۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
قاسمی پاسخ داد

ایران و آمریکا از طریق سوییس پیام رد و بدل کردند؟

بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری گفت: امیدواریم ترکیه هم به جای اقدامات نظامی مواضع خود را پشت میز مذاکره مطرح کند.
کد خبر : ۳۴۵۶۳۴
صراط: بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری گفت: امیدواریم ترکیه هم به جای اقدامات نظامی مواضع خود را پشت میز مذاکره مطرح کند.

به گزارش میزان، بهرام قاسمی در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر وجود برخی شایعات از رایزنی های پشت پرده ایران و آمریکا و یا ارسال پیام از طریق سفارت سوئیس گفت: ما در گذشته هیچ ارتباطی با دولت آمریکا نداشته ایم و امروز هم نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تنها ارتباط ایران با آمریکا را محدود به دوره مذاکرات هسته ای خواند و تاکید کرد: این مذاکرات هم در حوزه مسائل هسته ای بوده که ما در کنار سایر کشورها و 1+5 با آمریکا مذاکراتی داشته ایم که موضوع آن مشخص بود و غیر از موضوع هسته ای هیچ مذاکراتی نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه پیامی بین دولت ایران و آمریکا رد و بدل نشده است هر گونه خبری مبنی بر این ارتباط را به شدت تکذیب و تاکید کرد: تا کنون چنین چیزی در دستور کار ما قرار نگرفته است.

گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز این نشست با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت: یاد و خاطر قربانیان ساختمان پلاسکو را که برای نجات دیگران خود را قربانی کردند گرامی می داریم.

وی در ادامه از کشورهایی که با ابراز همدردی یک عکس العمل انسانی داشتند تشکر کرد.

قاسمی در ادامه به پاسخ به سوال رسانه ها پرداخت و در خصوص نقش ایران ترکیه و روسیه در مذاکرات آستانه قزاقستان گفت: سه کشور به عنوان ناظر و هماهنگ کننده کار خودشان را شروع کرده اند و نماینده سازمان ملل هم مدیریت جلسات را خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه سه کشور در مذاکرات نظارت خواهند داشت اظهار داشت: در مواردی که نیاز باشد دخالت می کند و روند مذاکرات را تسهیل می کنند.

قاسمی اولویت اول مذاکرات آستانه را تثبیت آتش بس خواند و بیان داشت: این موضوع به عنوان اولویت اول مورد بررسی خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه برای موضوعات دیگر نمی توان در این فرصت کوتاه گفت و گو کرد ویژگی مهم این نشست را حضور کشورهای محدود در آن برشمرد.

وی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را مبتکر این نشست عنوان و بیان داشت: شاید بتوان با دقت عمل به تثبیت آتش بس رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع ایران نسبت به بحرین را روشن خواند و اظهار داشت: بحرین دچار بحران داخلی است و برای اینکه به بحران داخلی خود سرپوش بگذارد به دنبال دشمن غربی است تا مشکلات را به آن سمت سوق دهد.

قاسمی در خصوص رویکرد اسلام هراسی ترامپ گفت: ترامپ برعکس روسای جمهوری قبلی آمریکا بود که در دوران تبلیغات انتخاباتی وضعیت آنها تا حدی مشخص بود، هنوز نمی توان نسبت به ترامپ ارزیابی دقیقی کرد که سخنان او به چه مسیری منتهی می شود.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان ورود هیئت کویتی به ایران اظهار داشت: این موضوع چندین بار از رسانه های کویتی خبری شده بود ولی کویت آن را به تاخیر انداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تفاهم لازم در مورد تاریخ سفر هیئت کویتی صورت گرفته اظهار داشت: طی چند روز آینده وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت به تهران خواهند آمد و مذاکرات خود را با آنها انجام می دهیم.

قاسمی با اعلام اینکه وزیر خارجه فرانسه هم تا 10 روز آینده به همراه هیئتی به تهران خواهند آمد اظهار داشت: وی مسئول کمیسیون اقتصادی فرانسه در تهران است و هنگام سفر کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران مسئولیت این کمیسیون را برعهده دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه این امر به روابط ایران با فرانسه کمک می کند بیان داشت: ریشه روابط ایران با فرانسه به دوران پیش از تیموریان برمی گردد و اگر در دوران قاجار هم دچار فراز و نشیب شده است در حال حاضر روند روابط خوب است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

قاسمی موضوع گفت و گو با هیئت فرانسوی را مسائل تجاری بازرگانی و فنی عنوان کرد.