۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

چین: تایوان را به مراسم تحلیف ترامپ راه ندهید

پکن از دولت واشنگتن خواست تا به تایوان اجازه اعزام هیأتی را که قصد حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا را دارد، ندهد.
کد خبر : ۳۴۴۵۷۸
صراط: پکن از دولت واشنگتن خواست تا به تایوان اجازه اعزام هیأتی را که قصد حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا را دارد، ندهد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، چین امروز چهارشنبه از آمریکا خواست تا مانع از حضور هیأت اعزامی از تایوان در مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، شود.

گفتنی است ترامپ با پاسخگویی به تماس تلفنی «تسای اینگ ون» رئیس کشور تایوان که برای عرض تبریک به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، انجام گرفت؛ رویکرد ۳۷ ساله واشنگتن در به رسمیت شناختن سیاست «چین واحد» را زیر سوال برد و با اعتراض دولت پکن مواجه شد.

وزارت امور خارجه تایوان پیشتر اعلام کرده بود که هیأتی از این کشور به سرپرستی « یوشیکون» نخست وزیر سابق این کشور و همچنین شماری از دولتمردان و یکی از مشاورین امنیت ملی، در مراسم تحلیف ترامپ که روز جمعه برگزار می شود، حضور خواهد یافت.

البته، حضور هیأت تایوانی در مراسم تحلیف رؤسای جمهوری آمریکا امر غیر معمولی نیست، اما آنچه که موجب نگرانی چین می شود، عدم اطمینان به نیت تسای اینگ از بابت تمایلات جدایی طلبانه وی است.

در همین راستا، اگرچه دفتر تایوان می گوید که قرار نیست هیأت اعزامی با هیچ یک از اعضای دولت ترامپ دیدار داشته باشد؛ «هوا چوئینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنان از مخالفت پکن با خط مشی کلی که تایپه در پیش گرفته است، سخن گفت.   

به گفته وی، چین مخالف هر گونه بهانه جویی تایوان برای اعزام افرادی به آمریکا با نیت مشارکت در فعالیت هایی است که هدف آن مداخله جویی یا تخریب روابط پکن- واشنگتن است. به همین دلیل چین از آمریکا می خواهد تا به تایوان اجازه اعزام چنین هیأتی را ندهد.

هوا چوئینگ تاکید کرد: مواضع چین در این خصوص به طور دقیق و خطا ناپذیر به دولت آمریکا و تیم ترامپ، ابلاغ شده است.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز