۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

واکنش وزیر راه به شایعه دخالت فرزندش در قراردادها

کد خبر : ۳۵۰۲۳۸
صراط: وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارتخانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.

به گزارش فارس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاحس در نشست علنی نوبت عصر مجلس اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان کمیسیون عمران تلاش داشتند که در مخالفت با استیضاح و حمایت بنده پشت تریبون صحبت کند که آیین نامه داخلی مجلس چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد لذا بنده به سهم خود از این نمایندگان تشکر می‌کنم.

وی افزود: 13 نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی نامه‌ای به بنده تحویل دادند که علاقمند به قرائت آن از پشت تریبون مجلس بودند اما آیین نامه مجلس در این مورد هم به آنها اجازه نمی دهد و بنده به سهم خود از حمایت های آنها تشکر می کنم.

آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود: آقای پورسیدآقایی 25 سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از 20 سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.

وی ادامه داد:درصحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارتخانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.

آخوندی در ادامه گفت: می‌گویند راه‌آهن با محمدمهدی احمد آخوندی قرارداد امضا کرده است. اولاً راه‌آهن نبود، بلکه شرکت رجا بوده که یک شرکت واگذارشده است و ربطی به راه‌آهن ندارد. دوماً محمدمهدی آخوندی نبوده، بلکه جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی بوده است. آقای محمدمهدی آخوندی از دانشمندان ایران است که برای ایشان محافظ گذاشته بودند که یک‌موقع ترور نشود.

وی تصریح کرد: شرکت رجا با جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی قراردادی بسته و این چه ربطی به فرد دارد. این قرارداد فردی و شخصی نیست که این‌چنین در تریبون مطرح می‌کنند که تنها برای مردم ایجاد نگرانی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اقای سراج رئیس سازمان بازرسی می‌گوید تا زمانی که گزارشی نهایی نشده و رئیس سازمان بازرسی زیر آن را امضا نکرده، دارای هیچ سندیتی نیست. پس چگونه کارشناسان سازمان بازرسی به ادعای آقای دهقان اطلاعات خام بدون بررسی در اختیارشان قرار می‌دهند که بیایند و پشت تریبون بگویند.

آخوندی خاطرنشان کرد: در خصوص هیأت مدیره که سه سال کار کرده و هر سال حسابرسی و بازرس قانونی داشته، چگونه غیرقانونی می‌شود؟ دیوان محاسبات مگر زیر نظر مجلس نیست؟ آقای لاریجانی این دیوان یک بار به شما گزارش کرده‌اند و حتی یک نکته‌ هم به شما گفته‌اند که اینها خلاف قانون است؟ چگونه یک هیأت مدیره غیرقانونی می‌تواند سه سال فعالیت کند.

وی پیرامون حضور دوشغله‌ها در وزارت راه گفت: می‌گویند 24 نفر دوشغله هستند. یک نفر از آنها را به من بگویید. اینکه نمی‌شود بدون هرگونه مدرک بخواهیم هر ادعایی بکنیم. این کشور قانون دارد، دادگاه دارد، شورای تخلفات اداری دارد، لااقل تا امروز به یکی از اینها ارائه می‌دادید. درجلسه استیضاح مهرماه همین صحبت ها مطرح شد؛چرا پس از مهرسال گذشته تا امروز که 15 ماه می گذرد ،از هیچ مرجع قانونی موضوع را پیگیری نکردید.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: چرا از هیچ مجرای قانونی پیگیری نکردید؟ از مواردی که عنوان کردید نه یکی از آنها محکومیت دادگاه دارد و نه محکومیت دیوان محاسبات. می‌گویند و شنیده‌ایم که حرف نمی‌شود.

آخوندی تصریح کرد: الان خدمت اقای رئیس اعلام می‌کنم، البته خود آقای رئیس هم در مجلس قبلی قربانی همین داستان بوده‌اند و همین حرف‌ها را راجع‌به همین رئیس مجلس زدند. شما را به خدا و پیغمبر اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید به آقای رئیس و قوه قضائیه بدهید. مگر این کشور مجاری قانونی ندارد؟

وی خاطرنشان کرد: درباره آقای سعیدی‌نژاد بگویم قراردادی که می‌گویند اصلاً مربوط به دوره ما نیست بلکه مربوط به دوران گذشته است. شرط من بر این بوده که هر کسی می‌خواهد در وزارتخانه ما کوچک‌ترین سمتی بگیرد، باید در هیچ شرکتی که با وزارتخانه طرف معامله است، هیچ سهمی نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قانون تا 5 درصد سهم اجازه می‌دهد اما من می‌گویم حتی یک درصد هم نمی‌شود.

آخوندی پیرامون سخنانی درباره دخالت فرزندش در قراردادهای وزارت راه گفت: اگر حتی یک مورد داشتید که فرزند من در یک قراردادی کوچک‌ترین مداخله‌ای داشته به رئیس مجلس یا قوه قضائیه یا هرکسی که خواستید بدهید. آدم که نمی‌تواند همین‌طوری دیگران را متهم کند.

وی ادامه داد: یک مورد از این مواردی که گفته می‌شود صحت ندارد و کذب محض است و بنده از آقای رئیس خواهش می کنم ،یک فکری به حال قانون بکنند زیرا این روش واقعا درست نیست، بنده در مبارزه با فساد مدعی هستم و این ادعا را می کنم درهر جایی که خواستید ثابت می کنم. بنده از تمام نهادهای نظارتی تحقیق و بررسی کردم و گفته اند وزارت راه و شهرسازی پاک ترین وزارتخانه در عملیات قراردادی است. اتفاقاتی نظیر املاک و حقوق نجومی، حتی یک مورد نیز درباره وزارتخانه ما نبوده است.

وزیر راه یادآور شد: بنده برای قراردادهای داخلی گفته ام که همه مشاوران،پیمانکاران اظهارنامه بدهند که ما به هیچ کس یک ریال رشوه ندادیم، بنده کسی هستم که سامانه شهر راه ایجاد کرده ام و گفته ام هر کسی در ایران هر اطلاعاتی را به موجب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از ما اطلاعاتی بخواهد، تمام اطلاعات را در اختیار می گذاریم، دراین راستا یک مجرا و سیستم درست کردم تا افراد بلافاصله درخواست اطلاعات کنند.

وی ادامه داد: بنده فکر می کنم در ارتباط با بحث مبارزه با فساد من بسیار سرفراز و بسیار خشنود هستم از آنچه که انجام دادم. فرزند من چه فرقی با بقیه می‌کند. اگر کسی از فرزندان من کوچکترین خلاف قانون  و کوچکترین تخلفی کردند شما به اشدّ مجازات محکومش کنید. من خودم با شما همکاری می کنم ولی بالاخره باید مبنای قانونی وجود داشته باشد. مگر شرکت درست کردن جرم است؟

آخوندی خاطرنشان کرد: اکثر فعالیت وزارتخانه‌ها توسط شرکت‌های سرمایه گذاری وابسته به وزارتخانه انجام می‌شد و در راستای مبارزه با فساد بخشنامه کردم که سازمان‌های من حق ندارند به اینها کار بدهند، کاری که در هیچ وزارتخانه‌ای جاری نیست.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: گفتند که خوب است که درباره مسکن هم توضیح دهم، من نیز علاقمند به توضیح درخصوص اقداماتی انجام شده در بخش مسکن و چه مسکن مهر که سفره آن خوشبختانه در حال جمع شدن است و چه در رابطه با طرح‌های جدید بودم، اما با توجه به اتمام وقت دیگر فرصت نیست.