۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷

راستگو: حقوق شهروندی کاغذی پاسخگو نیست

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسبب آلودگی هوا دولت است و مسئولین باید بدانند حقوق شهروندی کاغذی و پیاده سازی آن در قالب تنها یک منشور پاسخگوی هیچ یک از مطالبات مردمی نیست.
کد خبر : ۳۴۴۵۷۲
صراط: رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسبب آلودگی هوا دولت است و مسئولین باید بدانند حقوق شهروندی کاغذی و پیاده سازی آن در قالب تنها یک منشور پاسخگوی هیچ یک از مطالبات مردمی نیست.

الهه راستگو در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به 29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک اظهارداشت: نامگذاری روزها فرصتی جهت بررسی اقدامات صورت گرفته است در حالی که ما تنها شاهد برگزاری برنامه‌هایی سمبلیک و نمادین هستیم.

وی از آلودگی هوای شهر تهران به عنوان مهمترین و اساسی ترین معضل شهر و مشکل شهروندان یاد کرد و افزود: برخلاف آنچه عنوان می‌شود این معضل بیش از فعالیت صنایع مرتبط با خودروهاست.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران سیاست و رویکرد دولت در چند سال گذشته را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: تولید خودرو جدید بدون توجه به خروج خودروهای فرسوده و افدام مناسب در راستای ارتقاء کیفی آن، شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و دودزا و بی رغیتی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تنها افزایش بار ترافیکی و آلایندگی بیشتر در شهر را به دنبال داشته که البته از عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در سیستم حمل و نقل عمومی نباید غافل بود.

راستگو در ادامه به بدهی 14000 میلیاردی دولت تنها در حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: سرفاصله خارج از حد استاندارد و ازدحام بیش از حد در خطوط مترو به دلیل کمبود قطار، توقف‌های ناشی از فرسودگی واگن، عدم تجهیز برخی خطوط مترو به پله برقی و بسیاری از کمبودهای دیگر تنها به دلیل استنکاف دولت در پرداخت بدهی کلان خود به مدیریت شهری بوده و این در حالی است که مردم مسبب تمامی این کوتاهی ها را شهرداری و مدیریت شهری می دانند.

وی وضعیت امروز سیستم حمل و نقل عمومی را نقض حقوق شهروندی دانست و تاکید کرد: مسبب آلودگی هوا دولت است ، مسئولین باید بدانند حقوق شهروندی کاغذی و پیاده سازی آن در قالب تنها یک منشور پاسخگوی هیچ یک از مطالبات مردمی و گره گشای مشکلات آنها نبوده و لازم است اقدام و عملی مناسب در این زمینه صورت گیرد.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی را غیر قابل تحمل برای شهروندان دانست وگفت: شهروندانی که امروزمطالبه گر حقوق خود هستند همان رای دهندگان به رییس جمهورند و قطعا اگر دولت گامی مناسب در این زمینه بردارد پاسخگوی مردم بوده است.

راستگو با بیان اینکه احقاق حقوق شهروندی امروز آمیخته با بسیاری از مسائل حزبی و سیاسی شده افزود: 29 دی به نام هوای پاک نامگذاری شده درحالی که حداقل این روز در شهر تهران هوای پاکی اسنشاق نمی شود و حتی یک محله از هوای پاک برخوردار نیست.

وی تنها کارکمیته اضطرار آلودگی هوا را تعطیلی مدارس دانست و افزود: تعطیلی مدارس و صنایع آلوده راهکار حل معضل آلودگی هوا نیست و باید با برنامه ریزی مناسب از بسیاری از نتایج این سوء مدیریت ها ممانعت کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شهر تهران خسارت ناشی از آلودگی هوا را بسیار بیش تر از بدهی دولت عنوان کرد و گفت: خسارت ناشی از هدر رفت سوخت در ترافیک، افزایش بیماری های قلبی ، عروقی، سقط جنین و مرگ های مشکوک و آسیبهای روانی و اجتماعی پس از فوت هر فرد در خانواده قطعا بسیار کلان و خارج از حد تصور خواهد بود و مسئولین بی تفاوت نسبت به تمامی این فجایع تمام برنامه ریزی خود را صرف تعطیلی مدارس کرده اند که اگر این سیاستگذاری مناسب بود هیچ گاه با بحرانی تر شدن وضعیت هوا و ونامناسب تر از گذشته آن مواجه نبودیم.