۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

سینما در برخورد با ازدواج موقت مبتذل عمل کرد +عکس

محمود غفاری گفت: مساله کاراکتر اصلى فیلم مشخصا ازدواج و توجه به تشکیل نهاد خانواده است. متاسفانه سینماى ایران در برخود با موضوع ازدواج موقت مبتذل عمل کرد.
کد خبر : ۳۴۷۱۴۲

صراط: محمود غفاری گفت: مساله کاراکتر اصلى فیلم مشخصا ازدواج و توجه به تشکیل نهاد خانواده است. متاسفانه سینماى ایران در برخود با موضوع ازدواج موقت مبتذل عمل کرد.

به گزارش فارس، محمود غفاری کارگردان فیلم سینمایی «شماره 17 سهیلا» توانست نظر هیات انتخاب را جلب کند و در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شد. فیلم آنگونه که در خلاصه داستان آن روایت شده؛ داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود. این فیلم با قصه ای متفاوت به نظر می‌رسد که بتواند در جلب رضایت مخاطب موفق عمل کند.  موضوع مطرح شده در خلاصه داستان موضوع روز و شاید کمی ملتهب باشد و همین امر موافقان و مخالفانی در سالن اهالی رسانه داشت. این فیلم  از امروز در سالن‌های مردمی به نمایش در می آید و برای این‌که مخاطب خود به قضاوت بنشیند کمتر درباره ساختار فیلم در گفت‌وگو توجه کردیم و بیشتر به کلیت اثر در این گفت ‌وگو اشاره داشتیم که در پی می آید. 

نیتم از ساخت فیلم هشدار به خانواده‌ها است/ موضوع برای مخاطب جذاب است

فیلم به موضوعی اجتماعی اشاره دارد که این روزها باآن بیش از گذشته مواجه هستیم. همین موضوع روز و شاید ملتهب نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند. اینکه چگونه به این قصه  خطی رسیدید را بفرمایید.

پرداختن به موضوعات اجتماعى یکى از مهمترین علایق من در سینماست. برخورد روزانه با مساله اى که خانواده هاى زیادى الان با آن درگیر هستند باعث جلب توجه من به موضوع بحران ازدواج در میانسالى و پیچیدگى هاى احتمالى این پدیده  نوظهور شد.  قصدم بیشتر هشدار بود به خانواده ها و برنامه ریزان فرهنگى دولت است، که به زودى با تبعات این مساله روبرو خواهند شد چرا که متاسفانه هیچ آموزش و برنامه ریزى براى مواجه با این مساله صورت نگرفته است. از طرف دیگر فکر کردم ساختن فیلمى با این موضوع می تواند براى مخاطبى که حتى دغدغه این موضوع را هم ندارد، جذاب باشد.

مساله اصلی فیلم ازدواج است

وقتی صحبت از فیلمی با موضوع ازدواج دختران در سنین بالا مطرح می شود اولین چیزی که ذهن مخاطب به آن سمت می‌رود ازدواج موقت است در فیلم چقدر به این مساله اشاره شده است؟

نه. اصلاً در این مورد ازدواج موقت مطرح نیست. مساله کاراکتر اصلى فیلم مشخصا ازدواج و توجه به تشکیل نهاد خانواده است. متاسفانه سینماى ایران در برخود با موضوع ازدواج موقت مبتذل عمل کرده و همین امر باعث شده که حداقل من به این موضوع فکر هم نمی‌کنم.

 سینما در برخورد با ازدواج موقت مبتذل عمل کرد +عکس

تقابل سنت و مدرنیته سطحی‌نگری و شعارزدگی است

اکثر فیلم‌هایی که به تقابل سنت و مدرنیته در موضوع ازدواج اشاره داشتند مورد توجه مخاطب قرار گرفتند چقدر در فیلم به این فضا توجه شده است ؟

در مورد تقابل سنت و مدرنیته هم به نظرم یک سطحى نگرى و شعار زدگى در دوره اى از فیلم‌هاى سینماى ایران صورت گرفت. متاسفانه در مورد پرداختن به سوژه هاى اجتماعى معمولا نوعى ذوق زدگى اتفاق می‌افتد که اصل موضوع بدون تحلیل پرداخت می‌شود. این مساله در مورد پرداختن به سنت و مدرنیته هم مکررا اتفاق افتاده است.

 سینما در برخورد با ازدواج موقت مبتذل عمل کرد +عکس

به مساله حقوق زنان نزدیک نشدم

فیلم با نگاه توجه به  ازدواج دختران در سنین بالا ساخته شده چقدر به حقوق زنان در آن اشاره شده است؟ 

در این مورد بخصوص اصلا مساله حقوق زن یا مرد مطرح نیست. اگر چه معمولا در بالا رفتن سن ازدواج دختران بیشتر آسیب می بینند ولى براى من صرفا نشان دادن موقعیتهاى مختلفى که یک دختر ٤٠ ساله ى ازدواج نکرده با آن مواجه می شود جذابتر از پرداختن به پایمالى احتمالى حقوق زنان در این مورد بود.

تعدد تک اسم زنانه در سینمای ایران موجب دلزدگی است

نام فیلم ابتدا «صندلی سفید» بود و بعد به « سهیلا» و بعد «شماره 17 سهیلا» تغییر نام داد علت آن تنها شخصیت اصلی داستان بود؟اگر فیلم‌هایی که با نام شخصیت زن ساخته شده توجه  کنیم مانند سارا، لیلا، پری مستانه و... این آثارمورد توجه مخاطب قرار گرفته است 

جلب مخاطب در تغییرات اسم این فیلم بى تاثیر نبود ولى کلا چون تک اسم زنانه در سینماى ایران مخصوصا امسال آنقدر زیاد بود که شاید باعث ایجاد نوعى دلزدگى در مخاطب شود به همین دلیل و با توجه به اتفاقاتى که براى کاراکتر اصلى می افتاد «شماره ١٧ سهیلا» اسم مناسب‌ترى به نظرم آمد.