۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
امکان قانونی حضور ایرانی‌ها در اسکار امسال پس از دستور ضدایرانی

ترامپ برای "فروشنده" استثنا قائل می‌شود؟!/ اصغر فرهادی بر سر دوراهی حضور یا عدم حضور در اسکار

به نظر می رسد فرهادی بر سر دوراهی حضور یا عدم حضور در اسکار قرار گرفته؛ از طرفی، حضور او – اگر امکانپذیر باشد - ممکن است هم جایگاهش در میان طرفدارانش را خدشه دار کند و هم دست خالی باز گردد و از سوی دیگر، وسوسه امکان دریافت اسکار، همچنان نیرومند است.
کد خبر : ۳۴۶۵۰۲
گروه فرهنگی صراط - دستور دونالد ترامپ درباره لغو صدور روادیدی برای شهروندان ایرانی تا سه ماه آینده، وضعیت حضور اصغر فرهادی در مراسم اسکار را مبهم کرده است.

به گزارش صراط، بر اساس دستور ترامپ، رییس جمهور آمریکا، صدور ویزا برای شهروندان 7 کشور از جمله ایران برای مدت 3 ماه ممنوع شده و پیش بینی می شود پس از آن هم محدودیت هایی اعمال شود.

جشن سینمایی اسکار روز 8 اسفند برگزار می شود؛ بنابراین با یک بررسی ساده هیچ یک از عوامل فیلم "فروشنده" اصغر فرهادی نمی توانند برای حضور در آن درخواست ویزا کنند. ترانه علیدوستی، بازیگر این فیلم همان ابتدای کار تکلیف خود را روشن کرد و اعلام کرد در اعتراض به تصمیمی ترامپ، به این مراسم نخواهد رفت. البته علیدوستی قرار نبود جایزه ای در این مراسم بگیرد! فیلم فرهادی فقط در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان نامزد شده؛ بر خلاف فیلم قبلی او، "جدایی نادر از سیمین" که در بخش بهترین فیلمنامه هم نامزد بود.

ترامپ برای
با این حال، وضعیت حضور اصغر فرهادی هم هنوز مشخص نیست؛ اگر او قرار باشد به طریق عادی ویزا بگیرد و راهی مراسم اسکار شود، عملا ممکن نیست. مگر آنکه آمریکا برای این شرایط خاص، استثنا قائل شده باشد و یا خود فرهادی از قبل اقدامات قانونی را انجام داده و مثلا گرین کارت آمریکا را داشته باشد.

البته فیلم فرهادی شانس اول کسب اسکار امسال نیست؛ به همین دلیل عده ای از حامیان فرهادی هم توصیه کرده اند که او خود از این مراسم کنار بکشد تا دست کم به عنوان یک ایرانی معترض، جایگاه دیگری برای خود کسب کند.

با این وجود، عدم راهیابی چند رقیب جدی این فیلم به جمع نامزدهای نهایی، باعث شده بود برخی پیش بینی کنند فیلم فرهادی که موضوع خاص "تجاوز" و "روسپیگری" را پیگیری کرده در انتخابی با اهداف سیاسی مشخص، جایزه اسکار را دریافت کند. هنوز خود فرهادی که چندی پیش درباره گورخواب ها هم به روحانی نامه نوشته بود، واکنشی به این موضوع نشان نداده و به نظر می رسد بر سر دوراهی حضور یا عدم حضور در اسکار قرار گرفته؛ از طرفی، حضور او – اگر امکانپذیر باشد - ممکن است هم جایگاهش در میان طرفدارانش را خدشه دار کند و هم دست خالی باز گردد و از سوی دیگر، وسوسه امکان دریافت اسکار، همچنان نیرومند است.
نظرات بینندگان
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
۱۱
۶
برید خودتونو مسخره کنین ! دیگه تو دنیا برامون آبرو نمونده ! اخر کار هم شدیم تروریست ؟؟؟