۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲

ظریف: منافع ایران در ثبات و امنیت منطقه است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات پیش‌رو در آستانه برای حل بحران سوریه، گفت: امیدواریم که تمام طرف‌هایی که توافق آتش‌بس را امضا کرده‌اند با قصد پایان دادن به خصومت‌ها به آستانه بیایند.
کد خبر : ۳۴۴۶۰۵
صراط:  وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات پیش‌رو در آستانه برای حل بحران سوریه، گفت: امیدواریم که تمام طرف‌هایی که توافق آتش‌بس را امضا کرده‌اند با قصد پایان دادن به خصومت‌ها به آستانه بیایند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانش در اجلاس داووس در سوئیس در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آستانه که قرار است میان گروه‌های مخالف سوری و دولت این کشور برگزار شود، گفت: ما در طول سه سال و نیم گذشته که در این بخش (وزارت خارجه ایران) فعالیت کرده‌ایم بارها گفتیم که نباید نتیجه مذاکرات سیاسی را پیش از شروع این مذاکرات تعیین کنیم. مهم این است که همه بدانند هیچ راه‌حل نظامی در سوریه وجود ندارد.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی اجلاس داووس، ظریف در ادامه گفت: اگر شما به این درک و تشخیص برسید که باید به خونریزی در این کشور پایان دهید برای آن تلاش خواهید کرد که می‌تواند از طریق آغاز گفت‌وگو و مذاکره در داخل سوریه باشد. ما امیدواریم که این مساله در آستانه توسعه پیدا کند. همچنین امیدواریم که همه در این روند همکاری داشته باشند. به طور قطع گروه‌های تروریستی داعش و النصره در این مذاکرات حضور نخواهند داشت.

وی افزود: ما امیدواریم که تمام طرف‌هایی که توافق آتش‌بس را (در سوریه) امضا کرده‌اند از جمله گروه‌های مسلح که در داخل سوریه عمل می‌کنند و همچنین دولت سوریه با قصد پایان دادن به خصومت‌های طولانی به آستانه بیایند و یک روند سیاسی را آغاز کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که منافع ایران در امنیت، ثبات و آسایش منطقه قرار دارد بنابراین ما امیدواریم که دست کم آتش‌بس در سوریه ادامه پیدا کند.

ظریف همچنین گفت: ما نمی‌توانیم با هزینه دیگران به موفقیت دست یابیم و به طور قطع نمی‌توانیم در جایی که دیگران ناامن هستند به امنیت دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، گفت: با توجه به اینکه ما نزدیک به 40 سال است سیاست‌های آمریکا را نظاره کرده‌ایم من بر این باورم که پیش از قضاوت ابتدا باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.