۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

اولین سفارتخانه‌‌ای که بعد از انقلاب در ایران باز شد +تصاویر

در سفارت سابق اسرائیل در ایران که بعدها تبدیل به سفارت فلسطین شد، مجهزترین دستگاه‌های تجسس برای کنترل تلفن‌های خارج از کشور کار گذاشته شده بود.
کد خبر : ۳۴۹۹۸۴
صراط: در سفارت سابق اسرائیل در ایران که بعدها تبدیل به سفارت فلسطین شد، مجهزترین دستگاه‌های تجسس برای کنترل تلفن‌های خارج از کشور کار گذاشته شده بود.

به گزارش تسنیم، با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 معادلات ایران در عرصه جهانی دچار تغییرات اساسی شد و کشورهایی که تا دیروز با رژیم شاه برای سرکوب مردم فعالیت می‌کردند به دشمنان شماره یک ملت ایران تبدیل شدند و روابط هر کدام با حکومت تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران شکل تازه‌ای پیدا کرد. 

یکی از این کشورها رژیم جعلی اسرائیل بود که در روز 30 بهمن 1357 به فاصله یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت اسرائیل گشایش یافت.

لانه جاسوسی اسرائیل چگونه به تسخیر مردم درآمد؟

به فاصله چند ساعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سفارت رژیم صهیونیستی واقع در خیابان کاخ سابق(فلسطین فعلی) به تسخیر مردم انقلابی درآمد و تابلوی سفارت فلسطین بر سر در آن نصب شد.

اولین سفارتخانه‌‌ای که بعد از انقلاب در ایران گشایش یافت +تصاویر

تصویری از تسخیر لانه جاسوسی اسرائیل توسط انقلابیون در تهران

«یوسف هارملین» سفیر اسرائیل که با 33 اسرائیلی دیگر در مخفی‌گاه خود در ایران باقی مانده بودند، از ژنرال «سگف» وابسته نظامی اسرائیل خواست با ارتشبد قره‌باغی رئیس ستاد ارتش و سرتیپ پرورش معاون اطلاعات نظامی تماس بگیرد و ترتیب محافظت از چند اسرائیلی را که هنوز در ایران باقی مانده بودند، بدهد، اما افسران اعلام کردند امکان هیچ اقدامی ندارند.

 24 بهمن 57 مهندس بازرگان، سرلشکر قرنی را به ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب کرد. «سگف» در تماسی تلفنی از رئیس دفتر شهید قرنی خواست تا ملاقاتی با وی داشته باشد اما تنها یک جمله شنید که «بهتر است هر چه زودتر از ایران خارج شوید.»

«هارلود براون» وزیر دفاع آمریکا که برای ارزیابی سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی به خاورمیانه آمده بود و در بیت‌المقدس حضور داشت، واسطه شد تا اسرائیلی‌ها همراه با اتباع آمریکا در 29 بهمن از ایران خارج شوند.

اسرائیلی‌ها با هواپیمای مسافربری پان آمریکن به فرانکفورت و از آنجا به اسرائیل رفتند و در تاریخ 30 بهمن 1357 دولت موقت در اولین موضع‌گیری رسمی خود اطلاعیه‌ای منتشر و دستور اخراج 32 کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی آل‌ عال در ایران را هم صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.

اولین سفارتخانه‌‌ای که بعد از انقلاب در ایران گشایش یافت +تصاویر

دستگاه‌های جاسوسی در ساختمان سفارت اسرائیل در تهران

روزنامه اطلاعات در تیر 1358 به افشای گوشه‌ای از وضعیت داخلی سفارت غیررسمی اسرائیل در تهران پرداخت و از سیستم جاسوسی بسیار مجهز و پیشرفته‌ای خبر داد که در بخش‌های مختلف این ساختمان 135 اتاقه به کار گرفته شده بود.

"در سفارت سابق اسرائیل در ایران که اخیراً تبدیل به دفتر نمایندگی سازمان مقاومت فلسطین (الفتح) شده، مجهزترین دستگاه‌های تجسس برای کنترل تلفن‌های خارج از کشور کار گذاشته شده بود. اعضای سفارت اسرائیل تلفن کشورهای مختلف را با این دستگاه‌ها کنترل می‌کردند."

عرفات؛ اولین میهمان خارجی جمهوری اسلامی ایران

یاسر عرفات با کنیه «ابو عمار» رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین(فتح) بود که به مبارزه با رژیم‌صهیونیستی می‌پرداخت. تأسیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین از جانب محمدرضا شاه پهلوی محکوم شده بود. شاه که در آن زمان از اسرائیل حمایت می‌کرد با سازمان آزادی‌بخش فلسطین به مخالفت بر خواست و شکل‌گیری چنین سازمانی را تهدیدی برای منطقه خاورمیانه قلمداد می‌کرد. در مقابل، این سازمان با همه مخالفان شاه رابطه برقرار کرد.

6 روز پس از پیروزی انقلاب، یاسر عرفات اولین میهمان خارجی ایران بود. هواپیمای او با وجود تعطیلی فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست و به محض ورود در پاسخ به دلیل اطلاع ندادن سفرش گفت: "آدم برای رفتن به خانه‌اش اجازه نمی‌گیرد، من هم اجازه نگرفتم." وی سپس به مدرسه علوی رفت و با امام‌خمینی دیدار کرد.

ساختمان سفارت اسرائیل که پیش از این به تسخیر مردم در آمده بود، در تاریخ 30 بهمن 58 با حضور عرفات، شهید بهشتی، حاج احمد خمینی و آیت‌الله منتظری به صورت رسمی گشایش یافت و در اختیار سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آمد.

اولین سفارتخانه‌‌ای که بعد از انقلاب در ایران گشایش یافت +تصاویر

افتتاح سفارت فلسطین در تهران با حضور شهید بهشتی، مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، یاسر عرفات، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله لاهوتی

«هانی الحسن» عضو شورای مرکزی جنبش فتح که به همراه عرفات به ایران آمده بود، به‌ عنوان اولین سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. وی پس از مدتی از طرف عرفات فرا خوانده شد تا وزیر کشور شود. الحسن در سال 1391 در یکی از بیمارستان‌های امان پایتخت اردن درگذشت.

پس از هانی الحسن، «صلاح الزواوی» از اعضای مؤسس جنبش فتح و سفیر پیشین فلسطین در کشورهای الجزایر، برزیل و کنیا از سال 61 تاکنون سفیر فلسطین در ایران است که به دلیل حضور طولانی مدت در سمت سفیری در ایران، به وی لقب «مقدم السفرا» را داده‌اند.