۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲

تصمیم جدید برای تاسیسات برق خوزستان

استاندار خوزستان گفت: طبق گزارش‌های رسیده تاکنون تاسیسات برقی در خوزستان مطابق با پروتکل سالی دو بار شسته می شدند و با توجه به اتفاق رخ داده در استان، از این پس این تاسیسات در خوزستان هر دو ماه یک بار شسته خواهند شد.
کد خبر : ۳۵۰۴۶۶

صراط:    استاندار خوزستان گفت: طبق گزارش‌های رسیده تاکنون تاسیسات برقی در خوزستان مطابق با پروتکل سالی دو بار شسته می شدند و با توجه به اتفاق رخ داده در استان، از این پس این تاسیسات در خوزستان هر دو ماه یک بار شسته خواهند شد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی امشب (2 اسفند ماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبر اظهار کرد: در خصوص ریزگردها اقدامات مختلفی انجام شده و دولت در دو سال گذشته مصوبه‌های خوبی را در این زمینه داشته است.

وی افزود: یکی از این اقدامات بازگرداندن حق آبه تالاب هورالعظیم بوده است. هم اکنون 65 تا 70 درصد این تالاب پر از آب شده است و تنها حدود 30 تا 35 درصد از بخش‌های مرتفع تر تالاب خشک است. امیدوارم با ادامه تامین این حق آبه که از سال 93، 94 آغاز شده است، این کانون داخلی گرد و غبار به طور کامل از بین برود.

استاندار خوزستان گفت: در زمینه نهال کاری نیز اقداماتی انجام شده که اگرچه کافی نبوده، اما مناسب بوده است، فکر می کنم حدود 8 هزار هکتار نهال کاری انجام شده است. طرح تثبیت شن های روان نیز با کمک وزارت نفت اجرا شده است و مالچ پاشی از طریق قرارگاه خاتم الانبیاء و با هزینه وزارت نفت انجام شده و هنوز نیز ادامه دارد. این اقدامات تا الان انجام شده اند اما تصمیم گرفته شده که از این پس اقدامات موثرتری آغاز شود.

شریعتی با بیان اینکه پدیده ریزگردها، پدیده جدیدی نیست، تصریح کرد: بر اساس گزارشهایی که خواندم، ابتدا حدود 90 درصد ریزگردها منشاء خارجی داشتند اما حالا به علت خشکسالی های مکرر و سال های کم آبی که خوزستان داشته است، حدود 65 درصد این ریزگردها منشاء خارجی و 35 درصد آنها نیز منشاء داخلی دارند.

وی در خصوص علت قطعی برق با وقوع پدیده ریزگردها گفت: این بار شدت ریزگردها بسیار بالا بود، تاکنون چنین موردی در کشور و استان خوزستان رخ نداده بود. تاکنون هر بار توده ریزگردها به استان می آمد، آلودگی حدود سه یا چهار هزار میکروگرم در مترمکعب بالاتر از حد مجاز بود. اما این بار این آلودگی حدود ۱۰ هزار میکروگرم در مترمکعب یعنی 65 برابر حد مجاز بود. همزمان با این پدیده ما با یک بارندگی بسیار کم یعنی کمتر از یک میلیمتر در اهواز مواجه شدیم.

شریعتی گفت: اگر بارندگی زیاد بود خاک ها شسته می شد. اگر بارندگی وجود نداشت نیز باز مشکلی نبود. اما بارندگی کم موجب شد املاح و نمک هایی که در خاک ها وجود داشت، خیس و مرطوب شده، حالت لجن به خود بگیرند و رسانا شوند و این حالت رسانایی موجب جرقه زدن در مقره ها و در نهایت قطعی برق شد.

استاندار خوزستان گفت: بر اساس گزارشهایی که از وزارت نیرو و سازمان های مرتبط دریافت کرده ام، برق منطقه ای و شرکت توزیع برق عنوان می کنند که مطابق پروتکل ها سالی یک یا دو بار شست و شوها انجام شده، البته حجم خاکی که این بار آمده بود بسیار نادر بود. نمی توانم به صراحت ادعا کنم که اگر این تاسیسات شسته شده باشند، باز این حجم خاک موجب نمی شد که این قطعی برق صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آنها می گویند سالی دو بار و بر اساس پروتکل ها شست و شو انجام شده است. حجم بالای خاک و آلودگی زیاد موجب شد این مساله استثنایی رخ دهد و مردم شریف اهواز و شهرهای نزدیک به آن مانند حمیدیه، باوی و کارون، با این مشکل جدی مواجه شوند. از صبر و حلم و بردباری آنها صمیمانه تشکر می کنم. حالا نیز تصمیم گرفته شده که در خوزستان هر دو ماه یکبار شست و شوها انجام شود