۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

انتقاد شدید سینماگران از برنامه تخریبیِ تلویزیون

روز گذشته، پرویز پرستویی، حمید فرخ نژاد و محسن تنابنده، در مطالبی جداگانه مسعود فراستی و بهروز افخمی را آماج انتقاد قرار دادند؛ دو نفری که رویکردشان در برنامه تلویزیونی «هفت» با موضوع بررسی سینمای ایران، صدای خیلی‌ها را درآورده است.
کد خبر : ۳۵۰۷۱۲
صراط: روز گذشته، پرویز پرستویی، حمید فرخ نژاد و محسن تنابنده، در مطالبی جداگانه مسعود فراستی و بهروز افخمی را آماج انتقاد قرار دادند؛ دو نفری که رویکردشان در برنامه تلویزیونی «هفت» با موضوع بررسی سینمای ایران، صدای خیلی‌ها را درآورده است.

روزنامه «ایران» با اشاره به بخش‌هایی از گفت‌وگوی دیروز ایسنا با حجت الله ایوبی - رئیس سازمان سینمایی - نوشته است: «همانند هر سال بعد از جشنواره، جلسه‌ای با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم. در این جلسه سؤالاتی برای نمایندگان مطرح بود که توسط یکی از برنامه‌های تلویزیون ایجاد شده است. درباره مسأله دوتابعیتی داورها سؤال شد که بنده از نمایندگان کمیسیون فرهنگی پرسیدم چطور وقتی در جشنواره‌ای مثل «مقاومت» داورانی خارجی که نه مسلمان هستند، نه ایرانی و نه می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند می‌آوریم اتفاقی خوب است، اما سینماگرانی که تابعیت ایرانی دارند، مسلمان هستند، به ایران عِرق دارند، مورد بحث و سؤال است؟! سؤال دیگری که برای برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح بود این بود که آیا قبل از اکران فیلم‌ها می‌توانند آنها را بازبینی کنند، که من با این موضوع مخالفت کردم و اعلام کردم این امری غیرقانونی است. درخواست دیگر نمایندگان کمیسیون فرهنگی این بود که در شورای پروانه‌ نمایش حضور داشته باشند اما بنده همانند دو، سه سال قبل به آنها گفتم این کار مبنای قانونی ندارد و ما استقلال قوا را از یکدیگر پذیرفته‌ایم. شورای پروانه‌ نمایش عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری برای اکران فیلم‌هاست و قرار نیست هیچ کسی خارج از این شورا در نمایش یا صدور مجوز فیلم‌های سینمایی اعمال‌نظر کند.» (خلاصه‌ای از گفت وگوی ایسنا با حجت الله ایوبی)

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: برنامه «هفت» همچنان خبرساز است و خبرها حول محور اظهارات کارشناس و مجری این برنامه می‌چرخد. صورت مسأله همیشگی - موضع‌گیری این برنامه تلویزیونی و کارشناس سینمایی آن - تکرار می‌شود و واکنش اهالی سینما را در پی دارد. تازه‌ترین حاشیه‌سازی منتقد این برنامه ایجاد مانع در مسیر اکران یکی از آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر است.

مسعود فراستی حالا پس از تریبون تلویزیون، پایش به مجلس شورای اسلامی هم باز شده است و نمایندگان مجلس را نسبت به اکران عمومی فیلم «گشت ۲» حساس کرده است. او که پیش از این در برنامه «هفت» انتقادات شدیدی درباره این فیلم و به طور کلی نسبت به جشنواره فیلم فجر مطرح کرده بود در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس «گشت ۲» را فیلمی مستهجن و غیرقابل نمایش برای اعضای خانواده عنوان کرده است. پیامد اظهارات این منتقد سینمایی و شایعه عدم نمایش عمومی این فیلم، طی دو روز گذشته با واکنش شدید اهالی سینما مواجه شده است.

سد معبر فراستی برای «گشت ۲»

اول اسفندماه کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی، جلسه‌ای با منتقدان جشنواره داشت که از سه منتقد دعوت شده تنها مسعود فراستی در این جلسه حاضر شد. با اطلاعاتی که سیدصادق طباطبایی یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه درباره اظهارات فراستی مطرح کرد زمزمه‌هایی از احتمال بازبینی «گشت ۲» ساخته سعید سهیلی مطرح شد تا جایی که شایعه عدم نمایش عمومی آن هم به گوش رسید.

به گفته طباطبایی، مسعود فراستی در این جلسه جشنواره سی و پنجم را ضعیف‌ترین دوره جشنواره در تمام سال های برگزاری عنوان کرده است و داوران دو تابعیتی را هم معضلی برای داوری دانسته است. سیدصادق طباطبایی در گفت‌و‌گو با خانه ملت گفته است: «فراستی با انتقاد جدی به فیلم سینمایی «گشت ۲» این فیلم را اثری مستهجن خوانده که نمی‌توان به اتفاق خانواده به تماشای آن نشست، لذا قرار شد این فیلم قبل از اکران توسط کمیسیون دیده شود.»

صف‌آرایی اهالی سینما علیه «هفت»

نخستین واکنش به اظهارات مسعود فراستی در کمیسیون فرهنگی مجلس نامه تند حمید فرخ‌نژاد بود. او که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲» بازی کرده بود، با انتشار یادداشتی تند و تیز در اینستاگرام او را به آدم فروشی در سینما متهم کرد. فرخ‌نژاد در این باره نوشت: «دلم بحالت سوخت، با خودم گفتم اگه قراره پیر شیم و غم نون به آدم فروشی بکشونتمون، بارالها خودت ترتیبمونو بده تا هنوز واسه خاطر نون مجبور نشیم چارپایه‌کش اعدامی شیم».

انتشار این یادداشت همراهی پرویز پرستویی را در پی داشت. او که جزو پیشگامان منتقدان برنامه هفت بود و در موقعیت‌های زمانی مختلف انتقاداتش را در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب رسمی و حتی روی آنتن زنده تلویزیون مطرح کرده است با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش بار دیگر از مسئولان این رسانه خواست تا در اجرای این برنامه تجدیدنظر کنند.

این بازیگر شناخته شده سینما که همیشه از نبود اتخاذ تصمیمی واحد از سوی اهالی سینما در قبال این برنامه گلایه کرده است با استناد به این شکوائیه‌هایش خطاب به فرخ‌نژاد نوشت: «بنابراین الان خیلی تعجب نمی‌کنم که تصمیم‌گیری در خصوص این سینمای مظلوم، به مجلس کشیده شود و وقت و انرژی و سرمایه عزیزانی چون شما و دیگرهمکاران به هدر رود.»

پرستویی در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به عملکرد ضعیف بهروز افخمی در فیلمسازی و فراستی در حوزه نقد آورده است: «متأسفانه این دو تن، باحمایت مسئولان رسانه ملی خر خود را سوار شده و می‌تازند، ولی نمی‌دانند که حتی مردم عزیز غیرسینمایی هم اینها را منفور می‌خوانند. بازهم امیدوارم مسئولینی که دغدغه فرهنگ دارند تجدید نظری در خصوص این برنامه سینمایی کرده و از افراد لایق در این برنامه استفاده نمایند.»

پس از فرخ‌نژاد و پرستویی، محسن تنابنده برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر این دوره از جشنواره به جمع منتقدان فراستی پیوست و با بازنشر انتقاد حمید فرخ‌نژاد در اینستاگرام خود، از کشانده شدن مسائل سینما به مجلس گلایه و تأکید کرد که مسائل سینما باید در خانواده سینما حل شود.