۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

آقای روحانی! هورالعظیم را مسموم کردند نه احیا

معاون تالابها می‌گوید آستانه خطرناکی و آلایندگی فاضلاب رهاسازی شده در هورالعظیم را مسئولان استان کنترل می‌کنند اما مسئولان محیط زیست خوزستان ورود هرگونه فاضلاب را به تالاب تکذیب می‌کنند. پس چه کسی آستانه آلایندگی فاضلابی مملو از سموم را کنترل می‌کند؟
کد خبر : ۳۴۴۹۰۴
صراط: معاون تالابها می‌گوید آستانه خطرناکی و آلایندگی فاضلاب رهاسازی شده در هورالعظیم را مسئولان استان کنترل می‌کنند اما مسئولان محیط زیست خوزستان ورود هرگونه فاضلاب را به تالاب تکذیب می‌کنند. پس چه کسی آستانه آلایندگی فاضلابی مملو از سموم را کنترل می‌کند؟

به گزارش تسنیم، ماه‌ها از بروز اختلافی فاحش میان اظهارات معصومه ابتکار و نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرد. اختلافی فاحش بر سر آنچه ابتکار، با افتخار آن را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید عنوان می‌کند و در بسیاری از گفت‌و‌گوهای خود با رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، به آن می‌بالد: احیای تالاب هورالعظیم.

این ادعای خوش آهنگ غالباً با این توضیح همراه می‌شود که دولت یازدهم موفق شده تالاب مرده هورالعظیم را 62 درصد آبگیری کند. این 62 درصد که در برخی گفت‌و‌گوها به 63 درصد هم افزایش یافته، بدون توضیحات تکمیلی دیگری به خورد مخاطب داده می‌شود بی‌آنکه حتی اشاره‌ای شود که در ارائه این آمار 62 یا 63 درصدی، کدام بخش از تالاب به عنوان کل در نظر گرفته شده، کل تالاب هورالعظیم؟ بخش داخلی؟ بخش شمالی یا جنوبی؟ البته همین ادعا هر بار پس از مطرح شدن، کافی است تا موجی از اعتراضات را در میان فعالان محیط زیست استان خوزستان و نمایندگان مجلس به همراه داشته باشد. اما اصرار معصومه ابتکار بر ثبت احیا یا به گفته خودش آبگیری 63 درصدی هورالعظیم در کارنامه سازمان حفاظت محیط زیست دولت تدبیر و امید همچنان ادامه دارد تا جایی که حتی اعتراض نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی که نهایتاً به اعزام هیئتی متشکل از نمایندگان استان خوزستان و نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست به دشت آزادگان به منظور بررسی صحت و سقم ادعای ابتکار منجر شد هم با وجود آنکه گزارش هایی در تکذیب ادعای ابتکار را به همراه داشت، نتوانست این بانوی سبز پوش را از پافشاری بر ادعای جنجال برانگیز خود باز دارد.

اعتراضات به جایی رسید که قاسم ساعدی، نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، در واکنشی تند و بی‌سابقه، ابتکار را دروغگو خواند و خواستار محاکمه وی شده و ساعاتی بعد، با واکنشهای دیگر نمایندگان استان خوزستان و فعالان محیط زیست همراه شد. این معترضان با انتقاد از اینکه به جز رهاسازی فاضلاب و زهاب کشاورزی حاوی سموم، کودهای شیمیایی و املاح که به از بین رفتن اکوسیستم منطقه و نابودی گونه های جانوری و گیاهی منجر شده، اقدامی برای هورالعظیم صورت نگرفته، از وارونه جلوه دادن حقیقتی تلخ توسط معاون رئیس جمهور دولت تدبیر و امید گله مند بودند. از اینکه، مسموم کردن را رنگِ احیا بزنند و به جامعه بفروشند. این انتقادات البته مطابق معمول، از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، در صندوقچه بهانه جویی‌ها و غرض ورزی‌های مخالفان ابتکار بایگانی می‌شد.

اما اظهارات متناقض و نسبتاً همزمان دو تن از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست طی هفته گذشته درباره اوضاع و احوال تالاب هورالعظیم، فصل جدیدی را در کشمکش‌های ابتکار و منتقدان گشود.

مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، که چندی پیش به همراه هیئت اعزامی مذکور، وضعیت تالاب را مورد بررسی قرار داده بود، سرانجام هفته گذشته با انتقاد از اینکه وزارت نیرو حقابه هورالعظیم را تحویل نداده و وزارت نفت در ارتباط با احیای تالاب به وظابف خود عمل نکرده، اعلام کرد: آب حوضچه‌های 3 و 4 و 5 از پسابهای تصفیه شده کشت و صنعت تامین می‌شود البته این زهاب توسط مسئولان استان مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مواد شیمیایی، افزودنی‌ها، سموم و املاح آن از آستانه‌ها عبور نکرده و در حد خطرناک نباشد.

این اظهارات هر چند، ناگوار بود اما از یک سو، رنگ و بویی از صداقت به همراه داشت و از سوی دیگر با ایجاد اطمینان خاطر از اینکه فاضلاب آلوده به انواع آلاینده‌ها دستکم پیش از سرریز شدن به تالاب توسط مسئولان محیط زیست استان خوزستان مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا سموم و املاح آن از آستانه‌ها عبور نکرده و در حد خطرناک نباشد، مخاطب را کمی آرام می‌کرد. اما این اطمینان به وجود آمده دوامی نداشت که چرا که احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفت‌و‌گویی مجزا و احتمالاً بدون هماهنگی با معاونت امور تالاب های سازمان متبوعش، با متهم کردن منتقدان به دنبال کردن اغراض سیاسی، "ورود هرگونه فاضلاب به هورالعظیم را تکذیب کرده" و با این توضیح که "وزارت نیرو، حقابه 1.8 میلیارد متر مکعبی هورالعظیم را در سال 95 ــ ‌94 تحویل داده"، خبر از "آبگیری بیش از 65 در صدی این تالاب"، توسط آب شیرین کرخه" داد تا این بار، عدم هماهنگی میان مسئولان محیط زیست را هم به سردرگمی‌ها و اظهارات ضد و نقیض گذشته اضافه کرده و مخاطب را با شبهاتی جدید مواجه کند: معاون امور تالاب‌ها می‌گوید، آستانه خطرناکی و آلایندگی فاضلاب رهاسازی شده در هورالعظیم را مسئولان استان کنترل می‌کنند اما مسئولان محیط زیست استان، ورود هرگونه فاضلاب را به تالاب تکذیب می‌کنند. پس چه کسی آستانه خطرناکی و آلایندگی فاضلاب کشت و صنعتی را که مملو از سموم، کودهای شیمیایی و املاح است کنترل می‌کند؟ نکند خدای ناکرده این حجم از زهاب مزارع نیشکر که به انواع آلاینده‌ها آغشته است، بی‌آنکه حتی مورد آزمایش قرار ‌گیرد به حلق این تالاب نیمه جان ریخته می‌شود؟ سازمان حفاظت محیط زیست این کشور، به چه بهایی، با انتشار تصاویری از سرریز شدن فاضلاب به تالاب هورالعظیم، "آبگیری" و نه "فاضلابگیری" این تالاب را از دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست در دولت تدبیر و امید جلوه می‌دهد؟ آیا بهتر نبود معاون رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این کشور، به جای عوامفریبی  و "فاضلابگیری" و خفه کردن فریاد هورالعظیم با معجونی کشنده، تنها اندکی چاشنی صداقت به این تالاب خشکیده می‌افزود و با صدایی رسا، کم لطفی‌های وزارت نیرو و وزارت نفت را در حق تالاب، مردم خوزستان و خاک ایران فریاد می‌کرد تا راهی برای درمان این تالاب نگون بخت گشوده باشد؟