۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد

حکم دو متهم پرونده بابک زنجانی نقض شد/ 5 قاضی و چند کارمند و وکیل تحت تعقیب قرار گرفته اند/ حکم نازنین زاغری قطعی شد/در حادثه پلاسکو هنوز کسی دستگیر نشده

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای در یکصد وهفتمین نشست خبری خود گفت: حکم دو متهم پرونده بابک زنجانی، نقض شده و یک متهم فراریِ این پرونده در خارج از کشور دستگیر و به داخل کشور برگردانده شده است.
کد خبر : ۳۴۵۳۵۸
صراط: حجت الاسلام و المسلمین اژه ای در یکصد وهفتمین نشست خبری خود درباره مسئولیت دادستانی درباره حادثه پلاسکو گفت: وظیفه رفع خطر در ساختمانها بعهده دادستانی نیست و این کار بعهده شهرداری است که البته امکان پلمب آن بوسیله شهرد اری هم بدلایل مختلف از جمله اینکه نیازمند به همراهی سایر دستگاهها بوده، امکان پذیر نبوده است. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: مدیر عامل سابق این بانک و چند نفر دیگر که مرتبط با تخلفات این بانک بودند و مشکلاتی داشتند، بازداشت شده اند. مورد بعدی مربوط به نوساناتی است که در مسئله ارز اتفاق افتاد. در این مورد و تخلفاتی که رخ داد تعدادی از افراد بازداشت شدند. برای 10 نفر از این تعداد قرار صادر شده و 9 نفر هم هنوز بازداشت هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش میزان،  حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎئیه در آغاز یکصد و هفتمین ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮی خود گفت: حادثه بسيار تلخ آتش گرفتن و فرو ريختن ساختمان تجاري پلاسكو و جان باختن عده اي از عزيزان و آتشنشانان و مردم عزيز را تسليت عرض مي كنم و براي جان باختگان علّو درجات و  براي بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم. همچنين براي  مجروحين و مصدومين اين حادثه از خداوند بزرگ شفاي عاجل و كامل را درخواست داريم. انشاءالله اين عبرتي باشد براي همه در مورد مسائل مشابه آينده كه خداي ناكرده  چنين اتفاقي تكرار نشود. اگر لازم شد و در سوالات شما نبود در پايان مختصر عرضی دراین مورد خواهم كرد.

وي افزود: در ابتدا چند خبر عرض می کنم که يكي در مورد پرونده بابك زنجاني است. یکی اینکه حکم بابک زنجانی به وی ابلاغ شد و همچنین دو نفر از كساني كه در این پرونده محكوم به اعدام شده بودند،حكم آنها نقض شد و تحقیقات مجدد از این دو متهم آغاز شده است. متهم دیگری که در این پرونده فراری و درخارج از کشور بود، دستگیر و به ایران منتقل شد که تحقیقات از وی آغاز شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود:پرونده ریخته گران با 45 متهم و 160 جلد به دادگاه رفته است که رسیدگی به آن کار آسانی نیست و امیدواریم با دقت و سرعت این کار انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای گفت: در راستای مبارزه با فساد در همه سطوح جامعه از جمله در دستگاه قضایی ظرف دو هفته اخیر 5 قاضی تحت تعقیب قرار گرفتند و همچنین تعدادی کارمند  و وکیل هم تحت تعقیب قرار گرفتند که اتهامات آنها اجمالاً مسائل مالی است.  بنده خواهان آن هستم که در مورد این افراد هیچ اغماضی صورت نگیرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در خصوص پرونده بانك ملت تحقيقات مقدماتي رو به اتمام است و پس از اتمام این مرحله، كيفر خواست صادر مي شود.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای همچنین با اشاره به پرونده ارزی و بازداشت تعدادی از افراد  اظهارداشت: در اثر نوسانات ارز 19 نفر در مجموع بازداشت شدند که برای 10 نفر  قرار وثیقه صادر شد و  9 نفر  هم در بازداشت به سر می‌برند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت شکایت خانواده‌های فاجعه منا تصریح کرد: تعدادی از خانواده‌های فاجعه منا تاکنون به دادگستری شکایت کرده‌اند که 220 خانواده به دلیل فوت عزیزانشان و 11 نفر هم به دلیل مجروحیت در این حادثه طرح شکایت کرده اند.

وی گفت: اقداماتی هم باید از سوی وزارت خارجه و دادستانی کل کشور در قبال جنایت عربستان انجام شود که این مسائل در جای دیگری پیگیری می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مسئله بعدی در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و پرونده بانک سرمایه است که تخلفات این دو باهم مرتبط است و واقعا هر چه جلوتر می رویم، به تخلفات گسترده تری می رسیم. جا دارد دولت و بانک مرکزی آسیب شناسی جدی در این مورد انجام دهند که اولا چرا این مسائل اتفاق افتاده و چکار باید بکنند که تکرار نشود. در اینگونه موارد قوه قضائیه وارد می شود و با هزار زحمت متهم را دستگیر و پرونده را رسیدگی می کند؛ ولی اگر موضوع آسیب شناسی و دنبال نشود، تکرار می شود. به هرحال ما در اختیار بانک مرکزی و دولت هستیم که بیایند ببینند در این صندوق و دربانک سرمایه چه اتفاقی افتاده .اولا چند هزار میلیارد تومان دراختیار تعداد معدودی افراد قرار گرفته بدون اینکه اینها تضمینی داشته باشند . تعیین مدیر عامل بر اساس مقررات نبوده و در مواردی بر اساس حمایت و نفوذ بوده که اگر پرونده تکمیل بشود بعد می شود یک مقداری این مسائل را باز کرد. این بانک در طول 10 سال حدود 13 سرپرست و مدیر عامل عوض کرده است. در زمینه چگونگی پرداخت تسهیلات نیز قانون رعایت نشده است. در این زمینه اعتبارسنجی مناسب نیز صورت نگرفته و ضمانت لازم اخذ نشده است.

وی افزود: یکی از بدهکاران بانکی که بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان معوقه دارد، بازداشت شده و مشغول تحقیقات از وی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای افزود: حکم 5 سال حبسِ متهم امنیتی، "نازنین زاغری"، قطعی شده و حکم متهم امنیتی دیگر، "عبد صالح" نیز با 5 سال حبس قطعی شده است. فوآد صادقی و علی غزالی هم به حبس محکوم شده‌اند که حکم آنها قطعی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت قوه قضائیه در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در این مورد هرجا نیاز به حکم قضایی باشد، معاون دادستان و یا خود ایشان حضور داشته و مراتب را پیگیری می‌کند. همچنین مقرر شده است دادسرای تهران یک یا چند شعبه به بررسی این موضوع  اختصاص دهد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای افزود:درمورد حادثه ساختمان پلاسکو هرکسی قصور داشته باشد و قصور وی به اثبات برسد، دادسرا  ورود می‌کند. البته پرونده تشکیل شده برای پلاسکو در دو بخش قبل از اتفاق و زمان پس از این حادثه است که اولویت ما با مسئله دوم است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: تحقیقات در این مورد انجام شده و حتی در ارتباط با گذشته هرجا که نیاز باشد از افراد مربوطه سئوال پرسیده می‌شود و استعلام می‌گیریم. در مورد حادثه پلاسکو، هنوز کسی دستگیر نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای درباره مسئولیت دادستان درباره حادثه پلاسکو گفت: وظیفه رفع خطر در ساختمانها بعهده دادستانی نیست و این کار بعهده شهرداری است که البته امکان پلمب آن بدلایل مختلف از جمله اینکه نیازمند به همراهی سایر دستگاهها بوده، امکان پذیر نبوده است.