرد: هزینه اجرای کل آزادراه تهران- شمال به صورت مشارکتی توسط دولت و بنیاد در قالب «50-50» تامین می‌شود و از بنیاد به خاطر پرداخت به موقع آورده خود رضایت داریم.

وی اظهار داشت: همانطور که عنوان شد به دلیل وجود برخی مشکلات پیش‌بینی نشده باید بازتعریفی جدید از نظر زمانی درباره زمان افتتاح قطعه اول آزادراه تهران- شمال داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: متاسفانه برخی از محلی‌ها به بهانه‌های مختلف برای اجرای ممانعت به عمل می‌اورند ضمن آنکه از نظر تملک اراضی مشکلات زیادی داریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: به عنوان مثال هزینه تملک اراضی در اغلب پروژه‌ها حداکثر هر متر مربع 500هزار ریال است اما در آزادراه تهران- شمال این رقم در هر متر مربع 2 میلیون ریال تا 10 میلیارد ریال است.

وی افزود: از دیگر مشکلات ما در حوزه تملک اراضی پرداخت نقدی است. بدین ترتیب که باید بابت هزینه‌های تملک یک زمین مبلغ زیادی پرداخت کنیم؛ به عنوان مثال برای تملک اراضی یک واحد مسکونی 470 میلیون تومان پرداخت کردیم که رقم سنگینی است.

خادمی گفت: از دیگر مشکلات ما موضوع ارزش افزوده اراضی است بدین ترتیب که با احداث یک مسیر ازادراهی ارزش افزوده اراضی رخ می‌دهد درحالی که این ارزش افزوده فقط مشمول ساکنان حاشیه آزادراه است در حالی که باید به همه اختصاص یابد.

وی بیان کرد: تاکنون بابت تکمیل اراضی در قطعه اول آزادراه تهران- شمال 32 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم و این مورد هنوز ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: شرکت ساخت برای تملک اراضی فعلا حدود 300 میلیارد تومان نقدینگی در کل پروژه‌ها نیاز دارد.