۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
نبوی درباره دوران قبل از تحریم‌ها:

مسئولان حس می‌کردند با پول نفت می‌شود همه چیز را خرید

کد خبر : ۳۴۸۵۴۷
صراط: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شده، آمریکا نتوانسته به هیچ کدام از اهدافی که در منطقه مشخص کرده، برسد و این نشان‌دهنده قدرت منطقه‌ای ما است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست علمی اساتید دروس انقلاب اسلامی که با عنوان دستاوردهای انقلاب، تحولات دولت جدید آمریکا و انتخابات 96 در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران درحال برگزاری است، گفت: روح انقلاب اسلامی، فرهنگی بود و انقلاب ما قدرت نرم را در سطح جهانی مطرح کرد.

وی گفت: وقتی انقلاب پیروز شد، نقطه عطفی ایجاد شد، آن‌هم این بود که قدرت نرم و قدرت فرهنگی مطرح شد و این قدرت باعث پیروزی و تداوم انقلاب شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بعد از انقلاب حوادث فوق‌العاده زیادی در کشور ما اتفاق افتاد که با مقاومت ملت و با فرهنگ شهادت و عاشورا پاسخ داده شد و ما سرافراز بیرون آمدیم.

نبوی اظهار داشت: وقتی دشمن دید از راه سخت نمی‌تواند ما را از پای درآورد، به راه‌های دیگری متوسل شد. اگر یک انتخاباتی هم‌راستا با منافعش نبود، یک عده را با رنگ مشخص به خیابان‌ها می‌آورد تا نتیجه انتخابات را به نفع خودش تغییر دهد و ما در سال 88 شاهد چنین موضوعی در ایران بودیم.

وی افزود: اینجا بود که نقش فرهنگ انقلاب مشخص شد و مقام معظم رهبری پرچم فتنه را بلند کردند و با حضور تعیین‌کننده مردم در 9 دی، آتش فتنه خاموش شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دشمن در انتخابات 92 هم سعی داشت شرایط را طوری فراهم کند که انتخابات زیرسوال برود و مشارکت مردم را کم کند و بازهم رهبری با درایت ورود پیدا کردند و ما شاهد مشارکت بالایی در انتخابات بودیم.

نبوی با اشاره به شیطنت‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا در رابطه با برجام، گفت: کشورهای غربی هیچ‌وقت حاضر نبودند حق غنی‌سازی ما را به رسمیت بشناسند، ولی وقتی دیدند تحریم‌ها اثر خود را از دست داده و وقتی اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران را دیدند، مجبور شدند این حق را به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه با اشاره به رشد قدرت علمی، رشد فرهنگ و قدرت نرم افزود: ما در زمینه‌های فرهنگی دستاوردهای زیادی را داریم. در دولت گذشته توسط شورای عالی انقلاب، سند مهندسی فرهنگی کشور تدوین شد. این سند خیلی به سمت اجرایی شدن نرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: بعد از انقلاب شاخص توسعه انسانی سیر مثبت و صعودی داشته است و این سیر افتخارآمیز و قابل دفاع است. در شاخص قدرت امنیتی و دفاعی هم همه بر قدرت بالای کشور واقف هستند و می‌دانند وقتی همه کشورهای مرتجع عرب به همراه برخی کشورهای غربی جمع شده‌اند تا سوریه را از بین ببرند، با شکست روبرو شدند و جمهوری اسلامی توانست قدرتی مانند روسیه را در کنار خودش قرار دهد و صحنه را عوض کند.

نبوی خاطرنشان کرد: از زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده، آمریکا به هیچ کدام از اهدافش در منطقه دست پیدا نکرده است و این نشان‌دهنده قدرت منطقه‌ای ماست و اگر غربی‌ها حق غنی‌سازی ما را به رسمیت شناختند به خاطر قدرت ما بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها سعی داشتند انتخابات ما را با مشکل مواجه کنند، ولی امروز می‌بینیم صحنه عوض شده و شاهد یک بلوا و آشوب در انتخابات اخیر آمریکا بودیم. آنها سعی می‌کردند انتخابات ما را زیر سوال ببرند، ولی دیدیم خودشان با مشکل روبرو شدند و فاسدترین فرد در آمریکا رأی آورد و امروز مخالفت‌های زیادی با این فرد می‌شود. اینها همه نشان‌دهنده افول آمریکاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت:‌ برخلاف آنچه گفته می‌شود در ایران قدرت کارآفرینی وجود دارد و باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاران و نخبگان ایرانی که در کشورهای دیگر در حال فعالیت هستند به کشور بازگردند.

نقوی در ادامه از نظام اداری به عنوان یک چالش در کشور یاد کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در کشور نظام بانک‌داری است و بانک‌ها به جای ارائه خدمات برای تولید، به سمت دیگری رفتند که امیدواریم این روند اصلاح شود.

وی گفت: ما در برخی جاها در یک موضوع قانون‌های متعارفی داریم و این باعث می‌شود قاضی، مجری یا وکیل بتوانند سوءاستفاده کنند. قرار بود این موضوع سال 51 برطرف شود، ولی این‌گونه نشد و امیدواریم این مسئله هرچه زودتر اصلاح شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: باید همه قوانین که راجع به یک موضوع است، یکجا جمع شود و برای آن تصمیم‌گیری شود. متأسفانه یکی از مشکلات ما بحث نظام حقوقی و نظام قانون‌گذاری است. برای اینکه یک قانون تصویب شود، نیاز است که مدت‌ها مطالعه انجام شود، ولی ما می‌بینیم در مجلس جدید یک‌دفعه پیشنهاد طرح دو فوریتی یا یک فوریتی می‌دهند. اینجا معلوم می‌شود نظام حقوقی وجود ندارد.

نبوی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: اقتصاد ما از سال 51 به شدت نفتی و رانتی شده و خیلی‌ها هم در این ماجرا منافع دارند و در مقابل اصلاح آن، مقاومت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه روسای جمهور ما قبل از رسیدن به قدرت یک جور موضع‌گیری می‌کنند و بعد از آن هم طور دیگری رفتار می‌کنند و حاضر نیستند مشکلات ساختاری و نظام اداری اصلاح شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اصولاً تا قبل از تحریم‌ها، مسئولان اصلاً احساس نیاز به فناوری و دانشگاه نمی‌کردند و احساس می‌کردند با پول نفت می‌شود همه چیز را خرید. در صورتی که برای دانشگاه هزینه می‌شود تا بتواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

نقوی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از اساتید دروس انقلاب گفت: نیروهای نظامی در کشور ما امنیت و اقتدار را تأمین کردند، به طور مثال اگر نیروی قدس نبود، آیا امروز ما در این منطقه پرآشوب این امنیت را داشتیم، پس باید قدر آنها را بدانیم، البته فضای رقابت سیاسی باید از دخالت نظامی مصون باشد.
برچسب ها: صراط پول نفت نبوی