۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

جزئیات کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا

رهبر ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا گفت، مطبوعات این کشور درباره اجرای این ارکستر و ارکستر سمفونیک تهران مطالب زیادی نوشتند و آن را یک اتفاق تاریخی دانستند.
کد خبر : ۳۴۴۷۳۲
صراط: رهبر ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا گفت، مطبوعات این کشور درباره اجرای این ارکستر و ارکستر سمفونیک تهران مطالب زیادی نوشتند و آن را یک اتفاق تاریخی دانستند.

به گزارش ایسنا، شهرداد روحانی در حاشیه دومین روز تمرین ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا در بنیاد رودکی به خبرنگاران گفت: از هشت ماه پیش که رهبری دائم ارکستر سمفونیک تهران را که قبول کردم، مراودات فرهنگی با دیگر ارکسترهای سمفونیک دنیا بود. از طرفی در نظر داشتم که اگر بخواهم  در اجراهای خود از سولیست استفاده کنم، از نوازنده‌های ایرانی باشد.  

او درباره اجرای مشترک این ارکستر با ارکستر پوچینی ایتالیا توضیح داد: در این برنامه برای اجرای قطعه‌ی «باغ ایرانی» که از آثار خودم است، از «نسیم صدر» به عنوان نوازنده سولو ویولنسل استفاده خواهم کرد.

او ادامه داد: چهل نوازنده از ارکستر فستیوال پوچینی  به ایران آمده‌اند که در میان آنها نوازنده‌های جوان و نوازنده‌های مسن‌تر و باتجربه‌تر وجود دارند. ما چند روز است که تمرین‌ها را شروع کردیم. وقت ما برای تمرین کم بود، اما کارها خوب پیش می‌رود. این ارکستر ایتالیایی پس از اجرا به فرودگاه می‌رود تا تورهای کنسرت‌ خود را در اروپا ادامه بدهد.

روحانی  درباره رپرتوارهای  اجرایی این کنسرت که ۳۰ دی‌ماه در قالب جشنواره موسیقی فجر بر روی صحنه می‌رود اظهار کرد: در بخش اول که رهبری آن را من بر عهده دارم، قطعات «باغ ایرانی»، «اوورتور ویلیام تل» اثر روسینی و «کاپریس ایتالیایی» اثر چایکوسفکی اجرا خواهد شد. در بخش دوم نیز به رهبری پائلو اولنی –رهبر ارکستر فستیوال پوچینی-  سمفونی ۵بتهون نواخته می‌شود.

وی افزود: ارکستر طوری چیده خواهد شد که یک نوازنده ایتالیایی و یک نوازنده ایرانی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران همچنین گفت: نوازندگان ارکستر ایتالیایی خیلی خوب درباره نوزندگان ارکستر سمفونیک تهران صحبت می‌کنند و گفته بودند که انتظار نداشتیم چنین کیفیتی را از ارکستر سمفونیک تهران ببینیم.

رهبر ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا نیز در سخنانی گفت: در مدت کوتاهی که در ایران بودم احساس کردم که موسیقی ایرانی نیز روی موسیقی اروپایی تاثیر گذاشته است. نوع موسیقی که در رستوارن‌های ایران می‌شنیدم شبیه نوعی از موسیقی پاپ ایتالیا بود. این شباهت‌ها احساس می‌شود و  نشان میدهد که فرهنگ‌های مختلف می‌توانند  از یکدگیر تاثیر بگیرند.

«پائولو اولنی»اظهار کرد: من تجربه خوبی با موزیسینهای ایرانی  ارکستر سمفونیک تهران داشتم آنها جوان هستند، انرژی دارندو حرفه‌ای کار می کنند. ما به دنبال این هستم که ارکستر سمفونیک تهران را به ایتالیا دعوت و آن را به مردم این کشور معرفی کنیم.

او با بیان اینکه جراید ایتالیایی درباره این کنسرت مطالب زیادی نوشتند اظهار کرد: آنها گفتند با برگزار این کنسرت یک اتفاق تاریخی رخ می‌دهد. حضور ایتالیا یی‌ها در ایران پیش از این نیز اتفاق افتادده بود اما ارکستری که به اینجا آمده بود ارکستر دانشجویان بود اما این اولین بار بود که دو ارکستر حرفه‌ای برنامه‌ای را به صورت مشترک اجرا می‌کنند به همین دلیل مطبوعات ایتالیا خیلی به این موضوع توجه کردند.

رهبر ارکستر فستیوال پوچینی بیان کرد: اولین سفر خارجی رییس جمهوری فعلی ایران به ایتالیا بود و رییس جمهور سابق ایتالیا بهار امسال در ایران حضور داشت این نشان می‌دهد که غیر از تبادلات سیاسی تبادلات فرهنگی نیز بین دو ارکستر انجام می‌شود.

او درباره قطعات اجرایی این کنسرت که در تالار وحدت برگزار خواهد شد گفت: من خیلی از انتخاب قطعات خوشحال هستم. اثر روسینی، اپرایی درباره‌ی آزادی است که انتخابی مناسب بود. قطعه باغ ایرانی نیز برای اشاره به ایران  و معرفی آن انتخاب شده و قطعه‌چایکسفکی  نیز درباره ایتالیا و عشق او به این کشور است. سمفونی ۵ بتهون نیز یکی ازبهترین آثار این هنرمند است و ما آن را اجرا خواهیم کرد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز