۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲

ابتکار: مرگ‌ و میر ناشی از آلودگی در 3 سال اخیر کاهش یافته

زرئیس سازمان محیط زیست گفت: هرگونه دخل و تصرفی در دریا باید با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی باشد.
کد خبر : ۳۴۹۳۹۸
صراط: زرئیس سازمان محیط زیست گفت: هرگونه دخل و تصرفی در دریا باید با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی باشد.

به گزارش فارس، معصومه ابتکار عصر امروز در نشست کارگروه‌های زیست‌محیطی استان هرمزگان اظهار کرد: استان هرمزگان استانی صنعتی، گردشگری، جمعیت مسافر بالا و بارگزاری وسیع متمرکز شده از صنایع در آن است که مخاطرات و ملاحظات زیست‌محیطی خاصی بر آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت آمایش، ارزیابی زیست‌محیطی و کنترل مستمر چالش‌های زیست‌محیطی در سواحل استان هرمزگان از جمله سواحل شهر بندرعباس، افزود: من بزودی مکاتبه‌ای با وزیر نیرو خواهم داشت و در مورد کم و کیف و تأثیر احداث آبشیرین‌کن‌ها در سواحل استان هرمزگان نشستی خواهیم داشت تا از تبعات و آسیب‌های آتی بکاهیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: هرگونه دخل و تصرفی در دریا باید با مطالعات دقیق زیست‌محیطی با رویکرد کاهش آسیب‌ها باشد و مسئله اقتصاد سبز را جدی بگیریم.

ابتکار با اشاره به اهمیت تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد کشور، تأکید کرد: هر رشد اقتصادی در سال‎های گذشته با آسیب‌هایی به محیط زیست همراه بوده است و ما باید از خسارات به محیط زیست در این زمینه در سال‎های آینده جلوگیری کنیم چون در غیر این‌صورت شاهد بروز بحران‌ها و آسیب‌هایی نظیر دریاچه ارومیه و دشت میناب و ... خواهیم بود.

وی گفت: همه دستگاه‌ها مکلفند الزامات زیست‌محیطی را در برنامه‌های کلان خود لحاظ کنند و هر فعالیت توسعه‌ای و اقتصادی را با ملاحظات زیست‌محیطی و بر پایه عقل سلیم و بر اساس قانون اساسی و وظیفه ذاتی و انسانی مراعات کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: ما سه سال است که در شهرهای بزرگ در حال اجرای طرح جامعی برای کاهش آلودگی هوا هستیم و بر اساس آمار وزارت بهداشت، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی در کلان‌شهرها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

ابتکار به موضوع بازیافت اشاره و اضافه کرد: اقتصاد فرآیندی دوار است و ما باید هر اقدام اقتصادی به موضوع پسماند توجه داشته باشیم و همه چیز باید بازیافت شود و هیچ چیزی به‌عنوان دورریز نباید وجود داشته باشد. همه پسماند‌ها باید بازیافت شده و یا تبدیل به کمپوست شود و یا به گونه‌ای آن را به چرخه محیط زیست بازگرداند.

وی رشد اقتصادی ناشی از توجه به مقوله بازیافت را یادآور شد و تصریح کرد: بسیاری از پسماندهای صنعتی در استان قابلیت بازیافت دارد و می‌توان روی آن کار کنیم.

معاون رئیس جمهور از استاندار هرمزگان خواست تا به طور ویژه بر مسائل محیط زیست در استان هرمزگان تمرکز کنند و کارنامه عملکرد زیست‌محیطی این استان در دولت یازدهم را تکمیل و ارائه کنیم.

معصومه ابتکار در ادامه سفر به استان هرمزگان، قرار است تا امشب با جمعی از فعالان زیست‌محیطی در استان نیز دیدار کند.