۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷

هوای ناسالم قم در روز ملی هوای پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت:کیفیت هوای امروز قم در حالی در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد که امروز در تقویم کشور، روز ملی هوای پاک نام گرفته است.
کد خبر : ۳۴۴۶۵۶
صراط:  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت:کیفیت هوای امروز قم در حالی در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد که امروز در تقویم کشور، روز ملی هوای پاک نام گرفته است.

 به گزارش خبرنگار ایسنا، «سیدرحمان دانیالی» پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز ملی هوای پاک در 29 دی‌ماه اظهار کرد: کیفیت هوای امروز قم در حالی در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد که امروز در تقویم کشور، روز ملی هوای پاک نام گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: استان قم مبتلا به آلودگی‌های طبیعی و مصنوعی می‌باشد هرچند هنوز همانند بسیاری از کلانشهرها به آلودگی شدید مبتلا نشده اما وجود آلودگی‌هایی با منشاء طبیعی به ویژه ریزگردها یکی از دغدغه‌های مهم بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در جهت کاهش آلودگی هوای قم اقداماتی در دست اجرا می‌باشد که در این‌باره شهروندان سهم مهمی در کاهش آلودگی‌ها دارند و طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز یکی از این طرح‌های مهم است که روز گذشته از سوی علاقه‌مندان به محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد در بلوار پیامبر اعظم(ص) اجرا شد.

دانیالی اظهار کرد: متأسفانه سوخت مصرفی نیروگاه سیکل از گازوئیل و مازوت می‌باشد که با وجود این‌که استان قم در تأمین گاز با مشکلی روبرو نیست هنوز سوخت مصرفی فعلی تغییر نیافته است.


 وی خاطرنشان کرد: در جهت کاهش تأثیر آلاینده‌های سوختی با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت‌های نفت و گاز توانستیم سهمیه گاز نیروگاه را افزایش دهیم.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یادآور شد: یکی دیگر از بحران‌های زیست محیطی در استان قم، وضعیت دریاچه نمک است که همایشی یک روزه در 5 اسفندماه در دانشگاه قم در جهت بررسی ابعاد مشکلات و بحران در دریاچه نمک برگزار می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌های ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان می‌تواند تا حدی در رفع معضلات و بحران دریاچه نمک موثر باشد ضمن این‌که محققان و پژوهشگران نیز می‌توانند راهکارهای علمی خود را در مورد دریاچه نمک ارائه دهند.

دانیالی به برخی دیگر از علل آلودگی‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از آلودگی‌های مهم در قم، آلودگی‌های صنعتی بشمار می‌رود که هوای قم را آلوده می‌کند و در این میان آتش‌سوزی برخی واحدهای صنعتی همانند اتفاقی که در روز گذشته در شهرک صنعتی شکوهیه اتفاق افتاد نیز می‌تواند موجب آلودگی هوا شود.