۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱

استعفای غیر منتظره رییس ستاد اطلاعات و امنیت انگلیس

رییس "ستاد ستاد ارتباطات دولت انگلیس" (آژانس اطلاعات و امنیت این کشور GCHQ) به طور غیرمنتظره‌ای از سمتش استعفا داد.
کد خبر : ۳۴۵۹۰۸
صراط:رییس "ستاد ستاد ارتباطات دولت انگلیس" (آژانس اطلاعات و امنیت این کشور GCHQ) به طور غیرمنتظره‌ای از سمتش استعفا داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، رابرت هانیگان از سال 2014 میلادی تاکنون ریاست دستگاه جاسوسی GCHQ را که مسئولیت آن بر عهده وزارت خارجه انگلیس است، بر عهده داشته است.

وی اعلام کرد که این استعفا به دلیل مسایل شخصی به خصوص بیماری همسر و لزوم رسیدگی به خانواده‌اش است. البته وی تا زمان تعیین جانشین در سمتش باقی خواهد ماند.

این استعفای ناگهانی پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا، نگرانی‌ها را درباره همکاری اطلاعاتی میان لندن و واشنگتن افزایش داده است.

ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه، در برخی از اسناد افشا شده توسط وی از شنود و جاسوسی و کنترل شخصیت‌های خارجی حاضر در نشست 2009 میلادی سران گروه 20 در لندن توسط این آژانس جاسوسی پرده برداشته بود.

رابرت هانیگان در اولین هفته آغاز به کارش در سال 2014 در یادداشتی جنجالی در روزنامه فایننشال تایمز، عنوان کرده بود که شرکت‌های فناوری آمریکا به شبکه‌های فرماندهی و کنترل گزینه‌ها برای تروریست‌ها تبدیل شده‌اند.

اما بعدها در سال 2016 در سخنرانی خود در موسسه ماساچوست در اظهاراتی درباره لزوم همکاری اطلاعاتی کشورها از شدت مواضع انتقاد آمیز پیشین خود کاسته بود.