۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

احضار دو مقام هواپیمایی به مجلس درباره حوادث فرودگاه مشهد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقوع اتفاقات اخیر در فرودگاه مشهد و سرگردانی مسافران، برای صنعت هوایی کشور زیبنده نیست، در این راستا رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها هفته آینده برای ارائه توضیحات به مجلس دعوت می‌شوند.
کد خبر : ۳۵۰۷۴۹
صراط: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقوع اتفاقات اخیر در فرودگاه مشهد و سرگردانی مسافران، برای صنعت هوایی کشور زیبنده نیست، در این راستا رئیس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها هفته آینده برای ارائه توضیحات به مجلس دعوت می‌شوند.

صدیف بدری در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به سرگردانی بی‌سابقه مسافران در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در روز‌‌های 28 و 29 بهمن، بیان کرد: اینکه با بارش برف، 2 روز مسافران در فرودگاه سرگردان شوند، پرو‌ازها باطل شود، مسافران ساعت‌ها در هواپیما منتظر بمانند و کسی پاسخگو نباشد، معمول نیست.

وی اظهار داشت: این اتفاقات زیبنده صنعت حمل و نقل هوایی ما نیست و باید متولیان امر رسیدگی کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هفته آینده در حاشیه برسی بودجه 96، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را بابت ارائه توضیحات به مجلس دعوت می‌کند.

امروز رئیس کمیسیون اصل نود هم از پیگیری ‌اتفاقات اخیر فرودگاه مشهد خبر داده و گفته است: ‌‌تیمی از سوی این کمیسیون‌ برای تهیه گزارش درباره اتفاقات اخیر فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد، اعزام شده است.

بنابراین گزارش از روز 29 بهمن‌ماه، به دلیل بارش فراوان برف در استان خراسان رضوی و شهر مشهد باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در ساعاتی بسته شد و تعدادی از پرواز‌ها در آن روز لغو و یا با تأخیر انجام شد.

روز 30 بهمن‌ماه باند فرودگاه مشهد مجددا برای ساعاتی باز شد اما به دلیل ادامه بارش برف، باند بسته شد و تعدادی از پرواز‌ها (حدود 50 پرواز) کنسل و یا مقرر شد در ساعاتی دیگر انجام شود.

در این مدت مسافران در فرودگاه سرگردان شدند و هیچ‌گونه خدمات رفاهی حتی در کمترین سطح برای مسافران در راه مانده، در فرودگاه وجود نداشت.ایرلاین‌ها هم که مسئولیت‌پذیری را این روز‌‌ها به پایین‌ترین حد خود کاهش داده‌اند و هیچ‌گونه تلاشی برای پذیرایی از مسافران خود نداشتند در حالی که طبق آیین‌نامه حقوق مسافر، ایرلاین باید از مسافر خود حمایت کند آنهم در شرایطی که قطعاً از بروز چنین تأخیراتی به دلیل شرایط جوی آگاه بودند.‌

‌به گزارش فارس عدم پیش‌بینی امکانات رفاهی در فرودگاه‌ها به هنگام بروز شرایط جوی نامناسب و همچنین بی‌توجهی ایرلاین‌ها به خدمات‌دهی پس از بروز تأخیر در پروازها در نبود نظارت سازمان هواپیمایی کشوری موجب بروز مشکلات فراوانی شد‌ که با بارش چنین برفی حدود 50 پرواز یک فرودگاه لغو ‌شود و هیچ متولی پاسخگویی وجود نداشته باشد.

از سویی پیگیری فارس از مسئولان مربوطه فقط به گزینه «تبرئه خود» انجامید ‌و همه مدعی هستند که کار خود را به خوبی انجام داده‌اند؛ در حالی که نبود مدیریت دقیق بحران در چنین مواقعی کاملاً مبرهن و واضح است.

‌این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری هم که به عنوان حاکمیت صنعت، وظیفه نظارت بر ایرلاین‌ها را دارد،‌ توجیه خاص خود را دارد، طبق اعلام این سازمان‌ ‌در فرودگاه مشهد بارش برف حرکت هواپیماها را هم مشکل کرده است، به همین دلیل عملیات یخ زدایی باید بعد از مسافرگیری انجام شود، طبیعی است به دلیل شرایط آب و هوایی انجام عملیات یخ‌زدایی قبل از شروع پرواز ممکن است زمان‌بر باشد که این شرایط برای پروازهای عصر دیروز فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد رخ داد و الحمدالله مشکل برطرف شد! شرکت‌ها نمی‌توانند ابتدا به گروه پروازی بگویند، عملیات یخ‌زدایی انجام بده و بعد مسافر سوار کن، چون روال کار این است که بعد از مسافرگیری عملیات یخ زدایی انجام می‌شود، هرگونه تاخیر در پرواز به برنامه زمان‌بندی شرکت های هواپیمایی زیان وارد می‌کند و از سویی وقت مسافران هم ارزشمند است، با این حال اولویت همیشه پرواز ایمن است.

‌با این حال یکی از کارشناسان صنعت هوایی می‌گوید: قطع به یقین مسئولان‌ فرودگاه مشهد و رؤسای ایستگاه‌های شرکت‌های هواپیمایی و هندلینگ در این برف غافلگیر نشدند، زیرا خوشبختانه سازمان هواشناسی از چند روز قبل نسبت به وقوع بارش‌ها هشدار داده بود‌.

‌بنا به گفته این کارشناس هوایی یکی از وظایف رؤسای ایستگاه شرکت‌های هواپیمایی در چنین شرایطی اطلاع از نوبت de ice (یخ‌زدایی)پروازها قبل از سوار کردن مسافران است، بدیهی است که با یک هماهنگی بسیار ساده و ابتدایی با مسئولان فرودگاه و سایر شرکت‌ها به‌راحتی می‌شد این مورد را مدیریت ‌کرد.

‌طبق گفته وی با توجه به اینکه عمل یخ‌زدایی هواپیما چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد باید مشخص شود که چند فروند هواپیما در نوبت de ice بودن که مسافرین بیش از هفت ساعت در هواپیما محبوس شدند؟! و یا اینکه درصورتی‌که مشکل دیگری بروز کرده است چرا مسافران را به سالن انتظار برنگرداندند؟‌ مـتأسفانه برخی مسئول نمی‌دانند که درگیری بین مسافران و خدمه محترم پرواز تا چه حد می‌تواند بر ایمنی پرواز اثر نامطلوب بگذارد‌.

به هر حال بی‌توجهی ایرلاین‌ها به حقوق مسافر، عدم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد ناظر اجرای این آیین‌نامه در کنار عدم توانایی مسئولان در مدیریت بحران و کمبود امکانات فرودگاهی همه دست به دست هم داد، تا زائران امام رضا در فرودگاه مشهد سرگردان شوند و هیچ‌ مسئولی خدمات‌دهی به آنها را در حیطه مسئولیت خود نداند.