۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
وقتی هشدار سخنگوی وزارت خارجه و احضار سفیر، جوابگو نیست

رفتار مناسب برای پاسخ به زیاده‌گویی ترکیه چیست؟/ از اخراج سفیر تا کاهش واردات

با وجود آنکه ادعاها علیه ایران را اردوغان شروع کرد، هنوز روحانی به عنوان مقام همپایه او، پاسخی به ادعاهای کشور همسایه نداده. البته به نظر می رسد با ادامه روند کنونی، روحانی خود در این خصوص اظهارنظر کند. با این وجود، آیا چنین پاسخ هایی کافی است؟
کد خبر : ۳۵۰۵۲۹
گروه سیاسی صراط - پاسخ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به ادعاهای مقام‌های ترکیه، هنوز نتوانسته است کوچکترین تغییری در رفتار آنها ایجاد کند.

به گزارش صراط، رفتار مقام های ترکیه در قبال ایران در چند روز اخیر به طور محسوسی تغییر کرده؛ ابتدا اردوغان رییس جمهور این کشور در بحرین، ایران را متهم کرد که به دنبال تجزیه عراق است. اردوغان گفت: در آنجا (عراق) نیز ملیت گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملیت گرایی فارس، تجزیه طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی اینها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد.

چند روز بعد، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور هم ادعاهای مشابهی را در مونیخ تکرار کرد. او گفت: سیاست‌های طائفه‌گری ایران صلح را در بسیاری از کشورها با مشکل مواجه کرده است. ایران تلاش دارد که دو کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند و ایران با مداخله‌گری‌های خود ثبات را در یمن و بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است.

در پاسخ به این اظهارات، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هشدار داد که صبر ایران حدی دارد. وزارت خارجه سپس سفیر ترکیه را هم احضار و نسبت به ادعاهای مقام های این کشور اعتراض کرد.

رفتار مناسب برای پاسخ به زیاده‌گویی ترکیه چیست؟/ از اخراج سفیر تا کاهش واردات
با این وجود این دو اقدام نتوانسته تغییری در موضع ترکیه ایجاد کند تا جایی که سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به بهرام قاسمی یک ادعای دیگر را هم مطرح کرده و گفته است که قابل درک و پذیرش نیست کشوری (ایران) که حتی از به میدان جنگ فرستادن پناهجویانی که به کشور آنها پناه برده اند، نیز دریغ نمی کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند.

ترکیه البته پیشتر هم تلاش هایی آشکار و پنهان علیه کشورمان انجام داده بود. به طور مثال، در جریان آتش بس موقت در سوریه، مقام های ترکیه تلاش کرده بودند نقش ایران را انکار کرده و صرفا ترکیه و روسیه را مبدع و ضامن آتش بس معرفی کنند. در ماجرای صف های طولانی کامیون داران در مرز ترکیه و ماجرای قیمت سوخت نیز این کشور حاضر به کوتاه  آمدن و همکاری نبود.

این در حالی است که ایران در مقاطع حساسی مانند کودتا در کشور همسایه، همواره در کنار دولت ترکیه قرار گرفته است.

اکنون پاسخ مناسب ایران به ترکیه چیست؟ با وجود آنکه ادعاها علیه ایران را اردوغان شروع کرد، هنوز خود حسن روحانی به عنوان مقام همپایه او،  پاسخی به ادعاهای کشور همسایه نداده. البته به نظر می رسد با ادامه روند کنونی، روحانی خود در این خصوص اظهارنظر کند. با این وجود، آیا چنین پاسخ هایی کافی است؟

سابقه مجادلات دو کشور پس از آغاز بحران سوریه نشان می دهد رفتار ترکیه همواره همین گونه بوده؛ حال گاهی تند و گاهی نرم تر. از این رو، گزینه هایی مانند کاهش ارتباطات سیاسی با این کشور مانند اخراج سفیر هم می تواند به ذهن خطور کند. با این وجود، شاید تبعات سیاسی این اقدام چندان خوشایند نباشد.

گذشته از این موضوع، یکی از مهم ترین اهرم هایی که هنوز از آن استفاده نشده، کاهش مبادلات تجاری است. در 11 ماه اول سال گذشته میلادی، ارزش صادرات ترکیه به ایران نسبت به سال قبل از آن، با افزایش 41 درصدی از مرز 4.6 میلیارد دلار هم عبور کرد. این در حالی است که ارزش صادرات ایران به ترکیه ۲۶ درصد کاهش یافت و به 4.1 میلیارد دلار رسید. در مجموع ایران نهمین مقصد صادراتی ترکیه و دهمین تامین کننده کالاهای مورد نیاز این کشور در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۶ شناخته شده است که نشان می دهد نقش مهمی در روابط تجاری این کشور بازی می کند.

با این حال، چرا باید در شرایطی که چنین ادعاهایی علیه کشورمان از سوی مقام های ترکیه مطرح می شود، همچنان به توسعه روابط تجاری با این کشور به ویژه در حوزعه واردات از آن علاقه نشان دهیم و از این اهرم برای تغییر سیاست تحریک آمیز آنها استفاده نکنیم؟   
نظرات بینندگان
اقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۲۰
۶
کاهش واردات و بی محلی به یاوه گویی ترکیه. ترکیه در حال حاضر هیچ طرفداری در دنیا به غیر از عربستان ندارد. خون سرد و با تدبیر . همین روشی که وزارت خارجه در پیش گرفته خوب است. گمرکی اجناس ترکیه را 500 در صد اضافه کنند مساله حل می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
روحانی و ظریف باید پاسخ محکم و قاطعانه به این یاوه گویی ها بدهند روش وزارت خارجه درست نیست.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
ترکیه هیچ طرفداری تو دنیا نداره به غیر از عربستان؟ ما هم که از همه لحاظ خودکفاییم... عامل اینکه یه ذره تو بعضی چیزها خودکفا نیستیم هم که نفوذیها هستن... تو هم که با راه حلت روح ناصرالدین شاه رو شاد کردی... چون ثابت کردی راهش ادامه داره... با کیا شدیم هشتاد میلیون؟!!! یعنی این همه کشور با ما مشکل دارن... ما خوبیم .... اونا بدن؟ از همسایه هامون کیا با ما خوبن؟ پاکستان؟ افغانستان؟ ترکمنستان؟ آذربایجان؟ ارمنستان؟ ترکیه؟ عراق؟ کشورهای حاشیه خلیج فارس چطور؟ حالا ما میگیم اصلا حکومت عربستان کافر... مابقی جهان هم اکثرا با ما مشکل دارن؟ حتما میخوای مثل بعضیا بگی همگی تحت سلطه شیطان هستن... کاش فقط تایید بشه این کامنت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۱۳
۷
رفتار مناسبشان
فشار ایمیلی
فشار نامه ایی
فشار توئیتری
فشار پرتاب مداد رنگی
فشار زانو زدن
و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۱۲
۱۶
رفتار مناسب برای پاسخ به زیاده‌گویی ترکیه چیست؟/ از اخراج سفیر تا کاهش واردات.....اين چه ادبياتي است كه بجامعه القاء مي كنيد...هركس مخالف ما حرف زد فقط اخراج سفير وقطع رابطه...آخرش تك وتنها دراين دنياي بلبشو وقولوقو بگيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۱۶
۷
خب اشتباه مون همينه كه تا حالا كوتاه اومديم اگه در موقع همون كودتا مخفيانه حالشون رو ميگرفتيم الان تعظيم ميكردن
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۸
۰
رفتار ترکیه یه جور فرار ب جلویه چون الان خودشون درگیر مسائل داخلین
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۵
۰
به نظر من ما در عرصه بین المللی باید با سیاست عمل کنیم و عین خود ترکیه و هم پیمانهای آنها عکس العمل داشته باشیم ، باید به طور مداوم از حامیان گروه داعش و نحوه شکل گیری و نحوه حمایتهای مالی و جنگ افزاری گزارش مستند به همراه مدارک مستدل به جامعه جهانی ارائه دهد و موجب رسوایی و منزوی شدن این کشورها علی الخصوص نزد افکار عمومی جامعه خودشون بشوند . باید با تمام قوا و قدرت این رسوایی با مدارک و مستمر و فاش شود و حتی بتوان به سازمان ملل و شورای امنیت کشوند این رسوایی ها رو ! خود کشورهای عراق و سوریه به عنوان مدعی با کمک ایران و روسیه میتونند این کشورهای حامی داعش رو به شدت به چالش بکشند ولی متاسفانه ما از این موقعیت طلایی به درستی استفاده نمیکنیم تا این ننگ رو در تاریخ به اسمشون ثبت کنیم .
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۵
۱
مسئولین فعلی ترکیه مصداق بارز نمک به حرامی هستند.اینهافعلا باوعده های نفتی وباجهای دریافتی ازعربستان وشیوخ مرتجع عرب دنیاراهم وارونه می بینندوهرچه دروغ و افترا نسبت به ایران سرفراز راازآنهاقبول ومثل طوطی تکرارمیکنند.مسئولین سیاست خارجی کشورمان بایدملاحظات راکنارگذاشته باآنها قاطعانه برخوردکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۶
۲
دیپلماسی لبخند باعث گستاخ تر شدن ترکیه و عربستان در 5/3 سال اخیر شده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۳
۱
ترکیه عامل اصلی ریزگردهای تنش زا برای کشور ماست.از سالها قبل باید در صادرات گاز به دولت نفاق حاکم بر آنکارا فشارهای لازم را اعمال می کردیم. الآن یکی از ضروریات این است که مانع تشکیل ائتلاف همسایگان و کشورههای منطقه علیه ایران شویم. ضمن اینکه به آخرین سلاح و تجهیزات بازدارنده ( هر چه که باشد) مسلح و مجهز شویم؛ جنگ احتمالی را به عنوان آخرین و بدترین راه حل مد نظر داشته باشیم.
فارض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۱
۲
فقط تركيه نيست عزيزم، همه كشورهاى منطقه عليه ايران موضع گرفتند. حتماً يه جاى كار ايراد داره. اون چيزى كه تحملش خيلى براى ايرانيها سخته رفتار و گفتار اون مردك مخنث- عادل الجبيره . انگار خاطرات فوق العاده تلخى از ايران و ايرانى داره. البته ناگفته نمونه حركت بظاهر انقلابى! دلواپسان دلاور در وحشى شدن ناگهانى اين موجودات بى تاثير نبوده، بايد نهادهاى امنيتى اين حركت مشكوك
را ريشه يابى ميكردند، احتمال همدستى با دشمنان اين ملت هرگز منتفى نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۵
۱
قطع رابطه نکنی نعرفه واردات از ترکیه رو زیاد کنید چطور ترکیه تعرفه واردات از ایران و 70 درصد کرد اما دولت ما تعرفه واردات از ترکیه رو 10 درصد کاهش داد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۵
۴
سیاست خارجی جای هیجانات و انقلابی گری نیست باید به منافع دراز مدت کشور فکر کرد و با این متر و معیار عکس العمل نشان داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۲
۰
خیلی کارها کردن پشت تریبون گفتن اردوغان بد بیتربیت و واردات و قاچاق از ترکیه رو زیاد کردن تا خجالت زده شون کنن کافی نیست؟چند وقت دیگه یه شهر ایران رو هم هدیه میکنن تا سرافکنده شون کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
۲
۲
تا زمانی که یک عده بیسواد سیاسی مملکت ما رو اداره کنند وضع همین هست که میبینید.چه امتیازاتی که بخاطر شکرآب بودن روابط ایران و آمریکا نسیب کشورهای همسایه ایران نشد.
مجتبی
|
Turkey
|
۰۰:۱۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
۳
۳
با همین ادبیات هست که تو دنیا تک و تنها موندین جز چهار تا گروه تروریستی کسی طرفدارتون نیست و با هیچ کشوری هم ارتباط آزاد تجاری ندارین ادامه بدین تا تمام مردم از فقر و فحشا و نداری بمیرن می دونم صراط درج نمی کنی ولی باز نوشتم
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
۲
۱
بعضی بانظراتشون ثابت میکنن ازمادرکفش لیس زائیده شده اند وقتی کشوریکه بخاک همسایه ها بدستورامریکا تجاوز میکنه بهمه تروریستا درعراقوسوریه سالها کمک میکنه ونفت عراقوسوریه روقاچاق میکنه بایران پشت سرهم تهمت میزنه انتظاردارند بازم تعظیم کنیم-برفرضم که تعطم کردیم ایا بدترنمیشه-که حتما بدترخاهدشد
ودود كيافر
|
Turkey
|
۰۱:۳۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
۳
۱
در سفر اردوغان به بحرين و قطر و عربستان ،ناگفته هاي محرمانه هاكي إز وأم بلاعوض 250ميليارد دلاري إز سوي أين سه كشور به تركيه دارد.كمكي كه دراين بحران مالي و سياسي تركيه برايش بسيار ضروري و حياتي هست حال در ازاي أين كمك ، طبيعي است كه تركها، در راستاي هدف و خواست آنها،كه هدفشان در انزواي سياسي و به چالش كشيدن ايران در سوريه و عراق و يمن را دارد، حركت كنند، تركهايي كه جز پول ، چيز ديگري سيرشان نميكند