۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۱

تاثیر عجیب تحصیلات بر سلامتی

بیماری‌ها تنها به واسطه ورود انواع ویروس و باکتری، شیوه بد زندگی و زمینه‌های ژنتیکی ایجاد نمی‌شوند و سطح تحصیلات نیز در این امر دخیل است.
کد خبر : ۳۴۹۷۵۹
صراط: بیماری‌ها تنها به واسطه ورود انواع ویروس و باکتری، شیوه بد زندگی و زمینه‌های ژنتیکی ایجاد نمی‌شوند و سطح تحصیلات نیز در این امر دخیل است.

به گزارش تسنیم،‌محققان دانشگاه بوفالو آمریکا با تحقیق بر روی بیش از 19 هزار نفر بالای سن 51 سال دریافتند سطح تحصیلات با ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها به ویژه دردهای مزمن در ارتباط است.

افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و تا درجات بالای فوق لیسانس و دکتری پیش رفته اند، کمتر از افراد کم سواد و یا با سطح تحصیلات عادی دچار مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی می‌شوند.

بر اساس تحقیقات، در سال 2011 میلیون‌ها نفر از مردم آمریکایی دچار دردهای مزمن به ویژه درد در ناحیه کمر، زانو، سردرد، عضله قلب و درد قفسه سینه شدند.

کارشناسان عوامل مختلفی را برای افزایش آمار درد بین افراد کم سواد بیان می‌کنند که از جمله آن می‌توان به سطح مطالعه کم، مراجعه نکردن منظم به پزشک و داشتن رژیم غذایی سرشار از فست فود و خوراکی‌های چرب و شیرین اشاره کرد که همگی می‌توانند باعث ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها و بروز دردهای مزمن شوند.

همچنین افراد کم‌سواد معمولاً از بدن خود به خوبی مراقبت نمی‌کنند. این دسته از افراد هنگام بلند کردن اجسام، استراحت و کار کردن فشار زیادی به کمر و زانوی خود وارد می‌کنند و این باعث می‌شود تا پس از مدتی دچار انواع درد‌ها و مشکلات اسکلتی و نارسایی ستون فقرات شوند.

این در حالی است که افراد تحصیل کرده به خاطر بیشتر بودن سرانه مطالعه، مراقب بیشتری از سلامت خود کرده و به رژیم غذایی و انجام ورزش منظم اهمیت می‌دهند و در نتیجه کمتر دچار دردهای مزمن و انواع بیماری‌ها می‌شوند.

تحصیل کرده‌ها به دلیل دارا بودن تخصص خاص معمولاً دارای مشاغل پردرآمدی می‌شوند و به این ترتیب کمتر مجبور به انجام کارهای فیزیکی می‌شوند و از سلامت جسمی بالاتری برخوردار هستند.

افرادی که از مدارج تحصیلی بالاتری برخوردارند، از وسایل خانه، ماشین و حتی ملزومات اداری مدرن تری می‌توانند استفاده کنند و به این ترتیب سلامت جسمی و روحی بهتری نسبت به کم سواد‌ها دارند.

در نهایت افراد تحصیلکرده به دلیل بالا بودن سطح دانش و همچنین تمکن مالی می‌توانند از بهترین خدمات درمانی استفاده کنند و داروهای گران‌قیمت، امکانات جراحی بهتر و حتی جلسات منظم فیزیوتراپی را پشت سر بگذارند و از مشاوره پزشکان و متخصصان با ویزیت‌های بالا استفاده کنند و به این ترتیب سلامتی خود را بدست آورند در صورتی که افراد کم سواد معمولاً از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار نیستند.

کارشناسان به افراد با سطح درآمد متفاوت توصیه می‌کنند در همه حال مراقب سلامت خود باشند، به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت دهند، در حمل و نقل اشیاء سنگین مراقب ستون فقرات خود باشند و از استعمال دخانیات پرهیز کنند تا جسم و روحی سالم داشته باشند.