۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
روشنک عجمیان:

ترجیح می‌دهم نقش‌هایم دور از خودم نباشد

سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی رضا عطاران که در سال‌های ۸۱ و ۸۲ به عنوان یکی از طنزهای موفق شبانه آن سال‌ها روی آنتن سیما می‌رفت، توانست چهره‌های جوان زیادی را به تلویزیون معرفی کرده و حضورشان را در این رسانه تثبیت کند.
کد خبر : ۳۴۹۷۶۰
صراط: سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی رضا عطاران که در سال‌های ۸۱ و ۸۲ به عنوان یکی از طنزهای موفق شبانه آن سال‌ها روی آنتن سیما می‌رفت، توانست چهره‌های جوان زیادی را به تلویزیون معرفی کرده و حضورشان را در این رسانه تثبیت کند.

به گزارش جام جم، سریال «کوچه اقاقیا» به کارگردانی رضا عطاران که در سال‌های 81 و 82 به عنوان یکی از طنزهای موفق شبانه آن سال‌ها روی آنتن سیما می‌رفت، توانست چهره‌های جوان زیادی را به تلویزیون معرفی کرده و حضورشان را در این رسانه تثبیت کند. یکی از این چهره‌های جوان، روشنک عجمیان بود که گرچه پیش از این سریال، بازی در مجموعه‌های دیگری را هم تجربه کرده بود، اما ایفای نقش گلچهره در مجموعه کوچه اقاقیا باعث شناخته‌تر شدن او در سطح جامعه شد.

عجمیان البته اجرای چند برنامه تلویزیونی را هم عهده‌دار بوده و از آن دست بازیگرانی است که نقش‌هایش را گزیده انتخاب می‌کند. بازی در مجموعه «شهرک جیم» به تهیه‌کنندگی فرید شب‌خیز و در نقش ناهید، بهانه‌ای شد تا با وی به گفت‌وگو بنشینیم و از چگونگی بازی در این نقش بپرسیم.

سوالاتم را با چگونگی پیشنهاد این نقش به شما آغاز می‌کنم. چطور شد که بازی در مجموعه شهرک جیم را پذیرفتید؟ این مجموعه چه داستان و رویکردی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید و دیده‌اید، شهرک جیم مجموعه‌ای است که هر شب به صورت روتین روی آنتن می‌رود. این سریال فضایی کمدی دارد و در عین حال قرار نیست لحن آن به گونه‌ای باشد که مخاطب از خنده قهقهه بزند، بلکه این موقعیت‌های طنز داستان است که موجب خنده شده و حال مخاطب را خوب می‌کند.

تعریف نقش‌تان چیست؟ شخصیت ناهید چه ویژگی‌هایی دارد؟

من در این مجموعه نقش زنی به نام ناهید را بازی می‌کنم که همسر تهیه‌کننده‌ای ورشکسته به نام بهرام گردآوری (با بازی بیژن بنفشه‌خواه) است. ناهید وظیفه آشپزی پروژه‌های تصویری همسرش را به‌عهده داشته و آشپزی نمونه‌ است که دستپختش از چند جشنواره جوایزی را برده و در شغلش فردی حرفه‌ای است. این تعریفی است که از ابتدا در داستان برای این شخصیت نوشته شده بود و ما علاوه بر آن بخش‌هایی را هم خودمان به نقش افزودیم. برای مثال این‌که او در کنار کارش ورزشکار هم هست. البته قرار بود رشته ورزشی مشخصی را هم برایش تعریف کنیم که این اتفاق نیفتاد. صرفا به همان تعریف کلی اکتفا کردیم که این زن هر روز ورزشش را هم انجام می‌دهد و از آنجا که من در زندگی واقعی‌ام هم ورزشکارم، این بخش ماجرای داستان را خیلی می‌پسندیدم. علاوه بر اینها، وجوه دیگری از نقش و شخصیت هم وجود دارد که بهتر است الان در موردشان صحبتی نکنم و خودتان شاهدش باشید.

در خلاصه داستانی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود، به نظر می‌رسید قرار است عمده تاکید و تمرکز کار روی نقش بهرام (با بازی بیژن بنفشه‌خواه) باشد. پس شما هم نقشی محوری و اساسی در مجموعه دارید؟

خوشبختانه اتفاقی که در شهرک جیم افتاده و از آن راضی هستم این است که در آن شخصیت زنان هم بدرستی ساخته و پرداخته شده است. چون در بسیاری از مجموعه‌های دیگر، مرد شخصیت اصلی است و از آنجا که صرفا قرار بوده زن و خانواده‌ای داشته باشد، شخصیت زنی را هم برایش تعریف می‌کنند، اما در شهرک جیم به این صورت نبوده و ناهید شخصیت مستقلی است که خودش هم برای خود داستان‌هایی دارد و جزو نقش‌های اصلی به شمار می‌آید که وجودی موثر دارد. توضیحی هم در مورد جنس طنز کار بدهم. در مجموعه‌های طنز عموما برای خانم‌ها برخی محدودیت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود نتوانند خیلی از کارها را انجام بدهند. البته من خودم طنز موقعیت را بیشتر ترجیح می‌دهم و در بازی‌هایم اهل تیپ‌سازی‌هایی خاص و ویژه که از خودم دورم کند نیستم.

دلیلی که نقش را پذیرفتید هم همین تمرکز روی طنزهای موقعیت آن است؟

خب وقتی که من بازی در این مجموعه را پذیرفتم هنوز چند قسمتی بیشتر از فیلمنامه نوشته نشده بود و از جزئیات آن چندان اطلاعی نداشتم. با این حال کلیت داستان را دوست داشتم و می‌دانستم کاری جالب خواهد بود. در ادامه به مرور متن را خواندم و فکر می‌کنم شهرک جیم در حد بضاعت خود و به دور از حمایت‌ها همچنان خوب عمل کرده است.

در عکس‌هایی که در ابتدا از کار منتشر شده بود، شما را در گریمی بشدت متفاوت و در فضای دهه شصتی دیدیم. فکر می‌کنم پذیرفتن این گریم خاص با آن مختصات برای بسیاری از بازیگران زن کاری آسان نباشد. در مورد پذیرفتن این گریم هم توضیح می‌دهید؟

اینها فلاش‌بک‌هایی است که در طول داستان تعریف شده بودند و از ابتدا قرار بود گریم‌هایی متفاوت در طول کار داشته باشیم. هنر چهره‌پردازی آقای خلج بسیار کمک کرد و این گریم‌ها روی صورتمان نشست. اتفاقا وقتی عکس چهره‌هایمان منتشر شد خیلی‌ها به من گفتند چطور جرات کردی و اجازه دادی ظاهرت این شکلی شود؟ اما من جزو آن دسته از بازیگرانی هستم که خیلی وسواس و تاکیدی ویژه‌ روی چهره‌ام ندارم و خودم را به دست طراح گریم می‌سپارم؛ حتی خودم پیشنهاد کردم قطعه‌ای هم روی بینی‌ام بگذارند تا نشان دهد این شخصیت جراحی زیبایی انجام داده و چهره‌اش به مرور و طی سال‌ها عوض شده است. درخصوص نوع لباس پوشیدن هم حواسمان به جزئیات آن دوران بود و فکر می‌کنم تماشایش بویژه برای همسن و سالان خودم ایجاد همذات‌پنداری کند.