۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

آخرین وضعیت بودجه ۹۶ در مجلس

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، آخرین وضعیت لایحه بودجه ۹۶ در مجلس را تشریح کرد.
کد خبر : ۳۴۷۱۵۸
صراط: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، آخرین وضعیت لایحه بودجه ۹۶ در مجلس را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور مجلس شورای اسلامی  امروز (سه‌شنبه 12 بهمن) در تشریح مصوبات روز گذشته کمیسیون متبوع خود در نشست خبری گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی در جلسه روز گذشته بررسی شد.

وی با بیان اینکه در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور مقرر شد که دولت اجازه داشته باشد تا اموال غیرمنقول خود را که مشمول واگذاری طبق اصل 44 قانون اساسی نمی‌شود تا سقف 50 هزار میلیارد ریال به فروش رسانده و پس از واریز به خزانه بابت بدهی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، ادامه داد:  مصوب شد که در صورتی که بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی از محل مذکور تأمین نشد، باقی را از محل فروش اوراق اسلامی بلندمدت پرداخت کند و یا خود اوراق را بابت تعدیه بدهی به سازمان تأمین اجتماعی بدهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 96 ادامه داد: مفاد تبصره‌های 35 و 36 بودجه سال 95 که به تقویت بنیه بانک‌ها می‌پرداخت تمدید شد که بر مبنای آن کسانی که کمتر از 100 میلیون تومان از بانک‌ها وام گرفته‌اند در صورتی که اصل آن را پرداخت کرده باشند، دولت پرداخت سود وام را به بانک برعهده می‌گیرد و جریمه‌هایشان نیز بخشیده می‌شود.

ومفتح گفت که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجازه داده شد اموال غیرمنقول مازاد خود را تا سقف 500 میلیارد تومان به فروش رسانده و پس از گردش خزانه، برای افزایش سرمایه بانک توسعه و تعاون اختصاص دهد.

وی  با اعلام اینکه وزارت ارتباطات  مجاز به فروش اموار غیرمنقول آزاد خود تا سقف 500 میلیارد تومان و اختصاص وجه آن برای افزایش سرمایه پست‌بانک شد، گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگانی که زیر 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند نیز از دیگر مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق بود که در این راستا محل تأمین اعتبارات آن و منبع لازم برای همسان‌سازی تصویب و مشخص شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 کل کشور از اختصاص یک میلیارد و 300 میلیون دلار به ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به منظور تقویت بنیه دفاعی در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 96 خبر داد و اظهار داشت: 100 میلیون دلار نیز به صدا و سیما جهت تجهیزات فنی و تولیدات فاخر اختصاص یافت.

مفتح  گفت: در ادامه 200 دلار نیز از محل صندوق توسعه ملی به حمایت از شرکت‌های دانش‌بیان خصوصی و تعاونی اختصاص یافت. به علاوه 200 میلیون دلار نیز برای خرید آزمایشگاه‌های بخش آموزش عالی اختصاص یافت که 150 میلیون دلار آن متعلق به وزارت علوم و 50 میلیون دلار آن متعلق به وزارت بهداشت است.

وی به در اختیار قرار دادن 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به وزارت جهاد کشاورزی جهت آبیاری تحت فشار و 300 میلیون دلار به منظور کمک‌رسانی به طرح‌های آب‌رسانی اشاره کرد و افزود: البته پرداخت هرگونه حقوق و دستمزد از محل صندوق توسعه ملی ممنوع است.

مفتح در ادامه گفت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 96 کشور بانک مرکزی را مکلف کرد که همه وجوه ارزی ناشی از طرح دعاوی خارجی را تا سقف 3 هزار میلیارد تومان به ردیف درآمدی واریز کند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد برنامه ششم توسعه تقویت اعتبارات استانی است، اظهار داشت: این اعتبارات در 3 ردیف تملک دارایی، 2 درصد صادرات نفت و اعتبارات قانون استفاده متوازن از منابع کشور تفکیک شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 96 کل کشور با اشاره به اینکه این کمیسیون در جلسه دیروز خود سهم 2 درصدی از صادرات نفت برای استان‌ها را به 3 درصد از هر استان افزایش داد، گفت: ردیف سوم یعنی اعتبارات قانون استفاده متوازن از کشور به همان میزان باقی ماند.

وی با یادآوری اینکه ارتقاع شاخص‌های توسعه استانی در لایحه دولت برای 8 استان درنظر گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق ارتقاع این شاخص را برای همه 31 استان کشور تصویب کرد و بودجه را برای کلیه استان‌ها، با هدف افزایش درآمد مردم و ارتقاع شاخص‌های توسعه اقتصادی اختصاص داد.

مفتح در ادامه تشریح مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: 27صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به بخش ورزش اختصاص داشت که از این میزان 80درصد عمرانی و 20 درصد جاری بود که ما این 80 درصد را بین استان‌ها تقسیم کردیم و بودجه استان‌ها از این محل نسبت به لایحه دولت به میزان 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در کل به 25 و 8دهم هزار میلیارد دلار رسید.

وی با ذکر این نکته که در جلسه کمیسیون تلفیق، به درآمدهای مالیاتی استان‌ها که به نظر برخی از نمایندگان در لایحه دولت نامتوازن بود، با حفظ سقف، تعادل بخشیده شد، تصریح کرد: در کمیسیون، جدولی از احکام برنامه ششم توسعه تنظیم کردیم تا کنترلی برروی آنها داشته باشیم و هیچ حکمی از برنامه در لایحه بودجه فراموش نشود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در پایان با اعلام این که این کمیسیون بعدازظهر نیز جلسه داشته و به پیشنهادهای الحاقی کمیسیون‌های تخصصی رسیدگی خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که تا فردا گزارش کمیسیون به دست نمایندگان برسد تا در فرصت 10روزه نمایندگان پیشنهادهای خود را به کمیسیون ارائه دهند.