۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴

توضیح روانچی درباره سفر مقام انگلیسی به تهران

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار معاون وزیر امور خارجه انگلیس با وی در روز چهارشنبه در تهران، اظهار کرد: در جریان این دیدار در ارتباط با مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.
کد خبر : ۳۴۴۵۹۹
صراط: معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار معاون وزیر امور خارجه انگلیس با وی در روز چهارشنبه در تهران، اظهار کرد: در جریان این دیدار در ارتباط با مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.

مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان این که این دیدار عصر امروز برگزار می شود ، اعلام کرد: در این ملاقات همچنین نسبت به مواضع نامناسبی که اخیراً توسط مقامات انگلیسی در مورد ایران اعلام شده گفت‌وگو و صحبت خواهیم کرد.

 ترزا می، نخست وزیر انگلیس، چند هفته پیش  ضمن حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از لزوم همکاری با کشورهای این حوزه در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران سخن گفته و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد.

در این نشست، می ضمن تشریح سیاست‌های دولت خود در زمینه روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به نقش ایران در منطقه نیز پرداخت و گفت که انگلیس آماده است با کشورهای عضو شورا برای مقابله با آنچه وی «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» خواند، همکاری کند.

نخست وزیر انگلیس اظهار کرد : ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آن ها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند، ادامه دهیم و افزود: «بنابراین، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج فارس و در بُعدی وسیعتر، متوجه خاورمیانه می‌کند، مشاهده می‌کنم».

 این اظهارات در همان زمان با واکنش شدید جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور مواجه شد و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط گفت : کشورهایی که مداخله‌جویی‌های غیر مسئولانه آنها در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ، خشونت و تروریسم شده است در جایگاهی نیستند که دیگران را به مداخله در امور منطقه متهم نمایند.

وی با اشاره به سیاست‌های تفرقه افکنانه بریتانیا افزود: این کشور در تلاش برای بازگشت به این منطقه، مجددا به سیاست های تفرقه افکنانه روی آورده است که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاری عبث و غیرسازنده است.

قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، ریشه بخشی از این اظهارات را ناشی از تحولات در روابط این کشور با اتحادیه اروپایی می داند که مشکلات، کمبودها و پیچیدگی هایی را در منافع و جایگاه بین المللی انگلیس ایجاد کرده و باعث شده است نخست وزیر این کشور متناسب با فضای اجلاس شورای همکاری خلیج فارس و برای خوشایند تعدادی از سران کشورهای عضو این شورا، حرف هایی نسنجیده علیه دولت و ملت ایران بر زبان بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان گفت: به نظر می رسد هدف از این گونه اظهارات تلاش برای عقد قراردادهای جدید هنگفت تسلیحاتی بین انگلیس و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در نهایت، تشدید بحران های ناشی از جنایات جنگی آنها علیه ملت های مظلوم یمن، سوریه، بحرین، عراق و دیگر کشورهای اسلامی منطقه باشد.