۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
سومین روز جستجو در ویرانه های پلاسکو

پیدا شدن پیکر یک آتش‌نشانان دیگر از زیر آوار/ انتقال اجساد 3 شهید به پزشکی قانونی/ علت احتمالی آتش سوزی/ مقصران در نقش قهرمان!

محمدباقر قالی باف که در زمان وقوع حادثه در قم بود، دیروز همراه با دوربین های فیلمبرداری و عکاسی رسانه های خودی، وارد تونل حفر شده برای دستیابی به طبقات زیرین ساختمان پلاسکو شد تا همچنان روند قهرمان سازی از او ادامه داشته باشد.
کد خبر : ۳۴۵۰۷۹
گروه اجتماعی صراط - در حالی که دو روز پس از حادثه تلخ فروریختن ساختمان 17 طبقه و 54 ساله پلاسکو در تهران، جست‌وجو برای یافتن آتش نشانانی که زیر آوار مانده اند، ادامه دارد، گزارش شده احتمال زنده بودن برخی از این افراد وجود دارد.

به گزارش صراط، مرتضی مرادی پور، معاون هلال احمر تهران گفته است: "چهار دستگاه زنده‌یاب هلال‌احمر سیگنال‌هایی از سمت موتورخانه پلاسکو دریافت کردند. از آنجا که دریافت پیام‌ها صوتی و به صورت ضربه بوده است، احتمال دریافت پیام از انسان زنده قوت گرفته و ما نیز امیدواریم بتوانیم هموطنان خود را زنده از محل دریافت سیگنال نجات دهیم."

اما واقعیت تلخ آن است که احتمال چنین امری همچنان کم است. جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی و دیگر مقام های شهرداری تهران احتمال زنده ماندن افراد زیر آوارها را پایین عنوان کرده اند.

احتمال زنده بودن چند نفر زیر آوار پلاسکو/ چرا پس از دو روز آمار مفقودشدگان هم اعلام نشده؟/ محدودیت‌های تازه برای خبرنگاران/ مقصران در نقش قهرمان!
روز گذشته گزارش شد که 10 نفر از مصدومان حادثه که به بیمارستان منتقل شده بودند همچنان بستری هستند و بقیه مرخص شده اند. این افراد همگی قبل از فروریختن ساختمان و در جریان آتش سوزی پیش از آن، آسیب دیده بودند.

با این حال، همچنان خبری از آمار دقیق زیر آوار ماندگان نیست و این موضوع کمی عجیب است. تا کنون فقط بیرون کشیده شدن دو تن از پیکرها به صورت رسمی تایید شده است. مسئولان مربوطه، علت عدم وجود آمار دقیق را داوطلب بودن برخی نیروهای آتش نشان عنوان کرده اند که قابل قبول نیست چراکه قطعا نیروهای مذکور چه داوطلبانه به محل اعزام شده باشند و چه غیر از آن، با سازماندهی قبلی به محل رفته بودند.

در مورد افراد عادی غیر از آتش نشانان هم خبر دقیقی منتشر نشده؛ دیروز اعلام شد که 25 خانواده به پلیس اعلام کرده اند یک نفر از آنها مفقود شده اما پلیس این خبر را تکذیب کرد.

سخنگوی آتش نشانی به عنوان سخنگوی ستاد مدیریت بحران انتخاب شده اما روند اطلاع رسانی دقیق نیست. بر خلاف یک رویه معمول در دنیا که در چنین شرایطی، هر چند ساعت یک بار با اعلام قبلی، نشست خبری محدود برگزار می شود این اقدام ساده هم انجام نشده تا به بازار شایعات دامن زده شود.

همزمان، اطلاع رسانی در مورد حادثه هم محدود شده و اجازه نزدیک شدن به محل به خبرنگاران و عکاسان داده نمی‌شود.

پس از اعلام عزای عمومی توسط دولت، امروز حسن روحانی هم به محل حادثه رفت.

از همان آغاز حادثه، حامیان شهردار تهران با اعلام آمارهای بعضا اغراق آمیز از تعداد اخطارها به کسبه ساختمان پلاسکو، تلاش کردند مسئولیت این اتفاق را از شهرداری دور کنند. محمدباقر قالی باف که در زمان وقوع حادثه در قم بود، دیروز همراه با دوربین های فیلمبرداری و عکاسی رسانه های خودی، وارد تونل حفر شده برای دستیابی به طبقات زیرین ساختمان پلاسکو شد تا همچنان روند قهرمان سازی از او ادامه داشته باشد.

آخرین اخبار به شرح زیر است:

10:43: اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: دادستانی حکم تخلیه و درصورت نیاز  تخریب پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرد.

11:16: ابوالفضل حسن بیکی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد کرد به احترام شهدای آتش نشان، می توان در محل ساختمان پلاسکو نمادی را به عنوان فداکاری و ایثار این آتش نشانها ساخت.

11:58: معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حادثه پلاسکو گفت: برای ساختمان پلاسکو تذکر دادن در مورد بحث ایمنی کافی نیست. اگر سازمان‌ها بخواهند تنها به تذکر بسنده کنند راه به جایی نمی‌برند. در جاهایی که مخاطرات جدی است، اقدامات نیز باید جدی‌تر از سوی سازمان‌ها صورت بگیرد. رویکرد ما در شرایط حاضر مقصریابی نیست اما باید به سمت اصلاح رویکردها حرکت کنیم.

13:14: جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران به دوربین شبکه خبر گفت: آمار شهدا و مفقودین حادثه نهایتا 25 نفر است که از این تعداد 16 نفر آتش نشان بوده اند. او شهادت سه نفر را تایید کرد که یکی از آنها به علت شدت سوختگی در بیمارستان بستری بود و پیکر دو نفر دیگر از زیر آوار بیرون آمد.

13:15: سخنگوی آتش نشانی تهران اخبار منتشر شده درباره احتمال زنده بودن برخی افراد در زیر آوار را تکذیب کرد.

13:20: موسی خانی، رییس دانشگاه آزاد قزوین گفت: ربات‌های امدادگری ساخته شده‌اند که می‌توانند برای شناسایی مصدومان حادثه‌ها که علائم حیاتی دارند به کار روند به طوری که این ربات‌ها موقعیت مکانی مصدومان زنده را برای امدادگران ارسال می‌کنند.

13:40: مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جلسه این شورا گفت: برای آوار برداری زمانی مشخص نیاز است و فکر نمی‌کنم که در پنج یا شش روز کار تمام شود.

13:52: صداوسیما اعلام کرد: پس از اعلام عزای امروز - شنبه - برنامه‌های طنز «پاورچین» از شبکه پنج و سریال‌های «شهرک جیم» و «لیسانسه‌ها» نیز از شبکه سه سیما پخش نخواهند شد. روز پنجشنبه ساعاتی پس از فاجعه ساختمان پلاسکو، پخش تکرار برنامه خندوانه، انتقادات شدیدی از صداوسیما را به دنبال داشت که ظاهرا این سازمان در پی جبران آن برآمده است.

13:56: عباس جدیدی با بیان اینکه بعضی از سایت های خبری سیاسی خبری را مبنی بر جلوگیری آتش نشان برای حضور بنده زدند و من را تشنه عکس خواندند، گفت: بنده بارها به صورت مخفیانه به خاطر اینکه فضا سیاسی نشود سر صحنه پلاسکو حاضر شدم.

14:39: کولیوند، رییس اورژانس کشور گفت: از لحظه حادثه تاکنون 121 مصدوم داشته‌ایم و تمام مصدومان جز 2 نفر مرخص شده‌اند.

14:58: علی سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفین انقلاب اسلامی در اولین واکنش به حادثه پلاسکو با بیان اینکه این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود گفت: بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کنیم. او با بیان اینکه امروز می‌خواهم خطاب به کسانی که اینجا کسب و کار داشتند اعلام کنم که این ساختمان را با کیفیت بسیار خوب و منطبق با مشخصات خوب ظرف دوسال خواهیم ساخت، گفت: پس از آن این واحدها را طبق ضوابطی به ذینفعان واگذار خواهیم کرد. او گفت: انتقادهایی وارد بود که چرا دیر سر زدم و باید بگویم که وجودم اینجا خیلی ضروری نبود ولی امروز برنامه ریزی و کارهایی در این باره انجام دادیم و اینجا اعلام کردیم.

15:02: علی لاریجانی رییس مجلس برای بازدید از وضعیت امدادرسانی و آواردبرداری از حادثه پلاسکو به محل این حادثه رفت. در بازدید لاریجانی از این محل، وزیر کشور، استاندار و شهردار تهران نیز او را همراهی کردند. لاریجانی در جریان این بازدید گفت: در قانون برنامه ششم یک بند آوردیم که تمام مراکز تجاری باید سیستم‌های امنیتی داشته باشند.

15:15: شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر تنها 1300 خطی که مربوط به واحدهای خود ساختمان پلاسکو می‌شود قطع است اعلام کرد: مشترکین می توانند خط تلفن  تحت مالکیت خود را به تلفن های ثابت یا همراه مورد نظر دایورت یا شماره های خود را به نقاط مختلف در همان منطقه مخابراتی منتقل کنند. همچنین امکان استفاده از این خطوط پس از بازسازی ساختمان پلاسکو یا فروش آنها نیز مهیا خواهد شد.

15:30: قالی باف، شهردار تهران وعده داد برای مغازه داران محترم ساختمان پلاسکو، بصورت موقت مکانی را تهیه خواهد کرد تا در این ماه های پایانی سال بتوانند به کسب و کار خود بپردازند.

15:57: مهرداد علی بخشی جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران گفت: نخستین شهید آتش نشان که پیکرش به محل پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شد، آتش نشانی بود که در بیمارستان جان خود را از دست داد. حوالی ساعت 5 صبح امروز پیکر نخستین آتش نشان که از زیر آوار خارج شده بود به پزشکی قانونی انتقال داده شد و آنطور که من اطلاع دارم پیکر یکی دیگر از این اجساد نیز در راه انتقال به مرکز پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک است. او گفت: پس از انتقال این اجساد اقدام به بررسی ظاهر، شناسایی هویت و در صورت نیاز اقدام به نمونه برداری ژنتیک از شهداء خواهیم کرد و تلاش ما این است که در کمترین زمان ممکن عملیات شناسایی از سوی پزشکی قانونی انجام شود.

16:52: نصرهمدانی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران گفت: گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر در صحنه نشان می‌دهد که اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۲
۹
خیلی بی شعوری صراط فقط همین لیاقتت هست
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۱
۱۴
خیلی رو قالیباف بدبخت حساس شدید بذارید اگه میخاد ریس جمهور بشه کار تبلیغاتشو انجام بده بلاخره از روحانی که بهتره تا انتخابات هم وقت زیاده یه سنگی را که به اسمان میندازی تابیاد پایین هزار چرخ میخوره نظر شما چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سردار قالیباف سالها به این کشور خدمت کرده چه در زمان جنگ تحمیلی که فرمانده بود و چه حالا که هر روز یک ایستگاه مترو و یا اتوبان و یا فضای سبز و غیره افتتاح می کند و کار ایشان خالصانه است و بدنبال تبلیغات نیست .
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۴۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۵
۴
سلام
صراط عزیز حداقل تو این شرایط که همه به فکر عزیزان اتش نشان هستیم و چشم انتظار خبری از آنها، دست از سیاسی بازی بردار
خواهشا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۱
۵
سلام و عرض ادب
این یرخوردهای جناحی رو بس کنید ،‌چیعایدتون میشه از این همه حمله به آقای قالیباف ، اگر شهرداری داره سعی میکنه که بگه مقصر نبوده شما چرا اصرار دارید که بگید شهرداری بوده ،‌شرط انصاف را در خبر رسانی رعایت کنید ،‌البته بنده هم دستی در خبر نویسی دارم ، خواهشا خدا را ناظر بر احوال و خواسته های باطنی خودتون ببینید.
خبرخوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۰
۴
مشکل انقلاب شما هستید با محدود کردن های نفسانی دایره نیروی انقلاب بیشترین آسیب و به انقلاب و رهبرمعظم میزنید...
شرافت انسانی هم خوب چیزیه...
من چند سال صراط و پیگیری می کنم و می بینم به هر بهانه ای در پی زدن قالیبافه... اگر این سیاست اسلامی است ، ما از آن دست می کشیم... چرا که اسلام در مغایرت با عقل حرفی نمی زند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۲
۵
شهرداري بجاي سياسي كاري وهزينه كردن در اين راه بايد براي آتش نشانان تجهيزات لازم را مي خريد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تجهیزات آتش نشانان کافی بوده اما متاسفانه در زیر آوار گیر افتاده اند.
مصطفی حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۵
۲
قضاوت رابه خداواگذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۷
۷
درود بر شهردار تهران دکتر قالیباف و آتش نشانان فداکار اگر اقدامات به موقع این عزیزان نبود پلاسکو هزاران نفر کشته و مجروح می داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۸
۳
واقعا خجالت بکش رهبری می گویند از حرف وحدیث کم کنید وکار کنید من نمی دانم چه دشمنی با قالیباف داری خدا هدایت کنه شما را
همدرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۱۲
۶
ای کاش شهرداری تهران به جای ریخت وپاش های مالی بی حساب وکتاب ، ذره ای برای تجهیز اتش نشانی هزینه می کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مشکل اینجاست که متاسفانه دولت بودجه شهرداری تهران را پرداخت نکرده است .
فریدون مودب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۳
۰
مسئولین یک مؤسسه خیریه بعد از تحقیق در مورد ثروتمندان شهرمتوجه شدند که وکیل پولداری در شهرشان زندگی می‌کندو تا به این زمان حتی یک ریال هم به خیریه کمک نکرده است.

پس یکی از بهترین افرادشان را برای دریافت کمک نزد او فرستادند.

مسئول خیریه : آقای وکیل ما در مورد شما تحقیق کردیم و متوجه شدیم که الحمدالله از درآمد بسیار خوبی برخوردارید ولی تا کنون هیچ کمکی به خیریه شهر نکرده‌اید.

آیا نمی‌خواهید در این امر خیر شرکت کنید؟

وکیل : آیا شما در تحقیقاتی که در مورد من کردید متوجه شدید که مادرم بعد از یک بیماری طولانی سه ساله

هفته پیش درگذشت و در طول آن سه سال، حقوق بازنشستگی‌اش کفاف مخارج سنگین درمانش را نمی‌کرد؟

زود قضاوت کردید !

مسئول خیریه: (با کمی شرمندگی) نه، نمی‌دانستم خیلی تسلیت می‌گویم.

وکیل : آیا در تحقیقاتی که در مورد من انجام دادید فهمیدید که برادرم در جنگ هر دو پایش را از دست داده و دیگر نمی‌تواند کار کند

و زن و چهار بچه دارد و سالهاست که خانه نشین است و نمی‌تواند از پس مخارج زندگیش برآید؟

زود قضاوت کردید !!!

مسئول خیریه: (با شرمندگی بیشتر) نه نمی‌دانستم چه گرفتاری بزرگی انشالله حل شود …

وکیل : آیا در تحقیقاتتان متوجه شدید که خواهرم سالهاست که در یک بیمارستان روانی است و چون بیمه نیست در تنگنای شدیدی برای تأمین هزینه‌های درمانش قراردارد؟

زود قضاوت کردید!

مسئول خیریه که کاملاً شرمنده شده بود گفت : ببخشید نمی‌دانستم اینهمه گرفتاری و مشکلات دارید …

وکیل : خوب حالا وقتی من به اینها یک ریال هم کمک نکرده‌ام شما چطور انتظار دارید به خیریه شما کمک کنم؟

باز هم زود قضاوت کردید!
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۴
۴
خواهشاا دست از سیاسی بازی حداقل در این شرایط بردارید..
گویی اخلااق برایتاان تعریف دیگر داارد..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۶
۲
به نظر من مدیر مسئول صراط ..... است که دنبال منافع .... سیاسی خودشه
اقایی
|
United States of America
|
۱۳:۲۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۹
۲
صراط چرا در باره مسبب اصلی یعنی بنیاد مستضعفان صاحب این ساختمان انتقاد نمی کنی مگه ادعا نمی کنی با کسی عقد اخوت نبستی ؟ریس بنیاد باید بر کنار و محاکمه بشه
ناشناس
|
United States of America
عزیزم ملکیت این ساختمان بنام بنیاد مستضعفان است اما سرقفلی مغازه ها به نام اشخاص حقیقی است که در بازسازی و نوسازی این بنا کوتاهی کرده اند.
ناشناس
|
Spain
|
۱۳:۴۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۷
۵
آتش نشان نمرده
این شهرداره که مُرده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۳
۴
سزاط دیگه مطمئن شدم که یک رسانه بیماری. حداقل تو این شرایط دست از این کارای سخیف بردار.
مقصر اصلی هر فاجعه ای تو کشور امثال صراطن که به مشکلات دامن میزنن. ننگ بر شما
هادی
|
United States of America
|
۱۴:۵۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۴
۲
به نظر شما کدام گزینه سهم بیشتری در حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو دارد؟
شما .... ک باعث تحریم ایران شدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۳
۴
صراط نیوز مواظب باشیم باعث تفرقه بین نیروهای اصولگرا برای انتخابات نشویم. خوب بقیه مسولان هم اگه میتونن برن توی تونل کمک کنن
احمدخواجوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۳
۴
قاليباف به روحاني ميگه حاج ميدونه آن چيه روحاني ميگه نه قاليباف ميگه آن نتيجه برجامه
رضا
|
Germany
|
۱۶:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
۶
۴
بی شرفی صراط خیلی
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز