۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

تندگویان: نظر قالی باف درباره عذرخواهی یا استعفا چیست؟

عضو شورای شهر تهران گفت: با وقوع حادثه پلاسکو نظر شهردار تهران در مورد عذرخواهی یا استعفا چیست؟
کد خبر : ۳۴۸۰۱۹
صراط: عضو شورای شهر تهران گفت: با وقوع حادثه پلاسکو نظر شهردار تهران در مورد عذرخواهی یا استعفا چیست؟

به گزارش ایلنا، محمد مهدی تندگویان در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت مدیریت بحران در حادثه پلاسکو گفت: گفته می‌شود؛ به هنگام وقوع حوادثی مانند پلاسکو مسئول مرتبط یا باید استعفا دهد یا باید عذرخواهی کند.

وی ادامه داد: اینکه در زمان انجام عملیات حرف استعفا زده شود، درست نیست، زیرا شهردار تهران فرمانده عملیات بوده است، اما اکنون پس از این حادثه نظر شهردار تهران در مورد عذرخواهی یا استعفا چیست؟

این عضو شورای شهر افزود: آیا این مدل درست است؟ چه کسی باید استعفا دهد؟ آیا دادستانی یا وزارت کار استعفا کنند؟ نباید کار را با رودربایستی پیش ببریم و می‌خواهم موضع شهرداری تهران را در این زمینه بدانم.

چرا آتش‌نشانان مجهز به جی پی اس نبودند؟

عضو شورای شهر تهران گفت: آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران چه دوره تخصصی در رابطه با مدیریت بحران گذرانده است، لطفا ایشان در این رابطه گزارش دهد.

محمد مهدی تندگویان با اشاره به صحبت‌های قالیباف در صحن علنی شورا گفت: قانون برای رفع مسئولیت نیست، همه ما می‌توانیم کوله‌باری از قوانین را پیدا کنیم که بگوید در مورد مساله‌ای مسئول نیستیم یا مسئول هستیم.

وی ادامه داد: در کنار قانون اخلاق و وجدان نیز وجود دارد و باید مسئولیت خود را بپذیریم. قالیباف مدیر بحران شهر تهران است اگرچه اگر شهردار هم نبود و بحرانی اتفاق می‌افتاد به عنوان فرد توانمندی که یا از روی تدبیر و یا از روی رفاقت می‌تواند هماهنگی‌هایی انجام دهد از او استفاده می‌شد، اما وی به عنوان شهردار چه دوره تخصصی در رابطه با مدیریت بحران را گذرانده است، لطفا شهردار گزارش آن را به ما بدهد.

تندگویان اظهار کرد: در حادثه پلاسکو متخصصانی که کنار شهردار تهران بودند چه کسانی بودند و چه مسئولیت و نقشی داشتند در این باره نیز لیستی از اسامی به ما داده می‌شود، زیرا لازم بوده در این حادثه از متخصصان آواربرداری، رسانه و ... استفاده شود. به ویژه آنکه مردم از تکذیب‌های مداوم خسته شده بودند.

این عضو شورای شهر افزود: شهردار توضیح دهد؛ چند بار در تهران مانور بحران برگزار شده و نتایج آن چه بوده و چه میزان از اشکالات به دست آمده در این مانورها رفع شده است؟ مانور بحران در این زمینه‌ها بسیار مهم است، زیرا شاهد بودیم که مردم باورشان نمی‌شد؛ ساختمان پلاسکو بریزد و به داخل ساختمان می‌رفتند در حالی که مشخص بود ساختمان می‌ریزد. باید معلوم شود در شهری که زلزله رخ خواهد داد؛ چند بار مانور برگزار شده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: مستند نگاره‌ها در این حوادث چه کسی بوده، مستندات کجاست؟

تندگویان با اشاره به صحبت‌های معاون شهردار که اطفای حریق با آب را بهترین گزینه خواند، افزود: اینها یک ادعا است، همانطور که من ادعا می‌کنم آب در این شرایط به سازه شوک حرارتی وارد کرد و همچنین در جایی که انبار پارچه است چقدر آب‌پاشی می‌تواند درست باشد؟ اجازه بدهیم این مساله در جای تخصصی نظر داده شود.

وی گفت: در مورد تجهیزات نیز باید کارگروهی از خارج نظر بدهد و مطالعات میدانی و جهانی انجام دهد و تطبیق دهد که آیا تجهیزات آتش نشانی ما کافی بوده است یا خیر؟ چرا آتش نشانان ما نباید جی پی اس داشته باشند تا بفهمیم در کجا دفن شده‌اند؟ چرا آتش نشانان دوربین نداشتند؟

تندگویان ادامه داد: گفته می‌شود برخی از آتش نشانان دستگاه بی‌سیم هم نداشتند تا متوجه دستور خروج از ساختمان باشند، شاهد بودیم که برخی آتش نشانان روی پنجره بودند و می‌دانستند که ساختمان فرو می‌ریزد اما نردبانی نبود که آنها را پایین بیاورد و شهردار به عنوان مدیر مافوق آتش نشانی نمی‌تواند در این مورد نظر دهد!