۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱

داروهای تقلبی و قاچاق سالانه چند قربانی می‌گیرد؟

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: رسانه‌های غیررسمی مانند ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مجازی، ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای قاچاقچیان دارو به شمار می‌رود.
کد خبر : ۳۴۵۲۴۲
صراط: مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: رسانه‌های غیررسمی مانند ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مجازی، ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای قاچاقچیان دارو به شمار می‌رود.


به گزارش فارس، شهریار اسلامی تبار گفت: داروهای قاچاق به صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو وارد کشور شده و عرضه می شوند؛ فروش این داروها در داروخانه های کشور ممنوع بوده و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک‌ترین نوع قاچاق است، چرا که زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامت و جان انسان ها را به مخاطره می اندازد.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: سالانه مبالغ زیادی صرف خرید داروهای چاقی، لاغری، جوانی، جنسی و ترک اعتیاد می شود که اغلب آنها تقلبی بوده و از طریق ماهواره تبلیغ می شوند.

اسلامی تبار گفت: بسیاری از داروهای قاچاق، تقلبی بوده و داخل کشور یا کشورهای همسایه با کپی کردن جلد و بروشور داروی اصلی تهیه می شوند. 

معمولا ترکیبات درج شده روی ظروف محتوی داروهای غیرمجاز و تقلبی با ترکیبات داخلی آن تطابق نداشته و حاوی موادی هستند که عوارض خطرناکی را برای فرد مصرف کننده در پی دارند.وی افزود: در برخی مواقع تاریخ مصرف واقعی کالا منقضی شده اما در پوششی با تاریخ معتبر قرار داده شده و بنابراین ممکن است داروی فاسد به دست بیمار برسد که عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال دارد.

اسلامی تبار با اشاره گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت یعنی حتی اگر داروهای قاچاق از منابع معتبر تهیه شده باشند به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری، اثربخشی خود را از دست داده اند و فاسد شده اند.وی افزود: متاسفانه قاچاقچیان دارو با بهره گیری از رسانه های غیررسمی قدرتمندی مانند ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی اقدام به تبلیغ و فروش اجناس غیرمجاز و قاچاق می کنند.

وی، بیشترین میزان قاچاق دارو را مربوط به داروهای بدنسازی، مکمل های غذایی، اکستازی و ترامادول دانست و گفت: مصرف اینگونه اقلام موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری همچون عوارض کبدی، کلیوی، قلبی عروقی، پوست، هورمونی، اعصاب و روان، واکنش های حساسیتی یا حتی مرگ می شود.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو با استناد به گزارش های سازمان بهداشت جهانی گفت : سالانه حدود 200هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند.اسلامی تبار در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با قاچاق فراورده های سلامت توسط سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این سازمان اقدام به برنامه ریزی های سیستماتیک و جامع برای تفکیک کالاها و داروهای اصلی از نوع تقلبی با ایجاد برچسب رهگیری کرده است؛ این برچسب با استفاده از نرم افزار، قابلیت نصب روی تلفن همراه دارد و با وارد کردن کد کالا در نرم افزار می توان به اصلی یا تقلبی بودن آن پی برد.وی تاکید کرد: نظارت جدی و بیش از پیش بر داروخانه ها و شرکت های تولید و پخش امکان هر گونه اقدام غیر قانونی را از متخلفان سلب کرده است.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تشکیل شرکت های وارداتی فوریتی برای رفع کمبودهای دارو از طریق تامین سریع دارو از منابع معتبر از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ورود دارو های قاچاق و تقلبی توسط این سازمان است.


اسلامی تبار یادآور شد: کنترل مرزها و محموله ها و وسایل نقلیه و برخورد شدید با متخلفان همچنین افزایش آگاهی عموم و آموزش به مردم از دیگر راهکارهایی مبارزه با این تجارت بی ریشه است که لازم است ارگانهای دیگر متولی در انجام آن نهایت کوشش را آنجام دهند.

برچسب ها: صراط دارو قاچاق